Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur 21 dager - Dag for dag tråd - Østfolds sydligste punkt og hjem


Memento mori

Anbefalte innlegg

Kjørte bil nå for første gang etter turen.  Du verden hvor unaturlig fort vi begeger oss med bil - kontra å gå. 

Opplevelsen av og noen få km på RV120 ved Mjær og trafikken som kom etter arbeidstidens slutt ved Ytre Enebakk, hvor det er smalt - dvs ikke midtstripe og mange kommer fort. De oppdager deg seint, men det var de som la seg over i motsatt kjørebane og brukte blinklys for å vise at de hadde sett deg, til de som så deg så seint, og gjorde på en måte en liten unnamanøver, selv om jeg gikk utenfor den hvite stripa hvis mulig. 

Kommer til å endre litt kjøreadferd i forhold til forgjengere som går på sterkt trafikkert vei. Så jeg kommer til å bruke blinklys mer i slike situasjoner.  

2 timer siden, Admiralen skrev:

Har du "spec" på sovepose/quilt du brukte under turen?

Jobber meg nedover i sekken, så det kommer i løpet av helga. Men er en EE enigma qulit som det ligger et innlegg på her på forumet om du søker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva ville jeg gjort annerledes hvis jeg skulle ta turen på ny?

Utstyr: 

Valgt et varmere telt -  Zpacks Plexamid og Duplex er kalde telt, de er laget for mye lufting pga at de er bare en duk. Mye lufting blir som en tarp med myggnetting. Noe kan kompenseres ved å senke de - men da blir det mer kondens. Ble en mye kaldere tur enn tenkt og basert på tidligere erfaring.

7A44A2F9-B3EE-49B6-AB4F-456F1B79767F.thumb.jpeg.db330771b429ee74324999e4a87a10eb.jpeg

Jeg har jo Helsport Trolltind 2 SL på 1.4 kg. Så den hadde vært fin. 

3995796A-DC1C-403E-BF64-76C17ACC6EE0.thumb.jpeg.7c64d043fa35d103d45c5987c8cca4fd.jpeg

Det er nesten så Hilleberg Unna på litt over 2 kg hadde vært innafor, med så mye vind/kaldt vær. Kommer jeg på NPL noen gang blir det trolig med et slik telt i perioder.

1653BDE6-4A94-46FB-91E7-147EAC926447.thumb.jpeg.335c65d525e50e85998665ab4cf85fa3.jpeg

Men valgt det teltet jeg trodde var best egnet basert på hvor varmt det hadde vært i april og hvor varmt det var på turen rundt Tyrifjorden i mai i fjor. Østfold så langt syd, vi er jo nesten i Sverige, pleier å være mye varmere. 

CB278257-165A-4378-9DE0-8FC83D446236.thumb.jpeg.13b2fbeffbc0adcec7a3795b3b9b5c02.jpeg

Har ei lett dunjakke som ikke tar mye plass. Den hadde vært utrolig digg å ha i pauser og i teltet på kvelden. Spesielt siden teltvalget ble slik det ble. Men jakka hadde ikke vært i bruk på 2 mnd, og nå skulle jeg til sydligere og varmere strøk. Denne var savnet. Burde i det minste tatt den med fra start hvor det var meldt kaldt, og heller sendt den hjem.  Her ligger den i oppbevaringstrekket. Så tar ikke mye plass heller...

7F64BEAF-A9D7-4E2A-975F-9E0D0F35C618.thumb.jpeg.fd0502f9efd1034ea1b5269a445c7834.jpeg

Lett vindjakke  - var det siste jeg faktisk tok vekk/ut av sekken. Fleece blir for varmt, OR helium jakka blir for klam. Disse superlett vindjakkene puster bra og varmer utrolig mye når det blåser.

597959D3-0C55-4F9A-AB74-FAB4D82ACBBE.thumb.jpeg.f4e671425ca8ba39c5a7c04ed6efadb2.jpeg

Nattflaske - kaldt og regn på kvelden/natta. Burde værtfall vært med. 

