Gå til innhold
  • Bli medlem

Toposesystem - hvilke to poser velger man?


Lars L

Anbefalte innlegg

Ideen er at det eneste man egentlig trenger er to soverposer for å dekke de aller fleste forhold, alt fra fjellet på sommertid til de kaldeste dagene på vidda. På sommerhalvåret bruker man en pose for tre sesonger som er i det varmeste laget for de varmeste dagene, og man kombinerer posene på de kaldeste dagene på vinteren. Justering ellers med lufting og ekstra plagg. Et genialt system som er velutprøvd og anbefalt av godt erfarne turfolk. Det naturlige spørsmålet blir da hvilke poser de to skal være -- hvilke temperaturgrenser vil vi ha? Syntet eller dun, eller en kombinasjon?

Jeg vil gjerne høre fra dere om erfaringer med et sånt system, og er spesielt interessert i hvilke temperaturgrenser de to ulike posene burde ha. Det er selvfølgelig ikke noen riktig kombinasjon her, men vil gjerne høre fra de som har erfaring med et sånt system. Forklar gjerne bruksområde også :)

 

Personlig har jeg skikkelig gode erfaringer med å bruke sommerposen min sammen med en vinterpose med 1000g dunvekt når temperaturen blir litt lavere enn hva sistnevnte holder meg varm i. Dessverre har sommerposen som i sin tid var et godt kjøp blitt utdatert: den er rett og slett ikke varm nok når temperaturen synker mot bare noen få varmegrader. Jeg har derfor tenkt at en pose med komfort-temperatur et sted rundt 0 grader er bedre for formålet. Sommerposen er uansett så slitt nå at det er behov for ny, så blir den reserve og reservert for varme sommernetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Marmot never winter som sommer-/innerpose. Ytterposen kan variere etter forventet kulde, men i skikkelig kaldvær så har jeg et drog av en Mammut-pose. Det blir litt trangt nedi der, men godt og varmt.. :) Skulle jeg velge om igjen, så ville jeg valgt en litt videre ytterpose. Det fins i dag en "wide" versjon av samme posen. Den hadde blitt perfekt, tror jeg.

Liker Marmot-posen. Den skal få en tur i trommelen nå for å fluffes opp litt, men den har holdt godt i mange år. Kompakt og god ned mot null, og har vært med på utallige sommerturer.

Med denne komboen så kan jeg legge meg rett ut under åpen himmel i minus 30 uten å være nervøs for å fryse. Hva som er limiten er vanskelig å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lurer litt på dette ang min NPL tur. Jeg har en ME helium 400 sovepose. Men som pose nr to burde jeg finne noe som veier maks 2-300 gram. Vurdere da enten et polyester pledd fra milrab eller en pose av dun på 125-200 fra cumulus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en syntet Lamina Z Torch (T-comf -9) og en dun Warmpeace Viking 600 og føler det er alt jeg trenger av poser. 

Dunposen innerst og syntet ytterst om det er svinekaldt. Testa Lamina Z nå med litt under null. Var alt for varmt. Det trodde jeg aldri jeg skulle si noen gang 😳 

Ikke fått testa oppsettet enda men jeg er så hellig overbevist om at det blir bra så da blir det sånn 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har en syntetpose som er laget til dette formålet: https://www.helsport.no/valdres-std-short

Hyggelig pris i Outleten til Helsport.

Jeg bruker denne sammen med en Rago Spring som har fungert veldig bra på vinteren. Føles ikke trangt. Sparer et kilo i forhold til droget av en vinterpose jeg også har, og er mer fleksibelt i forhold til pakking og vektfordeling.

Ellers gjør en foret fjellduk også samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Tessatroll snakket så varmt om toposesystem, har jeg prøvd det og angrer ikke :)

Har en kilos syntetpose fra Helsport (Snota) ytterst med en kile/ekstender i og Marmot Helium inni hvis det er svinekaldt. Ikke dumt. Ikke dumt i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet en del med mine to dunposer og syntes det fungerer meget bra. Jeg kombinerer en Mammut Sphere Spring tresesongs med en Hagløfs Leo -10 pose. Har sovet komfortabelt uten å fryse i -25 med denne komboen. Veldig fleksibelt på vintertur og særlig turer der vi veksler mellom telt og koier 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Halite overbag når fjellsport hadde salg på disse, tanken var å bruke denne sammen med en warmpeace 900 LW. Overbagen skal gi 10 grader ekstra, men når jeg brukte den i påsken i ca 5grader med en liten syntetisk pose med comf på ca 18 grader så holdt jeg varmen godt.

Jeg har bare prøvd warmpeacen inne i haliten for og se hvordan den passer, og den er romslig nok wide utgaven. Hvordan den funker mtp utetemp får neste vinter vise :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.