Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye Rago Superlight - Erfaringer? Alternativer?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Ser etter å bytte ut min gamle 1.8kg mamut 3S med noe hakket mer kompakt og lett, ettersom jeg er på turer med lange avstander. Nå ligger det en 30dagers i Canada i boka for 2021, så jeg har 2 sesonger på å teste utstyr som skal være med over dit. 

Nye Rago Superlight 3 sesong virker meget interessant. Den kom så vidt jeg husker i fjor høst; 

Er det noen som har testet denne ennå? 
Har vært å sett på den på XXL, men jeg har litt aversjon i å legge 5k i en pose før jeg føler meg trygg på at andre har hatt positive erfaringer om denne. Kan ikke finne noen tester på nett ennå heller, noe som er forståelig ettersom vi akkurat har lagt vinteren i bakspeilet. 

Evt om noen har noen knallbra alternativer, så er jeg åpen for å vurdere det og. Vekt og volum er ganske høyt på prioriteringslisten. Med Rago SL kan jeg barbere av 1kg på soveposen jeg har i dag som vil være viktig. 

Jeg er kun ute fra april - november, så har ikke behov for vinterpose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at Rago Superlight har ei T-comf grense på -2. Det er heilt i grenseland for kva ein kan kalle ein 3-sesongpose etter mi meining. Altså, for to dagar sidan var det 10 minus i Jostedalen liksom.. Når Superlight winter med t-comf på -10 er 500kr dyrare så er det nesten ikkje noko å lure på spør du meg.

Ellers er eg veldig nøgd med Rago Winter. Den har eg klart meg fint med i 13-14 minus. Litt tyngre sjølvsagt, men til gjengjeld har den eit meir robust og vassavstøytande ytterstoff. Då slepp ein å vere så forsiktig med posen for å halde den tørr og det syns eg er digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Øyvind Hellenes med tanke på hva som kan kalles 3 sesongers pose. Her i norge mener jeg en 3 sesongspose bør ha en t comf på rundt minus 10 eller der omkring. Poser med rating rundt 0 til minus 2-3 er rene sommer poser i mine øyne.

På høyfjellet kan man fort møte frost/snø/sludd og et par minus på natta også midt på sommeren. I lavlandet på høst/vår er det ikke uvanlig med endel minusgrader heller. 

Jeg har derfor 3 poser, en gigantisk syntepose som vel går ned mot -25 til -30 til de tøffeste vinterturer. Deretter en lettere og mer kompakt du pose som går ned til minus 16 som kan brukes både vinter og høst/vår. Deretter en bitteliten og lett dunpose som går til rundt 0 grader til rene sommerturer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Her i norge mener jeg en 3 sesongspose bør ha en t comf på rundt minus 10 eller der omkring. Poser med rating rundt 0 til minus 2-3 er rene sommer poser i mine øyne.

Enig i det. Konseptet «3-sesongs» fungerer ikke optimalt her til lands. I overgangen til og fra vinter er det ønskelig med en litt varmere pose - samtidig som det er helt uaktuelt å drasse på en -10 pose i sommermånedene. 

Så vil anbefale en vår/høst-pose og en sommerpose...

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit å kikke på og tenke hva posen skal brukes til og hvilke temperatursoner posen er tenkt bruk i?

Jeg har hatt netter i den norske fjellheimen med minus 18-20 grader Celsius i mai,  frostnetter i  juli, og ligget utendørs i sommerposen min på nyttårsaften i lavlandet. 🙂

TS skriver at han skal til Canada en måned i 2021, og då er det greit å kikke på statistikk for temperaturspenn i området turen skal foregå før pose velges.

To eksempler på gjennomsnittstemperaturer i Canada:

20190508_185015.thumb.jpg.1e9a5e8195636f724d7d9d99c3ef66cd.jpg

20190508_185531.thumb.jpg.3ad00467d25a249e3aed2de5f88f19ed.jpg

 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Terka skrev:

Er det ikke like greit å kikke på og tenke hva posen skal brukes til og hvilke temperatursoner posen er tenkt bruk i?

Absolutt. Spesielt på kortere turer er det greit å ta en titt på langtidsvarselet rett før man drar, og velge pose ut fra det; varm nok pose - lavest mulig vekt. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens. 

Det er meget mulig å vurdere winter-versjonen her og (kona skal ha denne uansett, for hun fryser okke som). Jeg har en tendens til å være veldig varm, og det skal bli ganske kaldt før jeg begynner å fryse i posen. liggeunderlaget jeg bruker i dag er Exped HL LW, som jeg syntes isolerer meget godt. 