AC2E3268-4144-4FBE-BCA4-E584238FB393.thumb.jpeg.774c282e4c7bc11d4343e9b4bb1da856.jpeg

Tok ei heller ikke med Z-Seat for å spare vekt. Hadde plass til den på siden av sekken. Spart mye tid ved korte pauser, når du sitter på våte stubber og steiner.  Feilvurdering fra min side.

EE644CA6-626B-485E-B273-E058D35D9760.thumb.jpeg.6fd4bdcfc7f84b50b593627204ddfbfa.jpeg

Hadde med «feil» kart over Nordmarka. Hadde med Norgesserien. Men burde hatt med turkart for både sommer og vinter -siden det desverre ikke finnes å få kjøpt for Nordmarka. Men på Kikutstua hang det faktisk et som Ueland hadde laget som bilde/plansje. Skal høre med Skiforeningen om hvor det kommer i fra og om det går an å få på print on demand.

F41B1AD6-C0CE-48EE-9E2B-7FFFDDE79984.thumb.jpeg.42acc1e864c045fc6f208c0e83f42d74.jpeg

Begge deler på samme kart gjør at jeg tar bedre valg i navigering. 

Rutevalg:  

Hva det var basert på? Tidlig vår varmt område  - litt ukjent. Virket spennende å prøve noe nytt og litt ukjent. 

Kan ikke se noe å forbedre her faktisk, bortsett fra noen hundre meter hvor jeg har gått litt feil/feilnavigering. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ble sendt hjem og hvorfor.

Med resupply bokser sendt til 5 steder, er det ikke lett å treffe 100% med planlegginga. 

Her er det som ble sendt hjem.

C0A3D688-0C1E-4293-8F70-F28991992473.jpeg

Thermarest bag for å blåse opp Neoair behøvdes ikke, den batteridrevne pumpa funket 110% men var kjøpt brukt. Litt usikker på den, men @Anders_G hadde jo brukt sin pumpe på NPL. I ettertid ser jeg at hans erfaringer og hans blogg ga meg mye info. 

Ble sendt hjem i fra Halden som var første mulighet.

Bruksanvisingen til Zpacks Plexamid teltet var også blitt med, det var jo første turen til det teltet. Men siden Duplex hadde fungert så bra, følte jeg at det var helt rett å starte på en 3 ukers tur med bare litt trening på plenen hjemme.

Hadde tatt med en spork også, men brukte bare skjea som er helt lik, vet ikke hvorfor begge ble med i sekken egentlig...

Siden jeg hadde med den lille termosen, trengte jeg ikke snyltekoppen. Brukte bare koppen på termosen. Hadde ikke med termos på turen rundt Tyrifjorden, og der var det mye mere vann og raste ved. Men snyltekoppen pleier alltid å være med på tur. 

Hadde med 2 USB kabler av samme type, men ladet alltid telefon med IPhone kabel på ene uttaket. Derfor var 2 kabler unødvendig.

A5A131F8-916C-421D-86C3-1ECE1B28D705.jpeg

Ble 155 gram som ble sendt vekk i Halden. 

9E786894-A6B2-446D-9F42-70F1C544307B.jpeg

Det gikk mindre solkrem, tannkrem, tyggegummi, ikke noe myggolje og mindre antibac, enn forventet. 

Det meste av dette var på grunn av det kalde været.  Men er lettere å sende tilbake for mye enn å kjøpe inn lokalt på steder du ikke er kjent. Da går det mye tid, trasking på asfalt og penger på transport. 

67B8C948-5AAF-4306-9B9E-8F53E0AE17A9.thumb.jpeg.2c6f0b7bc5501e0678ee7f03e6a170e1.jpeg

Brukte 5 kart på turen, Nordmarka kartet ble med hjem, resten ble sendt hjem etterhvert.

