Gå til innhold
  • Bli medlem

Lime sko


valle

Anbefalte innlegg

Hei, mine ett år gamle Viking-sko har begynt å gå opp litt i limingen. De er ikke brukt mer enn 8-9 ganger på fjelltur.

Hva kan gjøres? Kan de limes? Hvilken type lim anbefales? 

Jeg skal bruke de om et par uker.. så vet ikke om jeg har tid til å gå gjennom en prosess med reklamasjon etc

IMG_20190430_153749.jpg

IMG_20190430_153757.jpg

IMG_20190430_153810.jpg

IMG_20190430_153814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker fra den gang da det enda var skomakere at det var en lim som ble kaldt "Skomakerlim". Den var ekstra sterk og elastisk, men jeg vet ikke mer om hva det var. 

De fleste av dagens limtyper vil ha problemer med å hefte på gummi og når du har kombinasjonen gummi og skinn (ekte eller syntetisk), så er jeg redd for at du vil ha problemer med å få dette til å holde. Limet, uansett hva du bruker,  hefter sannsynligvis bare til det ene materialet og da er du like langt. 

Jeg har ingen erfaring med Aquasure, men jeg har vert borti noe som Aquseal som kan brukes til å reparere dykkerdrakter av neoprene. Kanskje lurt å snakke med en skomaker, eller en som har erfaring med reparasjon av sko, hvis det er en i nærheten av der du bor.

Uansett hva du velger å prøve med, så ville jeg først tatt skoene med tilbake til butikken og hørt hva de mener. Kanskje gir de deg bare et par nye sko.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

En kompis som er skomakermester anbefalte meg å bruke kontaktlim.

Mange typer kontaktlim. Din venn tenker nok på Casco kontaktlim. Gammel og god. Jeg mener den skal feste til både lær og plast- og gummiproduker. Editt:  Kan være Karlsons kontaktlim også. Kanskje sjekke med din venn.

Karlsons Kontaktlim, Universal

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Kjenner ikke de fjellstøvlene dine. Men er hvis det lysebrune er lær, så synes jeg læret er uttørket og oppsprukket.  :( Mangler fett! Da blir det stor bevegelse i læret, fra vått til uttørket. Og dette kan ha  medført, at oppbretten på gummisålen har løsnet.

Selv om det er membran innenfor, eller ikke, er det en fordel å smøre læret regelmessig. Er jeg på tur mer enn en uke (og bruker lærstøvler), har jeg alltid med lærfett for å påføre nytt, hvis jeg ser, eller merker uttørking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

...kombinasjonen gummi og skinn (ekte eller syntetisk), så er jeg redd for at du vil ha problemer med å få dette til å holde. Limet, uansett hva du bruker,  hefter sannsynligvis bare til det ene materialet og da er du like langt. ..

...Kanskje lurt å snakke med en skomaker,...

Aquasure, som faktisk egentlig er beregnet på nettopp bruk på neopren, hefter godt både på skinn og gummi. Men, om det hefter like godt på nubuck, som dette ser ut til å være, som på glatt skinn, er jeg litt i tvil om. Jeg tror dog, at det vil hefte godt nok her også.

 

For øvrig synes jeg det siste rådet til @REs er godt. Det er ikke dumt å høre med en skomaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv noen sko stående, som jeg vurderer å lime.

Jeg har vurdert å forsøke meg med Tec7, men aner ikke om det vil funke.

Det er fleksibelt, tåler fukt og skal hefte med det meste ...

Noen som har forsøkt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

Mange typer kontaktlim. Din venn tenker nok på Casco kontaktlim. Gammel og god. Jeg mener den skal feste til både lær og plast- og gummiproduker. Editt:  Kan være Karlsons kontaktlim også. Kanskje sjekke med din venn.

Karlsons Kontaktlim, Universal

Spurte nå om Karlsons og det mente han var bra lim for folk som ikke kjøper spesiallim i store spann.
Karlsons var visst vanlig å bruke på sko før når hjemmereperasjon var mer vanlig.
Bare huske å rengjøre flatene godt, gjerne rubbe de med sandpapir,legge lim på begge flatene og vente til flatene nesten er tørre.
Man skal så vidt kjenne at limet kleber før man sette skoa i press

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips ved bruk av de fleste typer kontaktlim kan være å vente lenge nok (til limet ikke kleber mot fingeren) og så gi det noen sekunder med hårføner før sammenpressing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kontaktlim, er at det skal smøre på begge sider. Her både læret og "gummibåndet". Og holde delene fra hverandre, til det kleber (nesten tørrt).  Og det kan være vanskelig, med slike sprekker.  Har ikke forsøkt tipset til @rayun. Men tørrt lim, limer ikke! 

Hadde vært enklere å lime, hvis hele "sidebåndet", hadde vært mulig å få av. Men det er også et problem å få løsnet, uten å skade såle og andre deler. En dyktig skomaker fikser dette.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Liquisole med godt resultat, blant annet ved å lime en langrennsstøvel som gapte fra tåpartiet og helt bak til der hælen starter. Har ikke vist tegn til at den har tenkt til å løsne.

Edit: Liquisole har byttet navn til Rubberfix

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg har brukt Liquisole med godt resultat, blant annet ved å lime en langrennsstøvel som gapte fra tåpartiet og helt bak til der hælen starter. Har ikke vist tegn til at den har tenkt til å løsne.

