Gå til innhold
  • Bli medlem

Fastnøkler og skruedimensjon


Vallers

Anbefalte innlegg

Jeg ordner meg et lite rep-sett til Ally-kanoen.
De langsgående rørene er festet med låsemuttere i hver ende. Tenkte å ha et par i reservere i rep-settet. 
Men jeg har ikke lyst til å løsne de originale for å ta med disse til butikken for å kjøpe nye.

Er det noen som vet om dersom f. eks en fastnøkkel i 10mm er den som passer for å løsne disse, så kan jeg også være sikker på at alle skruer/muttere som passer 10mm-fastnøkkel har samme "skruestamme"/mutterHULL-dimensjon? 

Eller er det slik at en 10mm fastnøkkel kun indikerer selve skruetoppen/mutteromkretsen, mens det kan finnes at hav av forskjellige "skruestammer"/"mutterHULL"-dimensjoner som kan strammes med en 10mm fastnøkkel?

Kort sagt, kan jeg ta med fastnøkkelen som passer til originalmutterne til butikken, finne en mutter som passer til fastnøkkeln, og være sikker på at denne mutteren vil passe originalskruen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort sagt, ja og nei.spacer.png

Skru/bolthoder og muttere er til stor grad standarisert til x hode til y diameter, men det finnes alltid unntak og du kan også rote deg borti tommer...

Har du en skruting som en 10 nøkkel passer på vil jeg nok med stor sikkerhet tippe du har noe med M6 gjenger.

(Gjengestigning kan dog variere men det er så sjeldent med proprietære løsninger i dagens standariserte samfunn at det er unntaksvis.)

Muttere

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørnar Mo, takk for svar! Etter nærmere undersøkelse, så ser jeg Biltema og andre lignende utsalg selger muttersett hvor man får med div. størrelser: M3, M4, M5, M6 og M8, så da treffer jeg nok blink uansett samtidig som jeg har noen til overs til fremtidige prosjekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å gå på en ordentlig butikk og kjøpe rustfrie skruer til bruk på Ally. En velassortert jernvareforretning har skruer i løsvekt og du kan kjøpe akkurat så mange du trenger. Skruer fra Biltema har generelt lav kvalitet. Tess og AEO med flere har ofte gode skruer på selvplukk.

Endret av Barskekarsten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 8.41, Barskekarsten skrev:

Anbefaler deg å gå på en ordentlig butikk og kjøpe rustfrie skruer til bruk på Ally. En velassortert jernvareforretning har skruer i løsvekt og du kan kjøpe akkurat så mange du trenger. Skruer fra Biltema har generelt lav kvalitet. Tess og AEO med flere har ofte gode skruer på selvplukk.

Dette er jeg ikke enig i. Jeg har kjøpt en del rustfrie skruer og muttere hos Biltema og hvis du kjøper A4 - 80 kvalitet så får du A4 - 80 kvalitet. Til ditt bruk kan du også godt bruke A2 - 70. (70 og 80 står for strekkfastheten i boltene og er ofte ikke oppgitt på Biltema sine skruer.) Den eneste forskjellen du vil merke i forhold til skruer fra en proff forhandler er at du ikke får med sertifikat. Til ditt bruk vil det ikke ha noen betydning. Jeg har brukt A4 skruer fra Biltema på både dykkerutstyr og sykler og har aldri hatt problemer. Men hvis du mikser rustfritt og svart, f.eks. rustfri skrue og svart skive eller mutter så vil det svarte stålet ruste ganske raskt.  Delene i en Ally er vel laget av aluminium og da ville jeg være svært overrasket om skruer og bolter var av noe annet enn rustfritt stål. (Svart stål er betegnelsen på vanlig karbonstål som ruster. I bolter brukes som regel minst 8.8 kvalitet.)

https://www.hunker.com/12389787/the-difference-between-a2-a4-stainless-bolts 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Barskekarsten skrev:

Skruer er mer enn stål. Jeg synes kvaliteten på gjengene ofte er langt dårligere på Biltema sine skruer enn det jeg får fra fks. Tingstad(Tess).

Jeg har ikke merket noe til det, men det som kan være et problem med rustfrie skruer er at hvis du trekker dem kraftig til, eller trekker med anbefalt moment, så vil du ha problemer med å åpne dem igjen uten at gjengene blir ødelagt. (Hvis du da er så heldig at du klarer å åpne dem.) Dette gjelder alle rustfrie skruer, uansett leverandør. Jeg har jobbet mesteparten av livet mitt som ingeniør for oljeindustrien og de har svært strenge rav til bruk og gjenbruk av skruer og bolter.  Men det er på grunn av at en bolt som feiler lett kan få katastrofale følger.           

Folk blir ofte skeptiske til Biltema på grunn av lav pris, men hvis du for eksempel sammenligner Tingstad og Bulten så vil du også finne store prisforskjeller. En gang trengte jeg noen spesialbestilte bolter til bruk ute på Ekofisk feltet og forskjellen i pris fra den ene leverandøren til den andre var 100%. Altså dobbel pris hos den ene i forhold til den andre. Produktet var det samme og sertifikatene var de samme. Men en ting man skal være oppmerksom på hos Biltema er at de ikke leverer varmgalvaniserte skruer og bolter i små dimensjoner. De er som regel el- forsinket og det holder til å bli brukt innendørs, men ikke ute.  Det er ikke sikkert at prisen betyr så mye for kvaliteten, men hvis noe er veldig billig så er det nok fornuftig å være litt skeptisk. Det dyreste er ikke alltid det beste, men det billigste er som regel alltid dårligst. 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.