912190EE-1F18-4C75-AF40-76B294BE49DF.thumb.jpeg.db846bddc6fe51239b4f7c06524e922c.jpeg

Du sparer ca 50 gram for hvert kart du er ferdig med. Hadde lagt ferdig adresserte konvolutter i resupply boksene. 

Gode kart er viktig. Ikke noe slår gode papirkart ved planlegging og større avstander.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 11.47, Memento mori skrev:

Tanker før turen: gå rolig ca 1 mil i luftlinje hver dag. Ikke gå ned i vekt, ikke få gangsår. 

Tar gjerne i mot tips på ruta, første del har jeg fått @Rino Holt Larsen til å se gjennom. 

Har vel en del spørsmål før start:

Blir det mye mygg? Burde ha startet før, men det var nå jeg hadde mulighet.

Blir det så tørt at jeg ikke kan bruke jetboilen? 

Hvordan blir været?  For varmt er ikke gøy og gå i.

Litt artig å se hva jeg hadde av tanker før turen - og hva som ble fasiten. 

Ser at jeg gikk mere og lenger enn jeg hadde trodd, kunne ta med flere steder etter input fra dere. 

Myggen ble ikke noe problem..... 

Ei heller at det ble for varmt😂

Rart med hvilke tanker en gjør seg før start basert på tidligere erfaringer. 

EAC26FEB-8B06-4161-A4B7-C2E5973C6CFD.thumb.jpeg.03185f83268270881d60588e59d81535.jpeg

Var steder hvor jeg bare brukte jetboilen inni teltet, med kaffekjelen full av vann som brannslukkingsapparat.

Telefonsamtalen med @Rino Holt Larsen før start var med på å gi meg en god følelse av at rutevalget var innafor, og ga en ekstra trygghet, i for meg et litt ukjent område. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Til å være så utstyrsorientert og detaljert hadde det vårt artig om du hadde lagt ved pris på de flotte produktene 🤓🤑👌 men du har kanskje en bedre halvdel som også er innom å leser her i ny å ne å kanskje?😂😂😂

Har planer om å lage en lighterpack liste og ca priser. Men siden det meste er fra USA og fra Zpacks, vil kurs, og hvor mye du handler påvirke prisen. Noen ganger går ting også under radaren til tollvesenet. Noe er også kjøpt brukt, og er fra 2008 og oppigjennom. Dette utstyret er et resultat av en lang prosess. Men tviler at noen kommer til å kopiere min liste med utstyr 100%. Og enkelt produkter er stort sett greie å finne pris på. Har heller ikke tatt meg tid til å lage linker på produkter eller til tråder her på forumet hvor det aller meste faktisk alt ligger. Så det er bare å søke her på forumet. 

Konemor syns det å navigere rundt i forumet er heller vanskelig, så hun har en bruker. 

Har bare utstyr som jeg faktisk bruker, hvis ikke går det på finn etter ett år uten bruk. Har verken plass og råd til å sitte på alt som jeg tester ut, hvorav det meste faktisk er kjøpt brukt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 13.06, Memento mori skrev:

Locus Gear CP3 stavene er forøvrig veldig gode! @a_aa har vel samme staver, artig å vist om hans har holdt. De er ca 3 mnd gamle. 

Jeg har Locus Free kart-app på mobilen :D Men stavene mine er fra Leki. Derimot tror jeg @Grimner har staver fra Locus Gear.

Benytter anledningen til å takke for turrapporteringen og utstyrsnørdingen, kjempebra begge deler, og både morsomt og lærerikt å følge med på :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gøy å følge med og veldig bra oppsummering. Ikke mange endringer du ville gjort i utstyret, det er imponerende på en så lang tur. Lærerike erfaringer, spesielt det med Jetboilen. Har visst den var effektiv, men du verden, denne kan fort bli en slager i min sekk også. Jeg tror forresten jeg så intet mindre enn 3 kniver/multiverktøy? Hva er tanken bak?