Edit: Liquisole har byttet navn til Rubberfix

ingen forvarming eller noe slikt. Bare limte rett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg har brukt Liquisole med godt resultat, blant annet ved å lime en langrennsstøvel som gapte fra tåpartiet og helt bak til der hælen starter. Har ikke vist tegn til at den har tenkt til å løsne.

Edit: Liquisole har byttet navn til Rubberfix

Jeg ville også anbefalt Liquisole. Har brukt det mye, med svært bra resultat. Men dessverre har Casco ikke bare byttet navn til Rubberfix, men også endret innhold.  Så Rubberfix er nå langt unna det Liquisole var. Kan ikke anbefales.

Alternativ vil jeg tro er kontaktlim eller Aquasure (som mange anbefaler)

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, PTG skrev:

Jeg ville også anbefalt Liquisole. Har brukt det mye, med svært bra resultat. Men dessverre har Casco ikke bare byttet navn til Rubberfix, men også endret innhold.  Så Rubberfix er nå langt unna det Liquisole var. Kan ikke anbefales.

Alternativ vil jeg tro er kontaktlim eller Aquasure (som mange anbefaler)

hm... så hva gjør jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt Tec7 som det nevnes over. Og så ville jeg tatt med en liten tube av samme på turen. En av de fine tingene med Tec7 er at flatene ikke trenger å være tørre når du limer. Limte en gang filtsålene på et par søkkvåte vadesko som skulle brukes dagen etter. Satt som et skudd i flere sesonger. Tec7 fås i flere farger, også transparent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver;-) Jeg mener at Aquasure,  og sikkert dens slektninger Stormsure m.fl., men de har jeg ingen erfaring med, vil gjøre en god jobb her. Jeg har reparert mye rart, inklusive sko, med Aquasure gjennom snart 25 år, og det holder for det aller meste veldig bra.

Min metode er grundig børsting, rengjøring med Aceton og å la det tørke, før påføring av Aquasure. Utfordringen er å få lagt press på en god måte mens det tørker, samt å få det pent. Jeg har lett for å få overskuddsguffe som tyter fram, og setter spor. Men så er jeg en kluns også:blink: Mulig mer hendte folk klarer den biten bedre enn meg.

Alternativt så er det jo verdt et forsøk med en skomaker, men sannelig om jeg vet. Jeg får tilsynelatende like solide reparasjoner på egen hånd som ved bruk av skomaker, men det er jo egentlig vanskelig å sammenligne, siden to reparasjoner sjelden er helt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen nevner Casco kontaktlim.

Jeg hadde et par sykkelsko som solen løsnet på. De var så gamle at det nok var tidens tann og langvarig bruk som var årsaken. Sykkelsko er vel så syntetiske som det går an. Solen er av hard plast og resten er av en eller annen plast som er litt mykere. Jeg forsøkte å lime dem med Casco kontaktlim, og fulgte bruksanvisningen på boksen så nøye jeg kunne. Da skoene var limt og hadde stått og tørket noen dager tok jeg dem på og gikk ut for å sykle. De holdt ca 10 meter så var solen løs igjen.

Jeg gjentar bare mitt første råd. Siden skoene er så lite brukt så ville jeg sjekket med butikken og hørt hva de sier før jeg begynner å eksperimentere med lim selv. Hvis du limer og det viser seg at det ikke er så vellykket som du skulle ønske så kan du risikere at du ikke får noen hjelp i butikken.

Jeg jobber med elektriske sykler og reparerer Bosch elmotorer. Her er Bosch veldig klar. Har noen som ikke er kvalifisert (Sertifisert av Bosch) forsøkt seg på å mekke eller gjøre andre ting som f.eks. å koble motoren til en pc og manipulere elektronikken, så bortfaller alt garantiansvar.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man skal undersøke evt reklamasjon før man begynner å fikle selv.

Min erfaring med aquasure er at det funker fint inntil det blir skikkelig kaldt. Da mister den elastikken. Spørsmålet blir da om skoene skal brukes i kulde og snø? Jeg hadde et par Crispi jaktstøvler som jeg hadde brukt Aquasure på i overgangen mellom gummi og lær. Det holdt fint veldig lenge, inntil en dag det var kulde. Da løsnet limet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et par støvler som lakk som jeg klinte inn med aquasure, men det funket ikke. Det lå for mye fett der som jeg ønsket å lime, så det løsnet rimelig fort. Vanskelig å få det rent der.

Hvis jeg var eier av disse skoene ville jeg impregnert de med det stoffet som leverandøren anbefaler og gått på turen, og deretter reklamert ved hjemkomst. Å kline inn med lurium gjør bare at man mister garantien.

Jeg ville ikke vært så bekymret om det løsner litt i kanten så lenge skoen er tett. Det er bare å teste om den er tett med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde med min Crispi Skarven. Da limte jeg med "Pattex 100%". Det har nå holdt i 2 år uten antydning til å løsne igjen. Selges bl.a. på Clas Ohlson. Det er ganske flytende, så jeg bare "tømte" det ned i mellomrommet. Det blir ikke veldig pent, men det holder fint og du slipper å legge det under press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.