Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Hei dere,

som tittelen sier er jeg ute etter gode tips til et godt liggeunderlag. Jeg har veldig mange ønsker, men kan selvfølgelig gi etter på noen til fordel for andre :)

Helst et lett underlag som isolerer godt (jeg fryser utrolig lett), og ikke har så stort volum. Samtidig er det fint om det ikke "bråker" når man rører på seg, eller sklir. Jeg håper å kunne bruke det både i hengekøye og i telt. Jeg ligger helst på siden om det har noen betydning.. Jeg er 175cm.

Jeg forstår at jeg må litt opp i pris! Tar imot alle tips med stor takknemlighet 🙏

Endret av gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stort sett samme kriterier som deg, og selv om jeg nå har to (for å kunne pakke enda lettere når den ekstra isolasjonen ikke er nødvendig) så har jeg tidligere hatt et Exped Syntmat 7 (Downmat er sikkert hårfint lettere i samme tykkelse, men jeg er allergisk for dun så det holder). 

Jeg bruker det på vinteren (men som regel i kombinasjon da med et tynt skumunderlag), jeg bruker det vår og høst, jeg bruker det som stol (da jeg ofte har med stoltrekket), jeg bruker det i hengekøya (Amok 3.0), og jeg har brukt det masse på sommeren. (Jeg prioritere nå dog et lettere/uisolert, til de turene det skal gåes langt og bæres).


Sideligging gjør at du må være litt mer nøyaktig med å finne luftmengden som er balansegangen mellom å ligge "igjennom" og å ligge for hardt. Men det går helt fint. Du KAN alternativt velge et ett hakk tykkere underlag (9) om du ønsker litt større margin mellom for mye og for lite luft, men jeg tar det på erfaringen med 7 og det går helt fint synes jeg. 

Så kommer det an på kroppsfasong osv om du ønsker bredt, langt osv. Exped har f.eks modell som het er LW som er både lengre og bredere. 

Det ser av profilbildet ut som du har en pelsdott som sikkert er med på tur. Da KAN et stoltrekk som benyttes utenpå underlaget gi litt ekstra beskyttelse mot klør og sånn, men jeg mener det er mange her inne som har problemfri bruk av både hund og underlag i kombinasjon....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! ser ut som jeg går for et slikt liggeunderlag. Det var litt å velge mellom, og noen av dem var jo også relativt lette. 

Kan sikkert være greit med litt ekstra beskyttelse ja, pelsdotten skal være med på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Sea 2 summit ultralight insulated liggeunderlag, veldig fornøyd med det. Jeg sover ganske varm så jeg klarer meg fint med isolasjonen som er. Pakker veldig lite, samtidig som det er lett. Du får versjoner som veier litt mer med mer isolering.

 

Syns den er utrolig god og ligge på samtidig som jeg fikk veldig god og kjapp kundeservice direkte fra s2s når ventilen lak og jeg trengte en ny en på veldig kort tid. 

 

Samtidig koser fruen seg på sitt exped downmat 7, hun er også kald av seg men har aldri frøset på det. exped sine liggeunderlag har jeg inntrykk av at er veldig "stille" liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den faller definitivt ikke inn under "det vanlige". Det du har linket skulle være et utmerket liggeunderlag i teorien, og jeg vil tro det også er det i praktisk utførelse. Selv har jeg Exped downmat 9 LW, men det er også det eneste fra Exped jeg har testet ut, og jeg kan derfor ikke uttale meg spesifikt om det du vurderer. Et oppblåsbart liggeunderlag vil i de fleste tilfeller bråke mer enn et celleplastunderlag, men mitt Exped "bråker" ikke spesielt mye etter min mening.

Til sammenligning har jeg et Nemo Astro liggeunderlag, som i likhet med mitt Exped er 9 cm tykt. Det har ca. halvparten av pakkvolumet til Exped downmat-en. Det er forsåvidt behagelig nok i seg selv, men det blir kaldt å ligge på tidlig på våren eller sent på høsten, om jeg bruker det alene. Dette er mer innenfor "det vanlige" som det refereres til, isolasjonsmessig. Mange oppblåsbare liggeunderlag er avhengig av å ha et annet liggeunderlag i celleplast eller lignende under seg for å gi spesielt med isolasjon fra bakken, fordi de ikke har isolasjon i form av dun eller syntetfibre slik som downmat/synmat fra Exped.

Med oppblåsbare liggeunderlag er det også som regel greit å ha noe under på grunn av fare for punktering av liggeunderlaget, men det hjelper selvfølgelig på dersom du bruker stoltrekk eller lignende i tillegg. 

Men spørsmålet er jo også når er du på tur? Året rundt? Bare på sommeren? I alle temperaturer? Bare på tropenetter? Dette er også ting som avgjør hva du faktisk trenger. Ikke nødvendigvis sånn at du trenger et liggeunderlag som tåler 17 minus, dersom det kan holde med ovennevnte Nemo Astro og et celleplastunderlag i bunn for litt ekstra isolasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange produsenter av liggeunderlag, hvorav Exped er en av dem. Kan være greit å sjekke noen av de andre også før du bestemmer deg.

Se forøvrig etter R-verdi på underlaget. jo høyere tall jo "varmere" vil det føles. For de letteste (tynne materialer) er det greit å ha noe under for å beskytte mot punktering. Har du et eller annet under vil dette også gi litt mer isolasjon fra bakken.

Jeg er sideligger, noen cm høyere enn deg og trive ikke på smale underlag. Jeg kunne greid meg med str. Regular som gjerne er 183cm langt, men de er som oftest 51cm brede. Dette er for smalt når jeg ligger litt krokete på siden da både knær og rumpe kommer utenfor på hver sin side. Det finnes underlag i Regular og Wide og da er bredden økt til 63cm som er helt greit for meg. Da kan jeg også ligge på rygg uten at armene sklir ned på utsiden av underlaget. 

Mine luftfylte underlag er av str. Large som gir meg 63 i bredde og 196 i lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.