Gå til innhold
  • Bli medlem

Noe som mangler i turbrennersamlingen?


Jon Arild

Anbefalte innlegg

Jeg vet, egentlig kunne jeg hatt EN turbrenner, som dekket mine behov. Så kunne jeg brukt den til den var utslitt, og SÅ kjøpt en ny. 

Nå er det ikke sånn, da. Jeg har:

1. En Coleman 533. Nydelig sak. Rask og enkel å tenne, brenner bredt og godt. Lett å simre. Litt tung

2. En over 30 år gammel Optimus Hiker m/stillebrenner. Denne har jeg et nostalgisk forhold til, og jeg merker hver gang jeg tar den i bruk, at det er her hjertet mitt ligger. Liker både form og funksjon. Eneste ulempen er vekten. 

3. Tre Trangiasett i forskjellige størrelser og materialer. Med alkohol-, multifuel-, og gassbrenner. Uhyre praktisk, med gryter, vindskjerming og alt, men får av en eller annen grunn ikke pulsen min opp. 

4. En Optimus Svea 123. Nå snakker vi! Lekker brenner! Liten, enkel og klassisk. 

5. Venter nå også på en Biolite camp stove i posten. Med grill og vannkanne. Gleder meg til å prøve den! 

6. Bål. Med kjeler, stekepanne og gryter rett på bålet. Her kunne jeg kanskje trenge en bålrist eller noe?

7. En mattermos og vanlig termos for varm mat og kaffe til de periodene på sommeren da det er totalforbud for åpen ild. 

 

Skulle tro at behovene mine er godt dekket nå. Jeg bruker disse forskjellige brenneren både skommer og vinter, mest til dagsturer, og en og annen overnatting i telt i marka sør og nord for Drammen, der jeg bor. Det kan også bli noen fjellturer, men altså mest skogsturer. Tar de også med på ferie, til rasteplasser og litt camping. 

Det jeg nå føler jeg "må ha", før jeg gir meg, er:

1. En Coleman 442. Er litt mindre og lettere enn den Coleman'en jeg har. 

2. Optimus Hiker +, med en Berniedawg silencer. Mest fordi "den finnes", og er den nyeste versjonen av mine gamle Hiker. 

3. Firebox kvistbrenner med lærfuttural og grillplate. Enklere og mer minimalistisk enn Biolite'en. Lett og lite volum. 

4. Kelly kettle. Kul vannkoker. 

5. Soto Windmaster. Enkel, liten gassbrenner til turer med ønske om lite vekt og som backup. 

6. Soto Muka Stormbreaker. Liker designet, og så bør man vel ha noen slangebrennere? 

7. Optimus Polaris tactical m/sort brennstoffflaske. Liker designet og fargene, helt enkelt.

8. Primus Omnilite ti m/silencer. Liker at den er i titanium.. 

(Ja, jeg vet, det koster penger. Men folk kjøper båter og klokker til en million, så hvorfor skal ikke jeg kunne kjøpe meg en primus i ny og ne?)

Så til hovedspørsmålet: Er det noe jeg har misset? Er det noe jeg mangler, som jeg ikke har tenkt på? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tøff den. Er det den de bruker i militæret for tiden? Virker solid og enkel, men har vel litt dårlig simre-funksjon?  Tror ikke den kommer på lista, da den ikke tilfører noe nytt i forhold til det jeg har. 

Endret av Jon Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Jon Arild said:

Så til hovedspørsmålet: Er det noe jeg har misset? Er det noe jeg mangler, som jeg ikke har tenkt på? 

 

Jeg har finlest lista flere ganger, men klarer ikke å se den mest opplagte brenneren av dem alle: Optimus 111 bråkebrenner!
Du kan ikke kalle det en turbrennersamling uten den...
Ja, du har 111 stillebrenner, men det er ikke en ekte hundreogelleve 😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg har finlest lista flere ganger, men klarer ikke å se den mest opplagte brenneren av dem alle: Optimus 111 bråkebrenner!
Du kan ikke kalle det en turbrennersamling uten den...
Ja, du har 111 stillebrenner, men det er ikke en ekte hundreogelleve 😀

Hehe. Mener du da en eldre 111 bråkebrenner, eller kan en Hiker + være innenfor? Kan du utdype hvorfor du mener at en 111 med bråkebrenner er mer ekte enn en med stillebrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Truant76 skrev:

Primus med forvarmingsrør til gass og Solostove, så mangler egentlig ikke noe. Det stopper meg jo egentlig ikke fra å ha lyst på noe jeg ikke trenger; en Primus multifuel :)

Solostove'en er flott, men mener meg dekket med Biolite'en og evt en Firebox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Terka skrev:

MSR Windburner/Reactor, Jetboil Xxx, eller noe i den dur. Bare for å ha noe annet du ikke visste du hadde behov for. 😄

Jo, alle disse er fine, som effektive vannkokere på tur. Har vurdert en liten Primus Lite (den lyseblå) til et raskt vannoppkok på tur. Veldig praktisk, men er ikke der hjertet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jon Arild skrev:

Solostove'en er flott, men mener meg dekket med Biolite'en og evt en Firebox.

