Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og råd rundt Cat 4 briller til fjellbruk


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at solbrillene jeg har benyttet til generellt fjellbruk i vinter ikke holder mål hva lysblokkering angår. Beveger meg mest på høyder på 1100m eller mer, og er lenge ute dvs. 6-8t. De jeg har brukt har vært Cat 3, men har ikke detaljert spec for dem. Det er lett å tenke at etter en lang dag så blir man litt sliten av mange høydemeter og lange distanser, men jeg har altså konkludert med at noe skyldes generelt for mye lys. Når jeg byttet til et annet par som strengt tatt er en rimeligere brille, som også er Cat 3 så utgjorde dette en merkbar forandring. Kontaktlinsene jeg bruker har også UV blokkering

Kortversjonen er at jeg trenger Cat 4 briller, spørsmålet er om da fotocromatiske er å foretrekke for å få en regulering mellom 2-4, eller jeg skal gå for briller med fast Cat 4. Fotocromatiske har større bruksområde, men hvor bra er "reguleringen"? Jeg må ha noe som funker, så er heller ikke fremmed for å ha 2par.

Siden jeg er i aktivitet må jeg også ha noe som ikke dugger ned hvis jeg ikke har hvilepuls.

Er det noen som har erfaringer med forskjellige Cat 4 briller og merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg trivdes ikkje med fotokromiske, og synes heller ikkje dei blir like mørke som reine kategori 4.

Eg har av det to par. 

Cebe og Bolle synes eg har kongeglas. 

Bliz sine bre briller har au super lysskjerming, veldig bra faktisk, men mindre slitesterke. Rimelige dog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig skeptisk til fotokromatiske glass. Og jeg har veldig sansen for Cebe. 

Jeg har livnært meg på å selge solbriller og jeg solgte for det mest Cebe til ekte fjellfolk. Det var det fjellfolk ville ha. Fotokromatiske glass solgte jeg aldri om da ikke kjøper på død og liv skulle ha det. Mye er sikkert blitt bedre siden den gang, men jeg er fortsatt skeptisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Julbo fotokromatiske glass og liker dem godt. Har det både på skibriller og bre/fjellbriller. Det viktigste med fjellbrillene, for meg, er uansett sideblokkering av lyset. Brillene jeg har som skal gå fra 2-4 opplever jeg som rimelig mørke, og det skal ikke være veldig lyst før de blir mørke. En lett bruntone gjør også lyset langt mer behagelig.

Jeg har ingen problemer med å anbefale julbo sine fotokromatiske briller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble et par Julbo Explorer 2.0 med Spectron 4 glass. De har 5% lysgjennomslipp, brun glassfarge med sølv speil.

Siden skisesongen strakk seg rimelig lenge har jeg allerede fått prøvd de på fjellet under nært sagt alle forhold: Sol, lettskyet, mørke skyer, flatt lys, snøvær, tåke og regn, altså tilnærmet det meste med unntak av temperaturer lavere enn 0°. 

Jeg synes glassene fungere veldig bra under de fleste forholdene. Brunfargen i glassene endrer ikke så mye på fargene og de har god kontrast.

Det er ganske store "panoramavinduer" på de, så innfatningen stjeler absolutt ikke noe av synsfeltet. Sideskjoldene gjør de lystette fra sidene. De er litt tunge, og siden jeg ikke har potetnese synes jeg nesebroa er litt vid, slik at de oppeinnelig "sank" litt nedover nesa.  Siden stengene kan formes og bøyes til har jeg bøyd stengene "rundt øret", dette gjorde at de ble sittende tight. 

Ja de dugger, forsåvidt ikke overraskene, men det skal ikke mye motvind til for at det ikke er et problem. De blokkerer vind godt, nå har det ikke vært veldig kaldt, men det kjennes ut som de kan lage en coldspot i panna der det er en slags ventilasjonsåpning over nesa (har brukt de i 0 til +8°). Er det vindstille/medvind og jeg går bratt oppover og blir god og varm, dugger de mest, men da er det også stillestående luft. Er også forskjell på hvor varm man blir med/uten lue, dette utgjør også litt forskjell på hvor mye det dugger.

