Gå til innhold
Lars L

Toposesystem - hvilke to poser velger man?

Anbefalte innlegg

Ideen er at det eneste man egentlig trenger er to soverposer for å dekke de aller fleste forhold, alt fra fjellet på sommertid til de kaldeste dagene på vidda. På sommerhalvåret bruker man en pose for tre sesonger som er i det varmeste laget for de varmeste dagene, og man kombinerer posene på de kaldeste dagene på vinteren. Justering ellers med lufting og ekstra plagg. Et genialt system som er velutprøvd og anbefalt av godt erfarne turfolk. Det naturlige spørsmålet blir da hvilke poser de to skal være -- hvilke temperaturgrenser vil vi ha? Syntet eller dun, eller en kombinasjon?

Jeg vil gjerne høre fra dere om erfaringer med et sånt system, og er spesielt interessert i hvilke temperaturgrenser de to ulike posene burde ha. Det er selvfølgelig ikke noen riktig kombinasjon her, men vil gjerne høre fra de som har erfaring med et sånt system. Forklar gjerne bruksområde også :)

Personlig har jeg skikkelig gode erfaringer med å bruke sommerposen min sammen med en vinterpose med 1000g dunvekt når temperaturen blir litt lavere enn hva sistnevnte holder meg varm i. Dessverre har sommerposen som i sin tid var et godt kjøp blitt utdatert: den er rett og slett ikke varm nok når temperaturen synker mot bare noen få varmegrader. Jeg har derfor tenkt at en pose med komfort-temperatur et sted rundt 0 grader er bedre for formålet. Sommerposen er uansett så slitt nå at det er behov for ny, så blir den reserve og reservert for varme sommernetter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.