Akkurat når det gjelder kvistbrennere er det så mange artige versjoner av dem at det blir nesten som en samlemani om man skal ha mengder av dem, spesielt med tanke på at de er såpass like i grunnleggende funksjon. Du har en fin kombinasjon på dine synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jon Arild skrev:

Flott!

Bruker du den til noe annet enn vannkoking?

Nei, kun til vannkoking :)
Stor og tung i forhold til andre brennere men ingen anne er i nærheten når det kommer til kos og sjel.
(Hjelper vel ikke at jeg har stor sans for vintage fiske heller :D)
Når det er sagt så finnes det ingen brenner som er mer effektiv i vind (brenner bedre jo mer det blåser).
Og fyrer man hardt så koker den 1,5 liter med vann på under 4 minutter i 12 kalde :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Jon Arild said:

Hehe. Mener du da en eldre 111 bråkebrenner, eller kan en Hiker + være innenfor? Kan du utdype hvorfor du mener at en 111 med bråkebrenner er mer ekte enn en med stillebrenner?

Fordi de første 111 var bråkebrennere. Vi i 111-klubben er begeistret for dem, de er mer effektive enn stillebrennerene, og de tåler mye mer vind. Og lyden (eller musikken, som jeg kaller det...) er bare helt nydelig, den er avslappende og meditativ :-)
Selvfølgelig er det en del nostalgi involvert, men at de er mer effektive, særlig i vind, er godt merkbart. Det er ikke for ingenting at pent brukte eksemplarer er ettertraktede over hele verden.
Hiker + er definitivt ikke innafor !! Slikt moderne tjafs er fysj og æsj! 😀

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjørn J skrev:

Fordi de første 111 var bråkebrennere. Vi i 111-klubben er begeistret for dem, de er mer effektive enn stillebrennerene, og de tåler mye mer vind. Og lyden (eller musikken, som jeg kaller det...) er bare helt nydelig, den er avslappende og meditativ :-)
Selvfølgelig er det en del nostalgi involvert, men at de er mer effektive, særlig i vind, er godt merkbart. Det er ikke for ingenting at pent brukte eksemplarer er ettertraktede over hele verden.
Hiker + er definitivt ikke innafor !! Slikt moderne tjafs er fysj og æsj! 😀

Skjønner! 😃👍

Tror sannelig den må på lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jofa19 skrev:

Jeg har alt utenom kruset, dvs jeg har brenneren + DX stand. Har dette så og si alltid med meg i sekken + ei lita flaske rødsprit, uavhengig av hva annet jeg har med av eventuell gass-, bensin- eller (andre) kvistbrennere . Min sans for lydløse rødspritbrennere har jeg gitt utrykk for flere ganger før her inne.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men skyter inn et spørsmål her siden kvistbrennere er med: regnes disse som bål, og dermed egentlig ikke kan brukes i sommerhalvåret, eller regnes disse i samme kategori som en gassbrenner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RolvS skrev:

Litt off topic, men skyter inn et spørsmål her siden kvistbrennere er med: regnes disse som bål, og dermed egentlig ikke kan brukes i sommerhalvåret, eller regnes disse i samme kategori som en gassbrenner? :)

De regnes som åpen flamme, men det tror jeg også gjelder gass, at de stiller i samme kategori. Når det jo slik at de kan benyttes innenfor det generelle bålforbudet siden reglene ble endret. Du kan f.eks brenne bål i vannkanten når det er vindstille og ikke noen fare for spredning, etter nedbør osv. Du kan nå vurdere det som trygt og lovlig fyre bål, men ved absolutt forbud i tørkeperioder ol. så kan man ikke selv gjøre skjønnsmessige unntak. Litt usikker på hvordan det arter seg i spesielle områder som nasjonalparker ol.

Kan for øvrig nevne at vi i 2012 fyrte et veldig lite kaffebål ved Roasten i Femundsmarka i August da vi fikk besøk av oppsynsmannen. Han gav oss ros for størrelse og plassering og det at vi benyttet en gammel bålplass. Fikk ikke pålegg om å slukke, og hvis jeg husker riktig var dette faktisk før regelendringen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Tror du skal legge til en Manaslu til lista før du "gir deg".  www.primuskongen.no/lamp/shopdisplayproducts.asp?id=51&cat=Kokeapparater
Ikke av mine mest brukte, men sjarm skårer den høyt på.

Ja, har sett disse, virkelig fine, og virker å være god kvalitet. Har ofte vært utsolgt, men nå ser det ut som om den minste er tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.