Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere Ally, ny størrelse?


Anbefalte innlegg

Har pr i dagen aldrende 16,5 DR som blir litt liten når familien(2 voksne, 2 barn på 7 og 10) skal på ukestur. Det går, men det er veldig knapt. Vil derfor gå litt opp i størrelse. 

I tillegg vil jeg gjerne kunne bruke den på soloturné. Hva er passelig størrelse? 17 eller 18,5? Hvordan er de å padle solo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behold den du har til soloturer og mindre turer, og kjøp en 18,5 i tillegg?

Regner med at vekt eller pakkbarhet viktig, siden du enda vil ha en Ally?

Finnes jo mange andre svært gode kanoer også. Men alt etter hva du er ute etter blir oftest prisen høyere enn Ally, med mindre du går for de tunge kanoene.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var raske svar 😀

Beholde den vi har er et alternativ. Andre merker er ikkje et alternativ. Vil ha muligheten til å pakke den «heilt vekk», og komme oss på tur uten tilhenger eller kano på taket.

Om 17 er smalere enn 16,5 er nok den et dårlig valg for oss, så da haller jeg mot 18,5.

Andre synspunkt/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 18' - og har brukt den litt alene, men stort sett har vi vært 2 voksne, 1 barn, bikkje og bagasje. 

Det er dog stort sett bare meg som padler, da minsten er 2 år og krever full oppmerksomhet av en voksen. 

Det går helt fint så lenge kanoen er tung nok. Padla ifjor helt alene noen turer, og når det blåste pakka jeg kanoen full i vekt. Uten det var det helt umulig. Daska masse stein oppi så gikk det veldig bra. 

Jeg padler stort sett med snittfart på ca 3-3,5 km/t og da padler jeg meg ikke ihjel, men padler jevnt og avslappa. 

De få gangene vi har kunnet padle begge to økes den farten til 5-5,5 km/t med samme avslappa hastighet. 

Hadde jeg personlig hatt mulighet hadde jeg eid en 16,5 til solotur og 18 eller 18,5 til familietur. Man må ha litt ballast i 16,5 i vind og, men ikke like mye som i 18,5. Litt bagasje og ei bikkje er gjerne nok. 

Lenge siden jeg padla 16,5 men den er vel smalere hele veien. Mener å huske at den var lettere å bruke kajakkåre i. Jeg synes 18 er litt for bred til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.