Alt i alt er jeg godt fornøyd, de blokkerer lyset godt, så etter noen dagers bruk opparbeidet jeg meg solid "invertert Panda look". Det virker så langt at de også løste problemene med for mye lysinnslipp i forhold til de brillene jeg brukte tidligere ("raske briller" med Cat 3 i midterste prissjikt), dette var det viktigste parameteret.

Det er ikke anbefalt å kjøre bil med de, jeg har selvsagt gjort det også, men i heftig regn og tunneller blir de i mørkeste laget. Så bilbriller er de definitivt ikke.

1679723695_Julbo_Explorer_2_0_Spectron_4_Sunglasses_Matt_Black_Grey640x430.jpg.b1c98621ccde5acebe6fdd82ccd9dc8a.jpg

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Omnilite skrev:

Ble et par Julbo Explorer 2.0 med Spectron 4 glass. De har 5% lysgjennomslipp, brun glassfarge med sølv speil.

Siden skisesongen strakk seg rimelig lenge har jeg allerede fått prøvd de på fjellet under nært sagt alle forhold: Sol, lettskyet, mørke skyer, flatt lys, snøvær, tåke og regn, altså tilnærmet det meste med unntak av temperaturer lavere enn 0°. 

Jeg synes glassene fungere veldig bra under de fleste forholdene. Brunfargen i glassene endrer ikke så mye på fargene og de har god kontrast.

Det er ganske store "panoramavinduer" på de, så innfatningen stjeler absolutt ikke noe av synsfeltet. Sideskjoldene gjør de lystette fra sidene. De er litt tunge, og siden jeg ikke har potetnese synes jeg nesebroa er litt vid, slik at de oppeinnelig "sank" litt nedover nesa.  Siden stengene kan formes og bøyes til har jeg bøyd stengene "rundt øret", dette gjorde at de ble sittende tight. 

Ja de dugger, forsåvidt ikke overraskene, men det skal ikke mye motvind til for at det ikke er et problem. De blokkerer vind godt, nå har det ikke vært veldig kaldt, men det kjennes ut som de kan lage en coldspot i panna der det er en slags ventilasjonsåpning over nesa (har brukt de i 0 til +8°). Er det vindstille/medvind og jeg går bratt oppover og blir god og varm, dugger de mest, men da er det også stillestående luft. Er også forskjell på hvor varm man blir med/uten lue, dette utgjør også litt forskjell på hvor mye det dugger.

Alt i alt er jeg godt fornøyd, de blokkerer lyset godt, så etter noen dagers bruk opparbeidet jeg meg solid "invertert Panda look". Det virker så langt at de også løste problemene med for mye lysinnslipp i forhold til de brillene jeg brukte tidligere ("raske briller" med Cat 3 i midterste prissjikt), dette var det viktigste parameteret.

Det er ikke anbefalt å kjøre bil med de, jeg har selvsagt gjort det også, men i heftig regn og tunneller blir de i mørkeste laget. Så bilbriller er de definitivt ikke.

1679723695_Julbo_Explorer_2_0_Spectron_4_Sunglasses_Matt_Black_Grey640x430.jpg.b1c98621ccde5acebe6fdd82ccd9dc8a.jpg

Har samme innfatning. Aldri merket noe kuldebro på nesen, men de sklir litt hos meg også. Jeg har brukt hodestroppen som fulgte med flittig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prebb skrev:

Har samme innfatning. Aldri merket noe kuldebro på nesen, men de sklir litt hos meg også. Jeg har brukt hodestroppen som fulgte med flittig. 

Der var første dagen jeg brukte de at jeg syntes det var "litt kaldere" på det ene punktet. Mulig det også bare var at brillene var uvante, finner det ut til vinteren igjen.

