Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold Vannavstøtende fullnarvet Nubuck - lær (Skarven 2.0)


Joachim V

Anbefalte innlegg

Hei

Sikkert obligatorisk for mange men ser det er litt alternativer og det er vel strengt tatt mine første skikkelige fjellstøvler. 

På Crispi sine sider for vedlikehold av fullnarvet lær og impregnering så ser jeg de bare gnir på voks og børster av. Trudde det skulle "gnis inn" i læret?

Er det noe særlig forskjell på disse vokstypene eller er det bare å kjøre på? Jeg fikk med Granger's G-Wax, Crispi anbefaler Pedag Leather wax.

For vedlikehold på tur kansje det viktigste ser Crispi anbefaler spray. Litt mye å dra med seg eller? Jeg fikk med en NikWax som skulle være mer kremaktig og enklere å forholde seg til på tur. 

Er litt n00b på dette, tips mottaes med takk :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan legge ved svar jeg fikk fra Crispi når jeg spurte om Besseggen skoa jeg kjøpte.

Leif -  Kjøpte nevnte Besseggen skoa på xxl. Bør de smøres eller impregneres før bruk?

Crispi -

Hei! Støvlene er impregnert fra fabrikk, men med frakttid etc. kan det være en liten stund siden. Dersom du ønsker kan du bruke en enkel sprayimpregnering. Dette er ikke en nødvendighet før førstegangs bruk, men en mulighet dersom du ønsker.
 
Leif - Hvor ofte bør man impregnere skoene igjen etter bruk?
 
Crispi -
Hei, igjen 😊Du impregnerer støvlene dine etter behov. Siden du har lærstøvler kan du tenke på læret som om det var huden din: du kan se/føle når det blir tørt. Læret mister glansen, og da er det på tide å smøre det med skokrem for å tilføre fuktighet.

Det er viktig å tilføre skokrem når støvlene er rene og tørre. Vi anbefaler skokrem fremfor voks,- skokremen slites vekk etterhvert, mens voks kan gjøre støvlene stivere. Vi anbefaler en skokrem som ikke inneholder for høy andel voks og silikon, fordi det tetter porene. Bruk skokremen med måte, siden overbruk kan føre til at læret blir stivt. Etter du har tilført skokrem, kan du bruke en tilpasset impregneringsspray.

Å tilføre skokrem i moderate mengder på støvlene, kan du fint gjøre med jevne mellomrom - eksempelvis før en langtur. Du kan også gjerne ta med en impregneringsspray dersom du skal ut på en langtur.

Ha i minnet at været også spiller inn når det kommer til regelmessig impregnering. har det vært en varm tur - trenger skoene gjerne ekstra vedlikehold.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Leif88 skrev:

kan legge ved svar jeg fikk fra Crispi når jeg spurte om Besseggen skoa jeg kjøpte.

Leif -  Kjøpte nevnte Besseggen skoa på xxl. Bør de smøres eller impregneres før bruk?

Crispi -

*klipp og lim*
 

Takk, så det der på Crispi sine sider og er jo litt derfor jeg spør også for det er et par selvmotsigelser der når de først sier voks for deretter å si skokrem med lite voks. 
Skarven er oppgitt til å være  Vannavstøtende fullnarvet Nubuck - lær.

Er det da fullnarvet lær eller nubuck støvler? 🤔

https://www.crispinorge.com/vedlikehold.html

Ser Besseggen har samme materiale. 
Har du prøvd noe enda?

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Joachim V skrev:

For vedlikehold på tur kansje det viktigste ser Crispi anbefaler spray. Litt mye å dra med seg eller? Jeg fikk med en NikWax som skulle være mer kremaktig og enklere å forholde seg til på tur.

 

Var kansje litt rask der, for vedlikehold på tur. Hva som er best egnet når skoa aldri blir tørre.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Skarven under høstjakta i fjor.  De holder  2 dager i vått terreng.  Da er det tørking som gjelder for man har på voks. Jeg bruker bivoks.

I år ser jeg an været. Blir det like vått som i fjor, går jeg for Lundhags sko heller.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.