Gå til innhold
  • Bli medlem

Baby i packraft


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som er erfarne packraftbrukere som kan si noe om baby/veldig små barn i packraft (under ett år)? Det gjelder veldig korte turer på stille skogsvann, typ ro ut til en holme i et av småvannene i marka på sommerstid f eks. Usikker på hvor stabile disse tingestene er og hvordan det er å ha med en baby (5mnd og oppover, hun vokser jo:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt riktig så små barn med i packraften, men fra halvannet år. 

De er så små så de kommer seg ikke mange veiene med redningsvest på, men det er greit å få de plassert slik at det ikke spruter vann på de og at de sitter komfortabelt. 

Stabiliteten er veldig god, faren, som jeg anser som veldig liten, er vel først og fremst når du skal i og ut av packraften, men det går relativt smertefritt når man har gjort det noen ganger.

Om du er trygg på deg selv og din kapabilitet med packraften, så hadde ikke jeg, om jeg var i din situasjon, hatt noe problem med å ta med en baby på flattvann i en packraft. 

 Her er hvordan jeg plasserer min minste arving (i en Kipara 270 packraft):

95F110A7-CDA0-41F1-AD0C-8CF92E8B3A1E.thumb.jpeg.d79587ff14e80eb908ecfcf56fe21ed1.jpeg

Endret av Walle
autokorrektur... ikke ble til inne som ble til ikke etter litt redigering.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er superstabile. Det kritiske i små farkoster er alltid inn og ut av båten, men om du øver en del uten baby, så bør du finne egnede teknikker lett.

Har du en god vest og tørt skift til småtten, så bør det gå helt fint. Pass bare på at barnet er plassert sånn at det ikke kan bli sittende fast i noe om båten skulle gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også padlet en del med barn i packraft, dog ikke barn under 3 år.

Å velte på flatt vann med en packraft mens man sitter i den, er vel noe nært umulig. Det største problemet med så små barn som du tenker på, er vel om de skulle bli urolige underveis. En ettåring med mark i rumpa eier jo ikke evne til risikovurdering, og om han/hunn skulle få en plutselig trang til å forlate skuta, kan det bli interessant. Å binde barnet fast kan være fristende, men en teoretisk sjanse for å gå rundt gjør dette kanskje til en dårlig løsning.

Så gemyttet/aktivitetsgraden på tassen er vel det avgjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, det er helt knall. Høres jo ut som dette bør være rimelig grei skuring om man har med en skikkelig redningsvest til junior. Fordelen med at hun er såpass liten er at hun ikke er så mobil enda, er nok mer skummelt med bikkja da (som nok får bli hjemme de første turene). 

Ser du har Kipara @Walle er du fornøyd med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

 Høres jo ut som dette bør være rimelig grei skuring om man har med en skikkelig redningsvest til junior.

Om du ikke finner liten nog redningsvest så anbefalte Mythbusters bobleplast og gaffateip har jeg sett :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tubbs skrev:

Om du ikke finner liten nog redningsvest så anbefalte Mythbusters bobleplast og gaffateip har jeg sett :D

Smart, da kan man sikkert tape fast smokken også, det hadde redusert tiden det tar å legge junior med omkring 70%. 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for svar alle sammen, det er helt knall. Høres jo ut som dette bør være rimelig grei skuring om man har med en skikkelig redningsvest til junior. Fordelen med at hun er såpass liten er at hun ikke er så mobil enda, er nok mer skummelt med bikkja da (som nok får bli hjemme de første turene). 

Ser du har Kipara @Walle er du fornøyd med det? 

Ja så langt er jeg fornøyd med de. Bruksfrekvensen synes jeg dog burde økes  :roll: 

Her er noen kommentarer fra meg ang førsteinntrykket, i "Kipara tråden":

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke padlet med barn i packraften men jeg har padlet mye med hunden, hun er alltid med på tur og elsker det. Når det er fint vær sitter hun på toppen av spraydekket men hvis det blåser eller regner sitter hun gjerne under eller slik at spraydekket tar av for vinden og sitter mellom mine ben eller på lårene for å holde varmen. Tidlig i sesongen har jeg ofte også varmedekken med til henne. Senere i sesongen med bedre temperatur, legger jeg ullgenseren min over henne dersom hun blir kald. Jeg vet godt at det ikke var det du spurte om men skulle jeg hatt barn med i packraften ville jeg være oppmerksom på dette med å evt bli kald. Barnet sitter bare stille i motsetning til den som padler og holder varmen bedre pga aktivitet. Så lue og votter lett tilgjengelig plus evt varme klær under redningsvesten ville jeg hatt og solfaktor til ansiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.