Har nå i etterkant kjøpt et par Julbo Camino med samme glass (Spectron 4). Det er betydelig mer "allround" brille med et mindre ekstremt formspråk enn Explorer 2.0 som er en ren høyfjellsbrille. De er vesentlig lettere, men har også avtagbare sideskjold, de tetter ikke på langt nær like mye inntil som Explorer. Designmessig er de en slags "softere" blandingsutgave av Wayfarer/Holbrook. Altså en solbrille det fint går å gå ute blandt folk med, og som ikke nødvendigvis bare kan brukes til snø på høyfjellet, men fortsatt er en Cat 4 brille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har funnet briller du liker. Jeg var på utkikk etter briller i fjor, og endte opp med multisportsbriller med 3 utskriftbare glass for 399kr. Er strålende fornøyd! https://www.xxl.no/swisseye-novena-multisportbrille-gra/p/1096830_2_style . Svært lette, og justerbar nesebro.

Jeg husker ikke kategori på glassene, men det er det orange jeg har brukt mest på vinteren i overskyet vær. I strålende sol går det svarte glasset på, selv om det går helt ok med det orange hvis jeg har glemt å skifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Bra du har funnet briller du liker. Jeg var på utkikk etter briller i fjor, og endte opp med multisportsbriller med 3 utskriftbare glass for 399kr. Er strålende fornøyd! https://www.xxl.no/swisseye-novena-multisportbrille-gra/p/1096830_2_style . Svært lette, og justerbar nesebro.

Jeg husker ikke kategori på glassene, men det er det orange jeg har brukt mest på vinteren i overskyet vær. I strålende sol går det svarte glasset på, selv om det går helt ok med det orange hvis jeg har glemt å skifte.

Det er akkurat disse jeg brukte før, den hvite varianten med litt rødlige speil. Var også kjempefornøyd med de. De orange glassene synes jeg også fungerer supert i dårlig lys.

Men det ringte en bjelle i påsken, da var det mange soldager på rad, og jeg ble daffere og daffere etter hvert som dagene gikk, var ute sånn typisk 6-8t hver dag. Sånn egentlig trodde jeg opprinnelig at det var de lange turene på rad etter hverandre som var den utslagsgivende faktoren, men etter hvert så kom også brunfargen, og det slo meg at jeg ikke hadde noe utpreget "invertert Panda look". Jeg fant da frem noen andre briller som også er Cat 3, og da var formen anderledes etter en hel dag ute.

Cat 3 har et lysinnslip (VLT) mellom 8 og 18%, jeg vet ikke hvor på skalaen Novena brillene ligger, men de er Cat 3. Jeg har andre bakenforliggende problemer med øynene, men lysmengde har ikke vært noe jeg har vært oppmerksom på i forhold til dette. Så det er nok mer øyneproblematikk fremfor selve brillene jeg har brukt.

Invertert Panda ser førøvrig slik ut hvis en snur rundt på fargene:

images.jpeg.jpg.242b56474627c070299fa4575b2647b6.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 6/5/2019 at 11:58 PM, Omnilite said:

Ble et par Julbo Explorer 2.0 med Spectron 4 glass. De har 5% lysgjennomslipp, brun glassfarge med sølv speil.

 

1679723695_Julbo_Explorer_2_0_Spectron_4_Sunglasses_Matt_Black_Grey640x430.jpg.b1c98621ccde5acebe6fdd82ccd9dc8a.jpg

Har noen slike i bestilling nå. Nettkjøp, så håper de passer :| 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Daktari skrev:

Har noen slike i bestilling nå. Nettkjøp, så håper de passer :| 

Julbo generelt har litt brede nesebroer, så selv med "non slip" gummi siger de litt. Jeg har lagt på en liten klump med Kinsuglue for å bygge opp litt mer (samme som Sguru).

Kintsuglue fåes på Jula, en 5g klump er stor, så den holder fint til å fikse noe annet i samme slengen.

Liker godt Spectron 4 glassene, de gir fine kontraster og er behagelige å bruke til det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Omnilite said:

Julbo generelt har litt brede nesebroer, så selv med "non slip" gummi siger de litt. Jeg har lagt på en liten klump med Kinsuglue for å bygge opp litt mer (samme som Sguru).

Kintsuglue fåes på Jula, en 5g klump er stor, så den holder fint til å fikse noe annet i samme slengen.

Liker godt Spectron 4 glassene, de gir fine kontraster og er behagelige å bruke til det meste.

Supert tips, skal ordne det om jeg trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.