Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær for aktivt friluftsliv/jakt/fiske


HP24

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt nye klær til aktivt friluftsliv, så kunne tenkt meg å spørre dere skikkelige fjellfanter om litt tips. Jeg ser etter klær som jeg hovedsakelig skal bruke til fuglejakt og pga. at det er aktiv jaktform tenker jeg å satse på noe annet enn de klassiske jaktdressene. Har brukt Norrøna Dovre dri3 jakke og av og til buksa i fire år nå og må si jeg ikke er veldig imponert over denne dressen. Litt av hensikten med å oppgradere er jo å få klær jeg vil bli mer fornøyd til mitt bruk og samtidig  prøve å redusere vekta på det jeg har med meg i sekken. 

Det første jeg trenger er en god skalljakke som tåler vær og vind. Jeg bruker skalljakkene mine mye både hjemme og på tur.

Tenkte å kjøpe enten regnbukse eller skallbukse som kan være med i sekken på utrygge dager. Har kun erfaring med Norrøna Dovre dri3 skallbukse og synes ikke så mye om den og heller kanskje litt mot å prøve regnbukse da jeg kun vil bruke dette når det regner. Jeg foretrekker andre bukser som Härkila Ingels og Stormberg Vestmarka når været tillater det.

Vurderer også en tynn dunjakke som kan brukes som mellomplagg under skalljakken i pauser eller som erstatning for tykk ullgenser. Det er et plagg jeg ikke har noe erfaring med og ser kanskje for meg at jeg ikke trenger den dyreste som finnes.

Skulle gjerne hatt en tynn lue som ikke blir for varm å gå med liggende i sekken sammen med et par tynne hansker jeg har i fra Härkila

Tror det er det jeg trenger av klær i første omgang. Til tross for at dette egentlig er en tråd om klær kunne jeg tenkt å spørre om noen har testet sekken Lowe Alpine Aeon 27? Denne ser veldig fristende ut som en lett jaktsekk, med tynne reimer og burde jo klare å finne et rypenett jeg kan henge på den. 

Om noen av dere har noen gode tips til meg om hva jeg bør se etter eller teste, så setter jeg stor pris på dette!

 

Endret av HP24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kraftigste 3-lags membranjakkene fra de anerkjente produsentene (Bergans, Norrøna, Arcteryx og andre) tåler mye vær og vind. Bortsett fra Bergans som bruker Dermizax-membran, bruker de fleste andre Gore-Tex. Alle slike membranplagg har begrenset levetid. Membranen kan løsne fra stoffet den er laminert til, tapen løsner, membranen mister vanntetthet og pusteevne. Ved mye og røft bruk kan jakken fort være utslitt etter få år. Lettere og tynnere membranjakker tåler betydelig mindre slitasje, du må alltid inngå noen kompromisser. Du finner aldri den perfekte jakken :-)
Nå er ikke jeg jeger, men jeg innbiller meg at for mange jegere er det viktig å ikke bli oppdaget av dyret eller fuglen man jakter på, og der har de fleste membranplagg den ulempen at de bråker mye når du beveger deg, stoffet er stivt og lager gnisselyder. Forskjellen til f.eks. bomullsplagg er veldig stor. Men jeg vet ikke hvor viktig det er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunjakke synes ikke jeg noe om i fuktig vær. En jakke med syntetsik fór, som Arcteryx Atom AR er en super jakke derimot, og den erstatter fint en genser og er en fenomenal pause og campjakke. Som mellomlag er Atom LT også fin, men på langt nær like varm.

Jeg har ett halvt år gammelt trollveggen Goretex pro Light sett som jeg sparer til turbruk. Bruker det aldri til hverdags, fordi jeg vil det skal vare lenge. Jeg kjøpte det etter å ha byttet inn falktindsettet to ganger og fikk pengene tilbake pga. lekkasjer og dårlig levetid. Trollveggen settet er robust og laget for høyfjellsklatring, jeg har brukt det til dagsturer og vanlig friluftsliv. Det lekker på skuldrene etter bare 6 måneders pent bruk.

Jeg får nok nytt igjen om jeg sender inn, Norrøna er flink sånn sett på reklamasjoner. Men det er ikke sånn jeg vil ha det...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.