Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasjonal sykkelrute nr. 5 - Numedalsruta


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Hei,

I sommer har jeg tenkt å sykle Nasjonal sykkelrute nr. 5

Ruten starter egentlig i Larvik og ender i Molde (950km). På veien får man med seg blant annet Mjølkevegen som visstnok skal være veldig fin. 

Problemet er at jeg ikke klarer å finne noen rute på www :(

 

Noen som har tips om hvor jeg kan få informasjon om sykkelrute 5?

Har lyst på kart slik at jeg kan se hvordan jeg skal legge opp etappene. Har lyst til å fiske på turen og da er det jo greit å planlegge hvor vannene ligger i forhold til ruta. 

Noen som har tatt deler av ruten og har noe å dele er det også fint :) 

Jeg har med telt og alt av utstyr, så er ikke avhengig av overnattingssteder. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har syklet deler av ruta, fra Kongsberg til Geilo. Og dette strekket opp gjennom Numedal er veldig bra. Generelt for de nasjonale rutene kan du stort sett forvente alt fra god merking, til forvirrende merking, til ikke merking i det hele tatt. Merkede gang og sykkelveier langs den veien du følger kan også bare stoppe i ingenting med det resultat at du må tråkke deg tilbake. Det er også litt avhengig av hva slag sykkel/gir/dekk du har på sykkelen da det ikke alltid kan forventes asfalt der ruta går. For å komme unna trafikken legges ruta ofte på sideveier der det er mulig og de kan være både kuperte og med grus av varierende fasthet.

En annen ting er at når ruta forlater hovedveien forsvinner det meste av servicetilbud også. Det være seg butikker/bensinstasjoner/veikroer, campingplasser etc. 

Det er greit å ha sånn ca peiling på neste matbutikk så du får handlet inn om ruta tar av fra hovedvei over fjell og seterområder etc.  

De nasjonale sykkelruter finner du litt om her https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/syklist/Kart og her https://www.cyclingnorway.no

 og et tunnelkart har du her https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/hva:(~(farge:'0_0,id:705),(farge:'1_1,filter:(~(operator:'*3d,type_id:9518,verdi:(~13434))),id:581))/@600000,7225000,3 , men et ennå bedre finner du her https://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml

På det sistnevnte tunnelkartet finner du info om de aller fleste tunnelene i Norge, som lengde, om de kan sykles, eller om det finnes alternative veier rundt.

Husk at det viktigste du kan gjøre som syklist er å være synlig i trafikken. Det kan rett og slett være bra for helsa.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Er det jeg er redd for, at det er dårlig merka. Det er også det jeg har lest på den lille infoen som finnes. All infoen viser til andre sider som enten er nedlagt eller som aldri har blitt ferdig. Vegvesenet gir jo egentlig bare informasjon om at en slik rute finnes, uten mer detaljer. :P 

Når det gjelder sykkel skal jeg bruke en eldre hybrid. Den har jeg brukt mye i nordmarka som for det meste består av grusveier. Eneste problemet vil være om det er stier/traktorveier, da må jeg ta det mer med ro. 

 

Og ja, akkurat det med butikker er greit å vite hvor er. Derfor er det også greit om at det fantes noen kart som i det minste oppgir ca. hvor ruta er. Kan jo selvsagt dra en rett linje fra Larvik - Kongsberg - Geilo - molde, men kan bomme ganske mye på den :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ruta du ønsker å sykle er merka opp til Geilo, men ikke sikker. Jeg vil likevel slå et slag for sykkeltur selv om ikke ruta er skiltet. Selv bruker jeg Bikemap: https://www.bikemap.net til å se etter om noen har foretatt en tur i den retningen jeg vil. Vist det er tilfelle kan GPX sporet lastes ned og du kan bruke det, enten hele, eller deler av det. Jeg bruker også Bikemap til å lage mine egne ruter og får da opp ruta, tidsforbruk og antall høydemeter. 

Når jeg har ruta bruker jeg Google maps til å sjekke selve veien. Kamerabiten her er veldig fin og du kan se om det er asfalt etc, men kanskje mest interresant, hvor bred er veiskulderen. 

I fjor reiste jeg for første gang uten et fysisk kart, men satset på digitale løsninger i stedet. Dette var helt glimrende og jeg savnet ikke papirkartet for navigasjonens del. Jeg har GPS, men valgte heller å bruke mobilen siden det ble en ting mindre å ta med. Bakdelen med de mobilapp´ene jeg så langt har testet er at de forbruker mye strøm under bruk. Løsningen jeg kommer til å gå for på årets tur er å bruke sykkelapp´ene offline for å se hvor ruta går vist jeg er i tvil. Altså ingen GPX spor med ruteanvisning. App´en jeg bruker gir også beskjed om butikker, bensinstasjoner etc.

