Gå til innhold
  • Bli medlem

norge på langs


oddag

Anbefalte innlegg

har lyst til å sykle norge på langs. er det noe som har erfaring fra dette. kunne gjerne trenge litt tips om veivalg. har planer om å sykle landevei.virker vel noe sært å ville ha "lyst til" å sykle norge på langs. men noe skal man jo gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skikkelig tur det der. Har ikke noen personlig erfaring på noe så stort, men kan iallefall prøve å gi deg noen tips. Syklistenes Landsforening (www.slf.no) har et planleggingskartet "Sykkelruter i Norge" som tar for seg en god del muligheter for feriesykling. Jeg har kun en eldre utgave selv, men tror kartet kan gi noen tips for deler av turen.

www.bike-norway.com er en stiftelse som samarbeider blant annet med Innovasjon Norge og Statens Vegvesen om å gjøre Norge til en "Sykkel destinasjon". De har også en rekke tur/vei-beskrivelser på sine sider.

Ellers så finnes også en rekke fylker og kommuner som har laget kart og informasjon om sykling i sitt område. Dette gjelder f.eks Trollsykling (Røros til Hamar), Sykling i Østfold (med eget kart) og Vestfold, Telemark og Agderfylkene (flere alternative ruter nedover mot Sørlandet). Så kanskje det er en ide å henvende seg til turistkontorene rundt om?

Mange av disse tipsene har nok mer "feriesykkel"-preg enn det du er ute etter, men jeg tror du finner flere tips (og sikkert personer) innenfor disse systemene som kan hjelpe deg i den videre planleggingen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla den ruta for noen år siden. Mye tips og greier man kan foreslå, men sånn cirka hvor vil du sykle? Vi sykla sørover langs kysten hele veien bl.a. for å slippe unna E6'en. Anbefaler å sykle småveier, men ikke så små at veistandarden blir veldig mye dårligere. Det sliter på både sykkelen og kroppen å sykle på grusveier f.eks., kanskje særlig mot slutten av turen. Skal du begynne i nord eller sør? hvor lang tid har du tenkt å benytte? Vi brukte 4 uker og hadde da 4 hviledager. Da hadde vi stort sett veldig greier dagsetapper (kanskje 10 mil daglig?) Greit å begynne forsiktig å øke på etterhvert som du ser hvor mye kroppen din har lyst på.

Er du interessert i mer detaljert reiserute kan du kanskje sende en pm?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sykla Alta - Bryne i vår. Det jeg lurer mest på er om du vil ha en fin tur, eller en slitsom tur? Det er den psykiske innstillingen her som er viktigest.

Dersom målet er turen, så tenk alltid på det. Ikke tenk på motbakkene som noe negativt, men bruk de for det de er. En oppoverbakke. Verken mer eller mindre. Ikke bruk mer energi oppover. La det heller gå litt seinere. Sig i motbakkene. Ikke push dagsetapper slik at det går ut over trivselen.

Dersom du har et mål om å sykle turen npl rimelig fort (10-14 dager?), så er vi inne på en helt annen mentalitet - da er det selvsagt at dager må pushes, og at motbakker blir MOTbakker.

Jeg hadde en tur der det var turen som var målet. Brukte 22 dager fra Alta til Bryne med 3 hviledager. Å sykle inn i gardsrommet hjemme på Bryne var et antiklimaks. Jeg hadde egentlig mest lyst til å sykle videre!

Jeg er bare glad for å hjelpe, om du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

hei,

har tenkt å sykle de 3300 km tvers/ langs Norge om ikke så lenge, og har en del spørsmål; for det første så lurer jeg på hvilke måned egner seg best for sykling?; videre lurer jeg på om Lena er fremdeles er aktiv på dette forumet - Lena, still alive & kicking?; for det andre så vil jeg vite om noen av dere har vært bort i sponsingen o.l. for jeg har tenkt å ha denne turen som en del av et annet prosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.