Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurrbeen og Bukkehøe


guzzi

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi oppdatert informasjon om

a) Snøforholdene på Hurrbrean og hvordan det er å bestige Skagsnebbene? Jeg har plan om tur 3-5.mai 2019.

b) Hvordan vurderes vårskitur på Bukkehøe? Er det noen partier som en bør være oppmerksom på som ikke er innlysende på vei opp? Anbefalt veivalg? Hvordan er den generelle skredfaren? Jeg har planer om å bestige fra Geitsætre i Leirdalen, så jeg er oppmerksom på at flanken ligger vest/sørvestvendt med de fordelene og ulempene det kan medføre. Hvordan er snøforholdene der i denne tiden i år, 3-5.mai 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, guzzi skrev:

Er det noen som kan gi oppdatert informasjon om

a) Snøforholdene på Hurrbrean og hvordan det er å bestige Skagsnebbene? Jeg har plan om tur 3-5.mai 2019.

b) Hvordan vurderes vårskitur på Bukkehøe? Er det noen partier som en bør være oppmerksom på som ikke er innlysende på vei opp? Anbefalt veivalg? Hvordan er den generelle skredfaren? Jeg har planer om å bestige fra Geitsætre i Leirdalen, så jeg er oppmerksom på at flanken ligger vest/sørvestvendt med de fordelene og ulempene det kan medføre. Hvordan er snøforholdene der i denne tiden i år, 3-5.mai 2019.

Vil si at du er for seint ute, men om en del bæring eller hoppe fra snøflekk til snøflekk er ok går det jo. 

Om det er for varmt vil mange av snøfeltene være helt råtne før 14-1500 hm.

Mot Bukkehøe :bære kanskje 400 hm eller sikksakke på det som er av snø (veldig lite), til høyre for Ytre Illåe, deretter krysse elva og opp breen som leder mot toppen, er større partier med blåis der nå, så stegjern og isøks er nok lurt. Lite sprekker. 

Mot Skagsnebb, kanskje 1400 m før skiføre. Breen kan gås, og de største sprekkene er synlige. Fra navnløs bre opp mot Skagnebbsryggen, bør du ta høyde for bregleppe (isøks/stegjern). Hurra er åpen nederst og det går en god del vann. 

Jeg vil ikke kalle det som er nå vårskitur, og om du venter 2-3 uker kan du gå det som sommertur.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.