Den jeg foretrekker er maps.me: https://maps.me og den kan brukes offline. Og som sagt har den info for gang/sykkelvei, butikker, besninstasjoner, kollektiv, lege/sykehus, camping, kirker etc. Jeg nevner kirker med vilje, siden de aller fleste har en vannkran tilgjengelig. 

Så ikke fortvil om ikke ruta er merket. Finn ut hvor du vil og lek så litt med å sy sammen din helt egen tur med bruk av kartene jeg har nevnt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Har lastet ned maps.me nå så driver å ser litt på den. 

Jeg tipper også at kart på mobil har en del fordeler, men ulempen er som du sier at den trenger strøm. 

Blir vel noen turer innom bensinstasjoner osv. for å lade opp :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at en god powerbank er nødvendig om du skal bruke mobilen med ruteanvisning kontinuerlig. Problemet er at skjermen er på hele tiden. Hadde skjermen gått i dvale og kun lyst opp når du kom til et kryss f.eks. hadde dette spart mye strøm. Du kan jo i praksis sykle i flere timer langs veien før du trenger ny ruting.

Min løsning blir derfor å manuelt vekke tlf/app ved behov og med maps.me vil du, selv om du ikke har lagt inn en rute, se om gang/sykkelvei tar deg i den retningen du skal. Gang/sykkelvei vises som tynn rød strek.

Ellers lader jeg opp alle dingser ved litt lengre stopp der jeg finner strøm. Nå bruker ikke jeg musikk på øret når jeg sykler, men har litt sans for div. podcast eller lydbok i pauser/kveld når jeg ikke hører på radioen.  Bruker gjerne biblioteker i litt dårlig vær for å få igjen varmen om nødvendig. Lader elektronikk og laster ned nye podcaster etc. Slår av en prat med de som jobber der og kan få gode tips i forhold til ruta videre, overnatting, noe å se etc.

Når du sykler alene er det veldig lett å komme i kontakt med folk og du får mange hyggelige møter underveis. Jeg har syklet mange både korte og lange turer og bortsett fra flotte opplevelser er det ofte møtene med andre som sitter igjen som noe av det fineste med sykkelturene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter opp noen navn her slik at jeg får en rute, og denne endres jo mer jeg får planlagt.  Det jeg merket er at maps.me ikke finner grusveier, hvertfall ikke de som er private. Norges Friluftskart gjør derimot dette, det samme med google maps.  

Til nå er ruta følgende: 

Oslo - Hønefoss (gjennom nordmarka) - Vestover til jeg kommer til sætraveien drolshammarveien (går paralelt med soknedalsveien). Følger veiene som går parallelt til Sokna (ser ut til å bli litt sykling på soknedalsveien også). 

Fra Sokna går det nordover - Strømsoddveien - Her begynner også grusvei som skifter retning noe mer til nordvest - Skikkelig omvei som tar meg nesten frem til Gulsvik (Nordvest for Sokna. ) Her blir det også gode muligheter for å finne fiskevann og friluftsfølelse. 

Fortsetter deretter nordvest langs hallingselven. Ser ut til å være noen mindre veier som går parallelt med hovedveien. Sykler frem til nesbyen. Nå er Geilo rett vest for nesbyen - og har da valget med å følge opprinnelige plan og dra til Geilo eller fortsette nordover. det blir jo evt en omvei å bare dra til Geilo

 

PS: Må si at det er rimelig vanskelig for syklister i Norge, og håper at det snart kan bygges mer sammenhengende ruter. Ofte stopper bare veiene noen km fra neste grusvei. Eller sideveiene bare stopper opp i ingenting. Da må man som syklist ut på mer farlige og traffikerte veier. 

 

 

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, nesten identisk med min rute i sommer, kanskje vi møtes.

Jeg krysser Nordmarka fra Stryken over til Hønesfoss og sideveier +  av og på 7´ern til Sokna. Vurderte ruta di til Gulsvik, men lander nok på gamleveien via Noresund for å asfalt siden jeg har smale dekk. Deretter blir det av og på sideveier + rv7 opp til Gol - Ål - Hol/Hagafoss og opp til Geilo. Derfra er planen å dra over vidda mot Bergen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, rayun skrev:

He-he, nesten identisk med min rute i sommer, kanskje vi møtes.

