Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer, trenger mange


Anbefalte innlegg

Jeg trenger 3 soveposer. Jeg trenger en varm en til vår, sommer og høst. Jeg er kald av meg. Jeg trenger til to gutter som er ganske varme av seg. Det sier seg selv at jeg ikke kan bruke mange tusen på hver sovepose. Ser på finn, men der er det jo så mange og gjerne uten comf.temp og ukjente mer for meg, så føler meg litt «lost». Trenger ikke superlight, men hadde vært fint om de ikke var så utrolig digre da planen er at barna skal bære de selv. De er i barneskolealder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammut komptakt mti? Syntetpose, så veier litt mer enn dun. Dog er de nokså billige, samt t-limit på -4 for menn. Selv har jeg brukt posen ned til 8-9 minus sammen med et ekstra ullag og varmeflaske, og holdt meg varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mountain hardwear poser i alle temperaturratinger og er godt fornøyd med disse. De får du på tilbud hos Fjellsport til ganske pen pris rett som det er (f.eks bursdagstilbud akkurat nå) Syntetposer, så ikke av de aller letteste men egentlig ikke så ille heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tittei skrev:

Takk for tips, jeg skal se på det i kveld. 

Hva bør jeg ligge på i temperatur i nedre grense når det kalles 3sesongs? Bor og skal campe primært på østlandet. 

Vanskelig å si for det er helt individuelt, jeg er superfrossen av meg og bruker pose med t-comf -11 hele våren og høsten (til og med jeg har innsett at dette ikke funker om sommeren, så sommerposen min har t-comf 0) flere jeg kjenner holder på å dø av heteslag bare jeg nevner dette ;) Jeg hadde lagt meg noen grader ned på minussiden (men tosifra er muligens for de ekstreme tilfellene altså), i alle fall hvis man skal være ute tidlig vår og sen høst og kanskje en tur eller to på fjellet. Mye enklere å lufte ut overskuddsvarme enn å bli varm i en pose som er for kald.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ketilring skrev:

Warmpeace Viking 300 er populære dunposer som koster 1700 pr stykk i kort utgave. Hvis de er varme nok da - de har en temperaturgrense på 0°C. 

Det er en for kald pose til 3-sesong for en som er kald av seg, dessverre.

Mountain hardwear har gode syntetposer, i følge ryktene - se på dem kanskje?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Det er en for kald pose til 3-sesong for en som er kald av seg, dessverre.

Det er jo en fare for det. Men jeg vil tro den vil duge for de to guttene i hele sommerhalvåret så lenge man holder seg i lavlandet. Og så er jo lett og tar liten plass i sekken da.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mountain Hardwear 

Jeg har en Lamina Z Torch og enn så lenge har den kun vært alt for varm. Ikke fått testet i flere kuldegrader enda. Men litt under minus og den var varm for meg som fryser lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

som ein tommelfinger så kan du sei at alt av syntetisk fyllmateriale varmar omtrent likt, dvs at ein pose på ca 1.5 kg totalvekt vil ver ok sommarpose ned til 0 grader medan ein syntetpose rundt 2 kg vil vera ok for 3sesongersbruk. Dette til hjelp dersom du skal kjøpe brukt. Dersom du skal kjøpe nytt så sjekk desse sidene her:

https://www.helsport.no/outlet/soveposer 

https://www.bergans.com/no/katalog/outlet/utstyr?types= (her var det nokre gode kjøp til ein rimeleg penge).

https://isbjorn.no  (her får du kanskje ordna 20 % rabatt ved kjøp av 3 poser samtidig, send epost og spør)

 

 

 

 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener med "mange tusen per pose", men nevner de vi bruker til mine barn, begge i barneskolealder. 

Helsport Alta Jr, koster 1599,- hos XXL, syntet, har følgende spec:

20190513_114735.thumb.jpg.c62b13a811f623f2716a9c9bf3d1dd6d.jpg

Warmpeace Viking 600, koster 2199,- hos HektaPåTur, dun, har følgende spec:

20190513_114710.thumb.jpg.bac4bc89db62295cc75bcdb11ec8c929.jpg

 

Barna mine har brukt Alta Jr posene fra de var 5-6 år, og fikk Warmpeace posene når de var 8 og 9 år. (Kjøpte Short og Regular str, ut fra antatt høyde de vil nå etterhvert.) De foretrekker helt klart Warmpeace posene, som også veier og pakker en del mindre.  

Dun vs synet er alltid en diskusjon.. og jeg opplevede syntet som litt "safere" i starten, men velger konsekvent dunposene til dem på tur nå pga vekt/pakkevolum/komfort når vi skal ha med en pose.

Om temperaturen kryper langt ned ift posenes temperatursoner så kler de på seg litt i posen om de blir kalde, alternativt så tar vi en fjellduk over alle posene i teltet.

Vinterstid så bruker de Alta Jr posene inni Warmpeace posene (men dette er er utenfor de sesongene du skal bruke posene til 🙂)

Det finnes flere andre bra alternativer fra andre produsenter også, men de har ikke vi prøvd selv. 

Tenk litt på hvor mye/ofte dere skal bruke soveposene, og hvor lenge dere skal ha dem (mtp størrelse). Dersom de vil bli brukt lite ville jeg prioritert lav pris. Og dersom de skal brukes mye og vare flere år mens barna vokser ville jeg prioritert kvalitet/volum og at de har litt lengde å vokse i.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.