 

Jeg holder på å utarbeide et slags nyttårsforsett for de neste året som starter i sommer og en av tingene jeg har satt opp er ny kunnskap/kompetanse. Lære meg nye, nyttige "skills" på tur. F.eks. en dag med navigering etter sol, legge vekk GPS-en, ta med meg tau på tur og lære nye knuter, beregne matbehov/energibehov, lage bedre middager, sying, reparasjoner på tur osv osv. Nå har du skrevet en del om utstyrserfaringer og uventet kald/vått vær. Var det noe annet du sitter igjen som gjorde deg "en erfaring rikere"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas E skrev:

 Jeg tror forresten jeg så intet mindre enn 3 kniver/multiverktøy? Hva er tanken bak?

Det skal være bare 2 - Gerber LST kniven på 18 gram og Leatherman PS4 på 57 gram. Det er helt rett at her har jeg litt dobbelt. Men selve knivdelen på denne lille leatherman blir i minste laget til enkelte ting, og litt tungvint å ta ut og bruke fort. Så derfor har jeg den minste utgaven av Geber LST kniven i tillegg.

1152564499_Skjermbilde2019-05-27kl_12_23_26.png.e644a7957b182c1af683563da03ce179.png

Har hentet inn gpx fila helt rå fra inreach og med sine mangler inn i basecamp. Slik ser det ut, uvasket.

1232839471_Skjermbilde2019-05-27kl_12_06_30.png.afe8a95a895cc43698079e7491ddf45b.png

Også hastigheten blir litt rar uvasket.

Jeg har nesten 50 gpx track fra topokart og inreach tilsammen, ingen av de er helt komplette, eller henger sammen. Så det tar meg 10-15 timer tipper jeg å renske rydde og sette dette sammen manuelt. Så har bedt en Nabo om litt hjelp, pluss at @Ivan Lé Hjelmeland har fått info. Dette blir vel ikke siste langeturen og min datakompetanse begynner å ta litt slutt. Så håper noen av de som er yngre, og har mer oversikt innen GPS/ og vask av GPX filer har noen triks i ermet.

Så langt har alt jeg har reklamert på blitt godkjent. Så det er bra. 

3 timer siden, Thomas E skrev:

Var det noe annet du sitter igjen som gjorde deg "en erfaring rikere"?

Dette kommer nok til å høres veldig rart ut, men det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er faktisk hvor viktig vann er, og da snakker vi ikke rent vann, men vann overhode.

Jeg har alltid trengt mye vann for å drikke, noe kan skyldes diabetes, men har i mine glansdager på sykkel når jeg syklet vært helt oppi 0.7 Liter med vann på mila., når det var varmt og sol. Sykkelklubben på Kongsberg hadde en regel om at når en drakk på sykkeltur så skulle alle drikke. Den gjaldt ikke når jeg var med, når jeg syklet Trondheim Oslo, var det noen som tok ei ekstra vannflaske for meg på noen strekninger.

Så det og ha rent vann, som du kan drikke rett av bekken/tjernet er det sterkeste minne fra hele turen. 

Vi i Norge er utrolig bortskjemte, og jeg tror faktisk de færreste av oss, faktisk skjønner hvor viktig vann som ressurs er. Jeg har jo vært i noen diskusjoner ang vann og rent vann med blant annet @whistler og @Heriks oppigjennom. Men når jeg ikke fant en dråpe vann på 6.5 km, må jeg innrømme at jeg tenkte på de diskusjonene og at vi som pakker lett, og gjerne vil spare vekt, ikke tar med mer vann enn vi tror vi trenger. Når du da ikke finner vann overhode, kommer du ikke langt med et kjempebra vannfilter.

Drakk også regnvannet fra takrenna på gapahuken jeg overnattet i tidlig på turen. Men du verden hvor gult det var av pollen til å begynne med.

Når det er sagt  - har ikke hatt noe problem med magen på hele turen, ei heller siste biten når det regnet mye og jeg drakk alt urenset og rett ned.

Endret av Memento mori
Rettet en skrivefeil.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Memento mori skrev:

Dette kommer nok til å høres veldig rart ut, men det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er faktisk hvor viktig vann er, og da snakker vi ikke rent vann, men vann overhode.