Jeg krysser Nordmarka fra Stryken over til Hønesfoss og sideveier +  av og på 7´ern til Sokna. Vurderte ruta di til Gulsvik, men lander nok på gamleveien via Noresund for å asfalt siden jeg har smale dekk. Deretter blir det av og på sideveier + rv7 opp til Gol - Ål - Hol/Hagafoss og opp til Geilo. Derfra er planen å dra over vidda mot Bergen. 

Så kult. Har lyst til å ta mjølkevegen, ser ut som den starter fra Gol og går til Vinstra. Ca 250km.

Jeg må regne litt på hvor lange etapper det blir. Utstyr uten mat er ca. 10kg, det inkluderer telt og 3 sesongs sovepose. Velger 3 sesongs fordi det kan være kaldt i fjellet.

Tipper at 5 timers etapper er greit, og bør klare en gj.snt fart på 10km/t. Ca. 5mil om dagen.

Blir en kosetur hvor jeg ikke jakter mil men opplevelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet mye i den nordlige delen av Vassfaret og på Golsfjellet hvor Mjølkevegen går og ingen tvil om at det er fint der. Særlig Golsfjellet som har litt mer åpent landskap.

Jeg er litt usikker på om det er mulig å komme seg fra Gol og opp på fjellet på småveier, eller om du må bruke Fv51. Kan ikke huske å ha sett Mjølkevegen merket nede på Gol, men den er i hvert fall merket borte ved Storefjell hotel. 

Vist du ikke er veldig opptatt av å sykle oppover Hallingdalen til Nesbyen og Gol kan du jo holde deg i fin natur hele veien fra Sokna. Med utgangspunkt i Strømsoddveien som du planlegger å følge kan du komme deg gjennom Vassfaret med mange fine vann. Du kommer ut igjen ved Vassfaret Leirskole på veien mellom Nes og Nesbyen. Følges veien i retning Nesbyen kan du ta av nordover rett etter Buvatnet og på småveier ta deg over til Ellingsæter turistsenter. Herfra tar du deg over til Sanderstølen via nordøst siden av Hærevatnet. Tisleia må vel enten krysses ned ved Vasetdansen camping, eller via veien fra Storefjell over demningen ved Oset og da er du inne på Mjølkeveien.

Det er drøssevis av vann på dette strekket, men du må ha med litt mer mat for her er det ikke mye folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info:) Ja, er nok mange fine steder som kan utforskes, og mange fiskevann. Det som apelerer veldig for meg med sykling. Muligheten til å utforske mange steder som ikke er mulig når man går.

Jeg får bruke litt tid på å finne ut av hva som er rundt disse stedene jeg sykler forbi :)

Får forresten ikke redigert tidligere innlegg, da må jeg jo skrive ned alt på nytt hele tiden.

nedenfor en link med god beskrivelse av mjølkevegen.

https://www.valdres.no/opplevelser/mjolkevegen-vinstra-valdres-gol-250-km-p611733

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har syklet en del ture gjennom tiden i Sverige, Danmark, Frankrike og her i Norge. Jeg vil gjøre riktig mye for å unngå å kjøre på landevei sammen med tung trailer trafikk. Stressende og farlig på de ofte smale norske hovedveier. I de fleste dalfører finnes det faktisk småveier på den "annen" side av dalen. Så det lønner sig å fin-studere kart. Jeg kjører ofte Hallingdal (i bil altså). Veien er blitt mye bedre. Men bare på Cappelens bil-og turistkart kan man se de veier du nevner fra Sokna til Gulsvik.

Kort etter Gulsvik er det bru over elva, hvor det er mulig å komme på anleggsvei langs jernbanen til Austvoll (Austvollbrua er stengt for biler, sykkel?) Ved Liodden mulighet på "bortsidevei" forbi Nesbyen til Svenkerud. Derfra på motsatt side av Rv7 til Gol. Sykkelsti langs Rv7? Gol Rotnheim? Husker ikke helt. Men fra Mobru kort etter Gol er det gammelt system av anleggsveier i praksis helt til Ål. Litt innviklet og opp og ned. 

Fra Ål stasjon er det mulig å sykle på bortsiden langs Stranda fjorden et stykke forbi Kleivi, hvor det er en teoretisk mulighet for en vei (et stykke opp mot Sangestølen først) helt til Geilomoen.

Men det kan hende at noen av "bortsideveiene" er såpass innviklede og bakkete at mange vil velge Riksveien tross trailer trafikken. 

