Gå til innhold
  • Bli medlem

Grillovn


Tom42

Anbefalte innlegg

Det er lite nytt, for egentlig  presenterte jeg denne ovnen, MK IV;  i oktober i fjor.  Ovnen er en forstørrelse av min vanlige blikkboksovn, hvor tegningene er kjørte opp endel prosent på kopimaskinen.  Hensikten er å ha en litt stor ovn, til mine "netter ved bålet", hvor jeg kunne bruke litt grøvere ved.      

Men som det så ofte gjør, ideene strømmer på, og jeg tenkte, hvorfor ikke lage en grillversjon.  Dermed måtte jeg lage en dør, slik at grillkullet ikke falt ut.  Og siden jeg "tilfeldigvis" hadde et par minihengsler liggende, var det vare å klippe til et metallstykke og klinke det hele fast.

2.JPG.b5334a649d12a3ea4c7c2d21e02889b9.JPG

Og skal jeg kun fyre med ve er det bare å åpne døren

1.JPG.51194bea1cd289b03d579ba5302516a7.JPG

Og skulle jeg få lyst til å grille med den vanlige ovnen, MK II, har jeg kun satt et metallstykke foran ileggsåpningen.

I oktober testet jeg ut Den store MK IV med grov ved og den fungerte helt utmerket.  

 

4.JPG.f66d5a419a9b74a52267742c0eb69089.JPG

Og det gjorde selvfølgelig også MK II.  Her er kaffen kokt og ovnen er i "kosemodus".

7.JPG.2e206ae86c749386cf3014711f4e6be0.JPG

Grillristen lagde jeg først av gitteret fra en engangsgrill, men da jeg fant perforert titan på ebay kjøpte jeg et par små plater, som først fikk en omgang i peisen for å brenne vekk evt skadelige stoffer.  

Dessverre krever denne ovnen mye materialer, faktisk 2 stk 10 liter malingsspann, så det blir et nok med dette ene eksemplaret, skjønte jeg klarte ikke å dy meg,  måtte lage en til til et barnebarn.   

Og vekten ble heller ikke avskrekkende 626 gram mot blikkboksovnens 184.

Tviler vel på at det blir stor rift om ovnen, men jeg har vel tegninger liggende til et eksemplar eller to.

Og selv om dette er lite nytt har jeg hvert fall hatt det mye morro på 1 mai, for ikke å snakke om at drømmen om et spesielt vann holdes ved like. 

 

2a.JPG

3.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.