Gå til innhold
  • Bli medlem

Lime sko


valle

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg, likesom flere andre her, har med stort hell limt sko og forsterket slitte skosåler med Aquasure, men da den er blitt ganske dyr (som regel tørker halve resten av tuben etter bruk innen neste gang !) har jeg også brukt den mye billigere klonen fra biltema: "Gummireparasjon" med bra resultat. Det er her også nevnt andre tilsvarende urethan limer.

Løsnet NNN såle på elginnens skisko holder nå på 2-3 år. Løsnet såler på mine 75 mm skisko holder på 3 år. Det boir utsat for mye belasting. Tilsvarende din gummikant har jeg også limt med dette og det holder på 4-5 år.

Ved all liming må det avfettes, renses, slipes litt med mellom sandpapir ned i revner og sprekker og limen moses inn med tynn skruejern eller annet. Er læret gjennomfett holder ingen lim. Press kan i mange tilfelle etableres med stramt elektriker tape.

Casco kontaktlim eller tilsvarende er vel det skomakerne bruker etter lukten å dømme. Limtubene er som regel såpass spisse, at det går an å få limen inn i gummikantsprekken evt "massere" litt men limen er helt våt. Pgr. av løsningsmidlet bukker gummikanten ofte utover. La tørke tålmodig og press sammen med noe hardt som skaft av lommekniv. 

Elgen

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS  Jeg har ingen tro på Carlson klassiske kliter. Det er så vidt jeg vet en cellulose basert lim, som er lite fleksibel.

Under knekte stålkanter på ski tråden har jeg skrevet at jeg forsøkte å lime først med epoxy (Araldit), Men det er faktisk Gummireparasjon fra Biltema som nå holder på annet år. Shoe-goo, Aquasure, Aquasafe? mm. er alle parallelle produkter basere på urethan lim. Noen er muligens bedre enn andre, men avgjørende for al liming er forarbeidet med rensing, sliping. Det er ikke sikkert man får gjort dett like bra hver gang. Ved seriøs test må det være på samme emne med samme forarbeide.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.