Du kan  gå inn på www.norgeskart.no og  zoome godt inn.  Der kan man se alle småveiene.og planlegge. God tur.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Det finnes en offisiell måte å finne de nasjonale sykkelrutene på:

1: Gå til www.vegkart.no

2: Zoom til området du vil være i

3: I søkeboksen oppe til høyre der det står "Skriv inn objekttype eller søkeområde" søker du opp "Sykkelrute, tur/fritid"

Dette er direkte innsyn i vegvesenets database (nvdb), så her vil du også kunne trykke på ruten og se om den f.eks er skiltet. Du kan også filtrere og sortere osv hvis du liker sånt. Da kan du f.eks filtrere så du bare ser rute 5 og ikke andre ruter som måtte være i kartbildet ditt. Vegkart.no er ikke nyttig til planlegging, men et godt utgangspunkt for å se hvor rutene går. For bedre kart til å planlegge turen kan jeg anbefale f.eks www.opencyclemap.org, som også viser de nasjonale rutene i norge + eurovelo-nettverket.

Jeg har også syklet nasjonal rute 5 fra Kongsberg til Geilo, den er skiltet, men jeg måtte frem med telefonen et par ganger for å sjekke om jeg var på rett vei. Det er stort sett veldig rolige veier og en fornøyelse å sykle! Her i Norge er det generelt lurt å følge veier som heter "østsidevegen" eller "vestsidevegen", da vet du at hovedvegen er på den andre siden av elven. Oppover Numedalen er det dette rute 5 gjør. Det er noen veldig bratte bakker (nordover fra Veggli og nordover fra Rødberg), men slikt bygger bare karakter og lårmuskler.

Selv bruker jeg tjenesten www.ridewithgps.com (10 dollar i måneden) til å lage ruter som jeg deretter legger inn i min Lezyne gps som er laget for sykling og har veldig lang batterilevetid. Da kan jeg konsentrere meg om å sykle og se på naturen, og jeg har kost meg med navigasjonen på forhånd fremfor å få den som en usikkerhetsfaktor underveis. Hvis du syns det blir for mye styr kommer du veldig langt med et normalt papirkart som du tegner inn en rute på på forhånd, gjerne supplert med en liten jukselapp over kryss du skal høyre/venstre i :).

God tur! Husk at en plan bare er en plan, den kan alltid endres underveis.

Endret av ssbn
Edit: Lagret innlegg før det var ferdigskrevet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I morgen, lørdag 06.07.2019 er avreisedag! Jeg håper å få dokumentert så bra som du gjør @rayun men koster selvsagt krefter å lage film. 

Har ikke planlagt ned i minste detalj, men planene i grove trekk blir:

Starter fra Maridalen der jeg bor. Gjennom nordmarka og gjennom Hønefoss. Derfra sideveier frem til Gol.

Fra Gol tar jeg Mjølkevegen frem til Vinstra. 

Fra Vinstra går turen videre til Dovre - og så tar jeg sykkelruten over dovrefjell i nasjonalpark til Hjerkinn. Det sies det serveres vafler!

jeg har egentlig ikke sett så mye lengre nord, men derfra skal jeg finne noen fine veier som tar meg til Trondheim. Og tipper turen stopper der. Det blir en fin førstegangstur med sykkel tror jeg :)

 

Ellers ønsker jeg å takke alle for gode råd og tips!

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur og lykke til @Friluftsnoob. Jeg er helt sikker på du får en fin opplevelse på tur. 

Er ikke sikker på hvor du planlegger å komme ut fra Nordmarka, men jeg kom ut ved Damtjern og tok ned til Åsa og Fv156. Denne fulgte jeg til jeg kom inn på Fv241 og tok så nordover mot Klekken. Ved uoppmerksomhet overså jeg første avkjørsel ned mot Hønefoss via Tandbergmoen og måtte ta meg helt til Klekken før jeg kunne ta av.

Dette strekket er desidert det værste stykke vei jeg har syklet på sånn trafikkmessig. Mulig jeg var maks uheldig med trafikken, men det er den mest trafikkerte vei jeg noen gang har syklet og det er ikke plass utenfor den hvite stripa. Veien er også så smal at ingen kommer forbi deg når det er like tett trafikk imot. Trafikken på Rv7 er også stor, men der er det med få unntak bredt nok til at biler kommer forbi og skulder er litt breiere.

Velger du å ta ut ved Damtjern og ned til Åsa så ikke miss avkjørsel ned Tandbergmoveien. Et annet alternativ er å ta av mot Storflåtan før du kommer til Damtjern og fortsette mot Ringkollveien som tar deg ned til Klekken hvor Fv241 krysses og inn på Klekkenveien som du følger til Hønefoss. 

Håper på en eller annen form for rapport etter at du er hjemme. 😃

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, rayun skrev:

God tur og lykke til @Friluftsnoob. Jeg er helt sikker på du får en fin opplevelse på tur. 

