Gå til innhold
  • Bli medlem

Flått-middel - hva bruker dere?


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spurte om det samme for et par år tilbake, men fint å høre om det har vært noen utvikling på område som jeg ikke har fått med meg :)

Hva bruker dere mot flåtten på hundene?

Å tilleggsspørsmål om dere gidder: Bruker dere noe selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Bravecto på min hund og er kjempe fornøyd med det. Har prøvd et par andre løsninger(husker ikke navn), men de har ikke levert i nærheten av Bravecto.  Det trengs resept på Bravecto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elgen skrev:

Hei

Har pirket første flått i år av hunden. Centaura? Bravecto? Reseptpliktige?? 

Brukte før i tiden X-spot (effektiv) men den er reseptpliktig nå. 

Elgen

Centaura er reseptfri. Får kjøpt den på nett via linken jeg la ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ravhalsbånd på bikkjene når jeg husker det. Ellers bruker jeg centaura sprayen hvis noe brukes i det hele tatt. Det fine med lyse hunder er atter man ser flåtten når den allerede kryper, og bare kan pelle av med en gang :)  På meg sjæl går det i ingenting, eller centaura :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tablett..NexGard til hunden min. Den er reseptpliktig, veldig fornøyd med den. Hunden og jeg padler såpass mye at det ikke er aktuelt med verken X-spot dråper eller halsband. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
19 minutter siden, Blaser skrev:

Virker litt for enkelt 🤔Men hadde vært gull om det funka. 

Har pleid å lage eget insektsmiddel til hest og om man bytter matolje med kokosolje så bør det fungere bra. Funka veldig bra på hest. 

Sånn ca oppskrift. 

Halv liter olje, noen fedd hvitløk, noen dråper citronella og lavendelolje. La stå et døgn før påføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Seresto flåtthalsbånd, og har brukt det siden det kom på markedet i Norge. Tåler at hundene bader, har lang varighet og har aldri funnet flått på hundene selv om vi ofte er i områder med mye flått. Jeg bruker samme halsbånd et par sesonger, og bare pakker det i plast når det ikke brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har prøvd det meste av de reseptpliktige flåttdråper, halsbånd og tabletter på hundene mine, og har egentlig vært fornøyd med alt når det kommer til effekt.

Vi bruker ikke halsbånd fordi de har så tykk pels og flåtthalsbånd da tover pelsen (skal sitte stramt) slik at de ikke blir seende så lekre ut. Utstillingsbikkjer, må vite.

Dråper i nakken funker stort sett bra, bakdelen med disse er at de må fylles på hver måned, halsbåndet varer en sesong og tablettene varer i 1 eller 3 måneder etter hvilket merke du kjøper. Synes også pelsen kan bli litt "fettete" av disse dråpene. Igjen - utstillingsbikkjer ;) I år ble det dråper da vi bare skulle være en helg på sørlandet. 

Tabletter (stort sett Bravecto) er det jeg stort sett bruker om vi skal være lengre tider i flåttland. Det sies at de må bite for å få i seg giften og dø, men har ikke sett flått på de når de står på disse, de fleste kunder sier det samme. Noen må børste flått av hundene, kanskje noe med pelstype?

Bruker centaura på både meg og bikkjene mot mygg og plagsomme fluer, synes det funker supert mot det, aner ikke hva flåtten tenker om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.