Gå til innhold
Jon Arild

Noe som mangler i turbrennersamlingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Jofa19 skrev:

Jeg har et Evernew Appalachian Set. Enkelt og kompakt👍 Mulig det burde stå på lista😂

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg har alt utenom kruset, dvs jeg har brenneren + DX stand. Har dette så og si alltid med meg i sekken + ei lita flaske rødsprit, uavhengig av hva annet jeg har med av eventuell gass-, bensin- eller (andre) kvistbrennere . Min sans for lydløse rødspritbrennere har jeg gitt utrykk for flere ganger før her inne.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
2 timer siden, Jon Arild skrev:

Det jeg nå føler jeg "må ha", før jeg gir meg, er:

Tror du skal legge til en Manaslu til lista før du "gir deg".  Skjult lenke - logg inn for å se den
Ikke av mine mest brukte, men sjarm skårer den høyt på.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
3 timer siden, RuneH skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Kelly Kettle selges i Norge av Speidersport.no.  Finnes div tilbehør så man kan bruke den til mer enn å koke vann. Finnes et annet merke som ligner, samme design, men kommer ikke på hva det heter nå.
Edit:
Ghillie Kettle er det andre merket:  Skjult lenke - logg inn for å se den
Da tar jeg med link til Kelly Kettle også: Skjult lenke - logg inn for å se den
En sammenligning:  Skjult lenke - logg inn for å se den

Kelly selges som sagt av Speidersport.no. Ser nå at Ghillie selges i Norge av Jaktfall.no

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
2 timer siden, esphojo skrev:

Noen som har testen noen av disse? 96-en har fristet meg en stund, men har stått i mot (enn så lenge 😊). Hadde fyr i en med tilsvarende design i dag (eller strengt tatt er det vel Manasluen som etteraper 😊). Stabilt, enkelt og lite som kan gå i stykker. For ikke å snakke om lyden!

20190504_190829.jpg

Flere her inne har brukt Manaslu ja: Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
På 5.5.2019 den 21.56, ost skrev:

En Sidewinder ti-tri må du ha: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har det ikke selv, men har sett flere som mener dette er Trangia på lettvektssteroider og som bare funker og funker. 

Kjøpte nylig denne, se Skjult lenke - logg inn for å se den  Ikke så lenge siden jeg fikk den, har bare brukt den på et par turer til nå. Første inntrykket er blandet og jeg ville nok ha tittet ekstra på hva som tilbys hos Skjult lenke - logg inn for å se den  (billigere)  om jeg skulle valgt på nytt og bare skulle ha den kombinerte vindskjermen/gryteholderen (og ikke trenger den omvendte koniske kvistbrennerinnsatsen - aka "Inferno").  Når det er sagt, Sidewinder løsningen funker den. Har bare prøvd den med spritbrennere foreløpig. Fordelen er jo at vindskjermen helt omslutter gryta. Det er jo cluet her + at alt pakkes ned i gryta, gjør det hele kompakt i sekken. Samtidig begrenser det utvalget av gryter til den ene gryta man har fått dette "skreddersydd" for. Man kan dog sette gryter med større diameter enn den utvalgte oppå selve skjermen (så lenge den tåler vekta, og det gjør den nok helt greit om det ikke blir digert) og kompensere noe ved å justere brennerhøyden, jf det jeg gjorde i det følgende når jeg stekte. Avhengig av hvilken brenner man bruker går oppkok forholdsvis raskt. Brukte den medfølgende Koijn brenneren. Den egner seg nok best når man skal koke opp vann, for til matlaging er min erfaring så langt(!) at den brenner seg tom (og for varm) for fort. Derfor brukte jeg min trofaste Evernew titanbrenner inn i Sidewinder skjermen når jeg skulle prøve oppsettet til steking. Brukte ei Trangia stekepanne som jeg satt oppå selve vindskjermen. Justerte avstanden mellom panne og brenner noe ved å legge noe under spritbrenneren slik at avstanden opp til stekepanne ble mindre (på øyemål ca lik avstanden mellom brenner og gryta oppsettet er tilpasset til). Funket det, stekte helt fint slik.

Jeg bestilte min Sidewinder  til en 1 liters titanium gryte (uten håndtak) fra MSR som jeg har (to av) fra før.  Om noen faktisk vurderer dette, men ikke har ei av de grytene han har med i utvalget han kan tilpasser til, så kan jeg fortelle at den innerste gryta i Trangia 27 settet passer perfekt ned i Sidewinder som altså ble tilpasset MSR gryta mi på 1L. Man trenger altså ikke kjøpe ei dyr titanium gryte om man ikke har en av de han tilpasser dette til fra før, og man syns gryta fra Trangia 27 er akkurat pass stor til eget behov. Da kan man bestille Sidewinder settet tilpasset samme gryte som meg, 1 liter (uten håndtak) fra MSR, og brukte Trangia gryta til dette.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.