Til info er det helt nord i Newfoundland vi skal. Turen er planlagt til overgangen mellom juli/august, alternativt hele august litt avhengig av logistikk, som vi er i prosess med å planlegge nå. 30 dager er satt av til selve krysningen, uten mulighet for bytting av utstyr underveis.  

300G fra eller til når man likevel går ned nesten en kilo er ikke en dealbreaker for min del.
Men i all hovedsak er det pakkvolum som betyr mer enn vektbesparelse, ettersom det er plass i sekken som vil være viktig. Er godt vant med 40-50kg sekk på ryggen fra før av. Dersom jeg kan ish-halvere volumet på posen, får jeg også teltet inn i soveposerommet nederst i sekken, og det gjør pakkingen vesentlig enklere.

Jeg tar en titt på winterposen. 

Erlend: Har du tilfeldigvis et bilde av posen nedpakket hvor man kan se ca størrelse på den? Tar uansett en tur på XXL i helgen og sjekker, men tenker å bruke et par dager nå på å undersøke litt hva som er der ute av alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anders Holt skrev:

Takk for innspill folkens. 

Det er meget mulig å vurdere winter-versjonen her og (kona skal ha denne uansett, for hun fryser okke som). Jeg har en tendens til å være veldig varm, og det skal bli ganske kaldt før jeg begynner å fryse i posen. liggeunderlaget jeg bruker i dag er Exped HL LW, som jeg syntes isolerer meget godt. 

Til info er det helt nord i Newfoundland vi skal. Turen er planlagt til overgangen mellom juli/august, alternativt hele august litt avhengig av logistikk, som vi er i prosess med å planlegge nå. 30 dager er satt av til selve krysningen, uten mulighet for bytting av utstyr underveis.  

300G fra eller til når man likevel går ned nesten en kilo er ikke en dealbreaker for min del.
Men i all hovedsak er det pakkvolum som betyr mer enn vektbesparelse, ettersom det er plass i sekken som vil være viktig. Er godt vant med 40-50kg sekk på ryggen fra før av. Dersom jeg kan ish-halvere volumet på posen, får jeg også teltet inn i soveposerommet nederst i sekken, og det gjør pakkingen vesentlig enklere.

Jeg tar en titt på winterposen. 

Erlend: Har du tilfeldigvis et bilde av posen nedpakket hvor man kan se ca størrelse på den? Tar uansett en tur på XXL i helgen og sjekker, men tenker å bruke et par dager nå på å undersøke litt hva som er der ute av alternativer. 

Den pakker 9 liter (20cm x 29cm)

Jeg skal se om jeg ikke kan pakke den ned senere i dag og ta et bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Her er bilde sammen med halvannenlitersflaskeAD0D285F-D91A-44B4-9281-60FD34CBD4D9.thumb.jpeg.0defeba4ac04cd5ffbf000c5b2c5f6bc.jpeg

Det var da et unødvendig stort volum og drasse med seg i sommerhalvåret? Jeg ville nok heller satset på Superlight-utgaven. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ketilring skrev:

Det var da et unødvendig stort volum og drasse med seg i sommerhalvåret? Jeg ville nok heller satset på Superlight-utgaven. 😊

Dette er en superlight det, også, men i vinterutgave. (Rago Superlight winter Long) Har mindre poser som kan benyttes om sommeren, men ser ikke for meg at volumet skal by på nevneverdige problemer, all den tid jeg ennå ikke er blitt bitt av lettpakkebasillen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Dette er en superlight det, også, men i vinterutgave. (Rago Superlight winter Long) Har mindre poser som kan benyttes om sommeren, men ser ikke for meg at volumet skal by på nevneverdige problemer, all den tid jeg ennå ikke er blitt bitt av lettpakkebasillen :-)

Jepp. Men trådstarter ønsker å spare vekt, og trenger ikke vinterpose. 😊

På 8.5.2019 den 9.40, Anders Holt skrev:

Med Rago SL kan jeg barbere av 1kg på soveposen jeg har i dag som vil være viktig. 
Jeg er kun ute fra april - november, så har ikke behov for vinterpose

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ketilring skrev:

Jepp. Men trådstarter ønsker å spare vekt, og trenger ikke vinterpose

Etter å ha tenkt meg om, er jeg tilbøyelig til å endre mening, til at ingen av de to posene egentlig er noe godt alternativ...

Når jeg ga anbefalingen visste jeg ikke hvor og når på året han skulle reise, og etter en kjapp sjekk av temperaturer ville posen du anbefaler passe bedre, både med tanke på volum og vekt. 

Jeg ville imidlertid likevel heller ikke kjøpt den posen selv, siden jeg synes det er for drøyt å legge over 5 tusen i en sovepose med comftemperatur på 2 grader når man får andre soveposer til lavere pris med tilsvarende comftemperatur og som både er lettere og pakker mindre. 