Jeg har alltid trengt mye vann for å drikke, noe kan skyldes diabetes, men har i mine glansdager på sykkel når jeg syklet vært helt oppi 0.7 Liter med vann på mila., når det var varmt og sol. Sykkelklubben på Kongsberg hadde en regel om at når en drakk på sykkeltur så skulle alle drikke. Den gjaldt ikke når jeg var med, når jeg syklet Trondheim Oslo, var det noen som tok ei ekstra vannflaske for meg på noen strekninger.

Så det og ha rent vann, som du kan drikke rett av bekken/tjernet er det sterkeste minne fra hele turen. 

Vi i Norge er utrolig bortskjemte, og jeg tror faktisk de færreste av oss, faktisk skjønner hvor viktig vann som ressurs er. Jeg har jo vært i noen diskusjoner ang vann og rent vann med blant annet @whistler og @Heriks oppigjennom. Men når jeg ikke fant en dråpe vann på 6.5 km, må jeg innrømme at jeg tenkte på de diskusjonene og at vi som pakker lett, og gjerne vil spare vekt, ikke tar med mer vann enn vi tror vi trenger. Når du da ikke finner vann overhode, kommer du ikke langt med et kjempebra vannfilter.

Drakk også regnvannet fra takrenna på gapahuken jeg overnattet i tidlig på turen. Men du verden hvor gult det var av pollen til å begynne med.

Jeg synes ikke det høres rart ut. Nå skal jeg ikke skryte på meg noen enorme erfaringer med vannmangel, men jeg var på en overnattingstur opp på toppen Timpanogos i Salt Lake City for et par år siden som var ganske på grensen. På tross av planlegging i forkant hvor vi sjekket kart for vanntilførsel var det noe helt annet enn jeg er vant til hjemme i Norge. Det var også litt "ødeleggende" at første del av ruta hadde masse bekker og små pytter som lurte oss litt. Kona mi, som også var med, har også diabetes. Hun trengte nok mindre vann enn meg på denne turen, men allikevel er man litt mer forsiktig med en slik diagnose da det kan bli litt mer kritisk om noe skulle skje. Vi la oss med minimalt med vann igjen når kvelden kom og de neste 1-2 milene med påfølgende høydemeterstigning på kanskje 1000 meter var det rasjonering av vann. Jeg er kanskje over snittet opptatt av vekt på sekken, men jeg hadde ikke trodd at 5-6 liter med vann i sekken til en hver tid skulle by på noen utfordringer. Utrolig hva man drikker ved høy aktivitet og 25+/- grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Memento mori skrev:

Det skal være bare 2 - Gerber LST kniven på 18 gram og Leatherman PS4 på 57 gram. Det er helt rett at her har jeg litt dobbelt. Men selve knivdelen på denne lille leatherman blir i minste laget til enkelte ting, og litt tungvint å ta ut og bruke fort. Så derfor har jeg den minste utgaven av Geber LST kniven i tillegg.

Ja, akkurat det forstår jeg. Jeghar en multitool selv og kan finne på å ta med en ekstra kniv med et bedre knivblad på. Men jeg trodde jeg så enda et multi-tool i førstehjelpsutstyret? Ser nå at det nok var det samme som du viste i første post. PS: Leatherman Style er enda mindre og lettere hvis du kan gi slipp på tanga eller saksa (PS/CS-versjon) ;)

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Dette kommer nok til å høres veldig rart ut, men det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er faktisk hvor viktig vann er, og da snakker vi ikke rent vann, men vann overhode.

Helt enig i dette og vi tar det nok ofte for gitt.

Er ikke veldig ofte jeg har vært virkelig fortvilet over mangelen på vann, men her er et par utdrag fra turrapporten jeg skrev fra sykkleturen i 2017. 

