Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold ved Småttene - Josten på langs 2019?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og et turfølge planlegger å gå Josten 17.mai helga.

I den forbindelse tenkte jeg å høre her om noen har nylige oppdateringer på forholdene ved Småttene?

  • Er det snø eller blåis?
  • Er det stabile snøbruer og enkle passasjer?

Takker for alle svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tilrår å ringe nokon av dei lokale guidane for å høyre om årets tilhøver spesifikt. Men, på generell basis kan eg seie at blåis i småttene i Mai ikkje er vanleg. 

Eg har opplevd ulike forhold der i Mai, frå knallhardt og med utglidning som den "største" fare til nokså rottent og med ein del gjennomslag med stav. Men ikkje opllevd og ikkje hørt om småttene som uframkommeleg pga breproblematikk i mai. 

Det er også meldt ein del snø der framover, og ganske kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2019 at 1:23 PM, Øyvind Hellenes said:

Hei! Eg går opp via Fåbergstølen no førstkomande Mandag. Går då ikkje innom Småttene, men kan fortsatt melde i frå om forholda dersom de er opne for å gå samme ruta :) 

Hei Øyvind,

Gjerne gi en oppdatering på denne ruta :) Er jo et fint alternativ også!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2019 at 2:58 PM, Tessatroll said:

Eg tilrår å ringe nokon av dei lokale guidane for å høyre om årets tilhøver spesifikt. Men, på generell basis kan eg seie at blåis i småttene i Mai ikkje er vanleg. 

Eg har opplevd ulike forhold der i Mai, frå knallhardt og med utglidning som den "største" fare til nokså rottent og med ein del gjennomslag med stav. Men ikkje opllevd og ikkje hørt om småttene som uframkommeleg pga breproblematikk i mai. 

Det er også meldt ein del snø der framover, og ganske kaldt. 

Takk for godt tips med å kontakte de lokale guidene :)

Er enig med din generelle vurdering av forholdene i Småttene. Av de to gangene jeg har gått Josten via denne passasjen (mars og mai), har forholdene vært uproblematiske. Jeg kom derimot til å tenke på om smeltingen var godt i gang med tanke på den lange mildværsperioden som har vært, og om det da var noen mer eksponerte krysninger av bresprekker enn tidligere :)

Men enig med deg at denne kuldeperioden vi er inne i nå vil gjøre mye for å stabilisere forholdene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.