Gå til innhold
  • Bli medlem

Irring på glidelåser Jervenduk


Anbefalte innlegg

Annonse

Stearin fungerer ikke, det fjerner ikke irr på glidelås, men kan smøre/forhindre en treg glidelås. Plastglidelåser skal helst ha øøørlite siliconfett, metallglidelåser bivoks. WD-40 fungerer dårlig og griser til duken. Jeg har prøvd dise metodene.

Men hvis du vasker hele duken godt i varmt vann med eddik, skal det i teorien løse opp oksidbelegget. Børst jevnlig til alt er vekke, og smør glidelåsen med en ørlitenliten anelse siliconholdig smørning (eller noe annet tyntflytende du har som ikke kleber til seg støv eller smitter over på andre ting).

Sitronsyre vet jeg ikke, men det er vel i samme kategori som eddik kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Stearin fungerer ikke, det fjerner ikke irr på glidelås, men kan smøre/forhindre en treg glidelås. Plastglidelåser skal helst ha øøørlite siliconfett, metallglidelåser bivoks. WD-40 fungerer dårlig og griser til duken. Jeg har prøvd dise metodene.

Men hvis du vasker hele duken godt i varmt vann med eddik, skal det i teorien løse opp oksidbelegget. Børst jevnlig til alt er vekke, og smør glidelåsen med en ørlitenliten anelse siliconholdig smørning (eller noe annet tyntflytende du har som ikke kleber til seg støv eller smitter over på andre ting).

Sitronsyre vet jeg ikke, men det er vel i samme kategori som eddik kanskje?

Blir mye det samme som eddik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis kan du fjerne irr med vanlig håndvarmt såpevann og en litt stiv børste.  (Tannbørste)  Glidelåsen er sannsynligvis laget av en messing legering og hvis irret er grønt eller blågrønt så er det messingen som er oksidert. Når den har tørket så kan du smøre den med et stykke parafinvoks. Dette brukes også på glidelåsene på dykkerdrakter.  

Jeg har ikke brukt eddik, men jeg vil tro at hvis du bruker surt vann så vil du få ny irr ganske raskt.  Vanlig såpe er alkalisk og nøytraliserer irr som er oksyd som er en reaksjon mellom metall og oksygen,  eller surstoff som det også heter.  I sure miljøer  oksyderer metaller rasker enn i alkaliske miljøer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.