 

Da jeg trodde veien ikke kunne bli verre, ja så ble den jo akkurat det.   Jeg blir om mulig ennå mer nedtrykt og forbanner for sikkerhets skyld Krødsherad også. Hvor i all verden har de plassert bekken ?    Noe lenger fram er det derfor full stopp og jeg må ha ennå mer smertestillende. Jeg har ikke funnet vann og er ganske tørr i munnen. Jeg prøver å samle nok spytt og får svelget pillene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Thomas E skrev:

Leatherman Style er enda mindre og lettere hvis du kan gi slipp på tanga eller saksa (PS/CS-versjon)

PS har både tang, og saks. Samme saksa, eller så godt som samme, som på Squirten. Er vel samme tanga og, tenker jeg. Jeg har begge, men har aldri sammenlignet direkte.

For øvrig, spennende tur og flott turberetning👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Leatherman Style er enda mindre og lettere hvis du kan gi slipp på tanga eller saksa (PS/CS-versjon;)

Her er saksa virkelig viktig, den brukes til å klippe negler (Fjellforums uformelle krav for et det er en langtur). Og for å klippe tensoplasten når den løsner. 

Tanga er viktig når jeg har med fiskeutstyr som jeg hadde på slutten, setter du kroken i deg selv, må du ha ei tang for å ta den ut...... Noe jeg forøvrig håper på å slippe. Spurte en på vidda sist sommer,  da de kom tilbake, med fiskeutstyret tidligere enn antatt. Fikk du noe? Jepp, en «idiot» på 95 kg. Den satt så langt inn, at han måtte til legen å få skjært den ut.  Så tang er alltid med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Memento mori skrev:

Her er saksa virkelig viktig, den brukes til å klippe negler (Fjellforums uformelle krav for et det er en langtur). Og for å klippe tensoplasten når den løsner. 

Tanga er viktig når jeg har med fiskeutstyr som jeg hadde på slutten, setter du kroken i deg selv, må du ha ei tang for å ta den ut...... Noe jeg forøvrig håper på å slippe. Spurte en på vidda sist sommer,  da de kom tilbake, med fiskeutstyret tidligere enn antatt. Fikk du noe? Jepp, en «idiot» på 95 kg. Den satt så langt inn, at han måtte til legen å få skjært den ut.  Så tang er alltid med. 

Har Gerber dime. I samme kategori, tang og saks med kniv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Det er evigheter siden du har kommet hjem, mens jeg føler at jeg har "vært" i Østfold de siste to ukene. Tar tid å lese hele, men gu' så verd det! Tusen takk for at du deler så mye og så grundig og så lettlest. Jeg gleder meg veldig til snøen er vekk og det blir mer turtid for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fly to timer og jeg er omtrent halvveis...

Godt å høre at flere har gått i fella mellom Tonekollen og Strutsåsen. Men jeg synes å huske at det var tettere med nedfall da jeg kravlet der. Kan ha noe med at klokken hadde passert 2300.

Da vet jeg at om jeg hadde valgt kamuflasjemønster på Hexamiden, så hadde jeg mistet teltet forlengst.

Stavene fra Locus Gear er flotte, men da jeg undersøkte dem før kjøp, så var det flere som påpekte at håndtakene ikke var helt gode. Men Gossamer Gear sine passer med litt fikling og har merkbart bedre komfort. De har ingenting mer enn de trenger.

Fristet til å stjele turen. Tre dagers til Halden er litt pysete og jeg burde snart kunne si "ett-eller-annet på langs".

 

PS

<mumle, skumle>Jetboil<skule, tvi>

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Artig tråd dette. Gikk selv en mer vestlig rute. Startet på Skullerud T gjennom Østmarka via Vangen til Ytre Enebakk. Deretter gjennom Gaupesteinmarka til Tomter og videre forbi Mørk golfklubb og ble plukket opp noen km nord for Skiptvet. Deretter til fots gjennom Skiptvet til Askim siste dag.  Fulgte en rute jeg fant på DNT fra Oslo til Skiptvet

https://ut.no/turforslag/116999636/fra-t-banen-til-trsken

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.