Posen jeg har, er til tross for navnet, mer en tresesongerspose og vil kanskje passe bedre til friluftsliv april - november. Den blir nok uansett for varm med tanke på turen til Canada. Særlig også med tanke på at trådstarter sier han er varm av seg, og tabellen jeg så over temperaturer nord på newfoundland viste at laveste temp i juli-aug var 10-11 grader celcius...

Kanskje noe ala warmpeace 300 er et bedre alternativ, med tanke på turen? Lavere vekt, pakkvolum og pris, men noe lavere comftemp... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.5.2019 den 22.59, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

 

Jeg ville imidlertid likevel heller ikke kjøpt den posen selv, siden jeg synes det er for drøyt å legge over 5 tusen i en sovepose med comftemperatur på 2 grader når man får andre soveposer til lavere pris med tilsvarende comftemperatur og som både er lettere og pakker mindre. 

 

Erlend: Hvilke poser sikter du til her? 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, SnorreL skrev:

Feks denne som pakker mindre, er lettere og billigere:  2 grader comforttemp, 629g, pakker 15x25cm og koster  3599kr   Med fjellforumkoden ble det 2879,- (ja jeg la i kurven og testet)

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-phantom-spark-sleeping-bag-reg-fiery-red.html

Phantom Spark er vel en ren sommerpose? Jeg har selv Mountain Hardware Ratio 32 med samme temp. spec. Denne veier 829 gram. Denne pakker også lite, men kald under 5 grader. Trådstarter ønsket seg vel tips om tre sesongs pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SnorreL skrev:

Han spurte etter en pose som er sammenliknbar med Rago Superlight som har comftemp 2C. Det har denne jeg linker til også. ;-) Om man kaller det 1, 2, 3 eller 5 sesongs har lite å si da det er temperaturratingen som er relevant. 

Bortsett fra at rago superlight har t-comf -2 og ikke 2 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Heriks skrev:

Bortsett fra at rago superlight har t-comf -2 og ikke 2 ? 

Unnskyld. Jeg feilet. Leste  innlegg lenger opp her der det stod "siden jeg synes det er for drøyt å legge over 5 tusen i en sovepose med comftemperatur på 2 grader" Aldri stole på det andre skriver, utelukkende stole på seg selv. Ligger så flatt det går an.

Endret av SnorreL
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...frem med #popcorn

Uten å ta hensyn til mine tidligere spørsmål om temperatursone posen skal dekke, trådstarters størrelse, preferanser på smal/vid fotboks, om han er kald/varm ift rating på poser osv., hva med Rab Neutrino 400?

Screenshot_20190520-141306_Chrome.thumb.jpg.4373c05211a654d4041315fd2735a4ea.jpg

Koster 3499,- på FS per nå.

Selv bruker jeg ME Helium 400 (850g/ 5 L pakkevolum) i barmarkssesongen her hjemme, og ME Helium 800 i grensesonen mot vinter (typ risiko for tosifra minusgrader på natta). Til kidsa har jeg Warmpeace Viking 600 for barmarkssesongen, med litt mer temeperaturmargin en jeg trenger selv (ref. Helium 400.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville fint gått for noko med ein comfort på mellom 2 og 5 minusgrader til ein slik tur. 

Då får du ned vekt og volum. Vert det knapt ei natt eller to sper du på med lue, noko på knea (stor varmetap bak knehaser) og evt varmeflaske. 

Eg er glad i å spe på med ting eg også kan nytte på dagtid, om posen er på grensa. Ein jækla tjukk sovepose kan brukes berre til ein ting. 

Ei drikkeflaske har du truleg uansett med, og eit par knevarmerar kan gjere at du treng berre ein stillongs i staden for to. Eller to i staden for 3, om du er av typen som likar å ha skift med. 

Eg nyttar Warmpeace viking 600 nett no. Har før hatt andre poser med omlag samme spesifikasjoner. 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders Holt skrev:

Erlend: Hvilke poser sikter du til her? 

Jeg siktet til den vanlige Rago Superlight, da man fint kan finne poser som både er billigere, lettere og med like god eller bedre comftemp.

Den jeg har (winter) blir vel for varm om man kun tenker på turen, siden den har conf temp på -10 mens laveste temp nord på newfoundland er 10-11 grader på toden dere skal dit? 

Men jeg sitter veldig i glasshus når jeg legger økonomiske grunner til grunn for at du ikke skulle.kjøpe posen, siden jeg sikkert kunne funnet på å kjøpe den selv. Et øyeblikks uoppmerksomhet og et snev av impuls så hadde den vært på vei i posten :-)

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.