Er ikke sikker på hvor du planlegger å komme ut fra Nordmarka, men jeg kom ut ved Damtjern og tok ned til Åsa og Fv156. Denne fulgte jeg til jeg kom inn på Fv241 og tok så nordover mot Klekken. Ved uoppmerksomhet overså jeg første avkjørsel ned mot Hønefoss via Tandbergmoen og måtte ta meg helt til Klekken før jeg kunne ta av.

Dette strekket er desidert det værste stykke vei jeg har syklet på sånn trafikkmessig. Mulig jeg var maks uheldig med trafikken, men det er den mest trafikkerte vei jeg noen gang har syklet og det er ikke plass utenfor den hvite stripa. Veien er også så smal at ingen kommer forbi deg når det er like tett trafikk imot. Trafikken på Rv7 er også stor, men der er det med få unntak bredt nok til at biler kommer forbi og skulder er litt breiere.

Velger du å ta ut ved Damtjern og ned til Åsa så ikke miss avkjørsel ned Tandbergmoveien. Et annet alternativ er å ta av mot Storflåtan før du kommer til Damtjern og fortsette mot Ringkollveien som tar deg ned til Klekken hvor Fv241 krysses og inn på Klekkenveien som du følger til Hønefoss. 

Håper på en eller annen form for rapport etter at du er hjemme. 😃

 

 

Takk! 

Og ja, jeg hadde tenkt å sykle nord for damtjern og mot ringkollveien og fortsette på klekkenveien til hønefoss. Bodde 2 år i Hønefoss for noen år siden, øverst i den bratte bakken i klekkenveien. Kjørte derfor ofte på den veien du snakker om (før det ble rundkjøring). Veien er smal, svingete og uoversiktelig, og biler grisekjører på den uten å tenke hva som er rundt neste sving.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Friluftsnoob skrev:

Takk! 

Og ja, jeg hadde tenkt å sykle nord for damtjern og mot ringkollveien og fortsette på klekkenveien til hønefoss. Bodde 2 år i Hønefoss for noen år siden, øverst i den bratte bakken i klekkenveien. Kjørte derfor ofte på den veien du snakker om (før det ble rundkjøring). Veien er smal, svingete og uoversiktelig, og biler grisekjører på den uten å tenke hva som er rundt neste sving.  

Høres ut som en god ide og helt sikkert en fordel at du er litt kjent der. Gjør det jo litt lettere å finne rett vei.

God tur og kos deg underveis, det er jo det som er selve turen.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎11‎.‎05‎.‎2019 den 19.58, rayun skrev:

Selv bruker jeg Bikemap: https://www.bikemap.net til å se etter om noen har foretatt en tur i den retningen jeg vil. Vist det er tilfelle kan GPX sporet lastes ned og du kan bruke det, enten hele, eller deler av det. Jeg bruker også Bikemap til å lage mine egne ruter og får da opp ruta, tidsforbruk og antall høydemeter. 

Må en ha Premium medlemskap for å kunne lage og redigere sine egne ruter? Får ikke opp noe kart når jeg prøver å lage egne ruter. Har medlemskap men ikke Premium enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sverre78 skrev:

Må en ha Premium medlemskap for å kunne lage og redigere sine egne ruter? Får ikke opp noe kart når jeg prøver å lage egne ruter. Har medlemskap men ikke Premium enda.

Nei, jeg er ikke premium medlem.

Rettelse: Ja, det ser slik ut.

Jeg har ikke premium medlemskap og har kunnet lage egne ruter uten problemer, men det har vært andre restriksjoner. Måtte sjekke nå som du spurte og nå kan jeg ikke lage ruter lengre. Ruter som jeg allerede har laget og lagret er fremdeles tilgjengelige dog. Synd for jeg likte App´en.

Skal jeg først betale finnes det kanskje andre tilbydere som passer min bruk bedre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, rayun skrev:

Nei, jeg er ikke premium medlem.

Rettelse: Ja, det ser slik ut.

Jeg har ikke premium medlemskap og har kunnet lage egne ruter uten problemer, men det har vært andre restriksjoner. Måtte sjekke nå som du spurte og nå kan jeg ikke lage ruter lengre. Ruter som jeg allerede har laget og lagret er fremdeles tilgjengelige dog. Synd for jeg likte App´en.

Skal jeg først betale finnes det kanskje andre tilbydere som passer min bruk bedre?

 

Var visst en feil etter siste oppdatering fant jeg ut til slutt. Ser ut til å virke igjen nå :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.