Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette sko til fjellet i nord


Andysor

Anbefalte innlegg

Jeg skal nordpå i juli til Vesterålen med en hytte som base, så tenker å gå en del dagsturer til fjelltopper, men tar med telt for også å kunne gå noen lengre turer med overnatting.

Gikk før med tunge støvler, men har de siste årene gått mest i lette terrengløpesko, men ennå ikke turt å gå med dem med sekk i steinete terreng. Sålen er tynn og jeg kjenner hver eneste steinspiss.

Lurer på å teste noen anmarsjsko med litt tykkere såle enn terrengskoene - vil de være egnet til denne typen tur? Er ute etter noe helst uten membran og ikke for store og klumpete, men med litt stiv såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har slitt ut 5 par halvhøye inov-8 Roclite 400 GTX, en gang verdens letteste lærstøvler, gikk blant annet De syv søstre og i Hurrungane med dem :) Tallet som inov-8 bruker i modellbetegnelsene sine forteller hvor mange gram en sko i str UK 8 veier. Sålene i Roclite-serien er generelt ikke veldig stive, faktisk vil jeg si at de er ganske myke - og undersiden av føttene mine fikk litt juling på den turen over søstrene. Men det ville de nok fått uansett sko... 

Etterkommerne etter 400-modellen heter 325, 325 GTX, 335 og 345 GTX, alle i syntetstoffer. Jeg har 325, og sålen er fortsatt ganske myk - det jeg ikke liker så godt med denne er at foringen har en tendens til å suge til seg vann. 335 og 345 GTX er visstnok rettet inn mot kald sesong, har ikke prøvd dem - de har en såle med grafen, har ikke snøring på hvor godt grep den har. 400-skoene hadde fantastisk grep, men ble fort slitt ned. 325 har ikke like godt grep, men ser ut til å motstå slitasje noe mer.

Har brukt Haglöf Ridge Mid på noen turer (bla topp-etappen på Kilimanjaro 😎), også ganske myke og lette. "Oppfordrer" ikke til løping i samme grad som inov-8, litt mer typiske gå-støvler, selv om det selvsagt går an å løpe med dem.

Alle disse halvhøye skoene gir noe, men ikke mye, ankelstøtte. Beskytter dog ankelknoken mot steiner og kvister. For meg er det viktig at såler/hæler ikke løfter foten for høyt fra bakken - det er det jeg opplever som viktigst for å unngå skadelig overtråkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, a_aa skrev:

Har slitt ut 5 par halvhøye inov-8 Roclite 400 GTX, en gang verdens letteste lærstøvler, gikk blant annet De syv søstre og i Hurrungane med dem :) Tallet som inov-8 bruker i modellbetegnelsene sine forteller hvor mange gram en sko i str UK 8 veier. Sålene i Roclite-serien er generelt ikke veldig stive, faktisk vil jeg si at de er ganske myke - og undersiden av føttene mine fikk litt juling på den turen over søstrene. Men det ville de nok fått uansett sko... 

Etterkommerne etter 400-modellen heter 325, 325 GTX, 335 og 345 GTX, alle i syntetstoffer. Jeg har 325, og sålen er fortsatt ganske myk - det jeg ikke liker så godt med denne er at foringen har en tendens til å suge til seg vann. 335 og 345 GTX er visstnok rettet inn mot kald sesong, har ikke prøvd dem - de har en såle med grafen, har ikke snøring på hvor godt grep den har. 400-skoene hadde fantastisk grep, men ble fort slitt ned. 325 har ikke like godt grep, men ser ut til å motstå slitasje noe mer.

Har brukt Haglöf Ridge Mid på noen turer (bla topp-etappen på Kilimanjaro 😎), også ganske myke og lette. "Oppfordrer" ikke til løping i samme grad som inov-8, litt mer typiske gå-støvler, selv om det selvsagt går an å løpe med dem.

Alle disse halvhøye skoene gir noe, men ikke mye, ankelstøtte. Beskytter dog ankelknoken mot steiner og kvister. For meg er det viktig at såler/hæler ikke løfter foten for høyt fra bakken - det er det jeg opplever som viktigst for å unngå skadelig overtråkk.

Har selv bestilt noen roclite 275 nå, kjempe spent og gleder meg til å prøve de. Har brukt Salomon sense pro 2 til nå men de bruker uhorvelig lang tid på å tørke syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvor tung sekk du normalt bærer. Jeg bruker støvler primært med sekk for overnatting. Har testet lott forskjellig joggesko men da til gåturer i marka og løping. 

Salomon speedcross, litt smal form, bra grep så l3nge det ikke er vått da er de glatte. Såle er brukbar tykk så merker ikke underlaget så godt. Men for glatte på vått til at jeg ville brukt de på tur.

Inov8 claw 275. Bred passform, grovt mønster og godt grep. Ok på vått men ikke noe mer. Såle er ikke så tykk så kjenner underlag bra.

VJ Irock2. Normalt bred modell. Lette og fine, ekstremt bra grep også på vått. Har carboninnlegg eller noe i såle. Såle er litt smalere enn vanlig. God kontakt med underlag. Disse er dog best egnet til sri, gjørme og ikke grus. Pga my gummi så vil de da bli fort slitt. Men de blir nok litt spinkle til tung sekk. Men skal du løpe i terreng vått og tørt så er det klart beste jeg har hatt.

Men felles er at de er litt myke og lite vridningsstive. Foretrekker selv støvler som er vridningstive og også stive i lengderetnint når jeg skal gå bratt opp og ned. Blir mindre slitsomt når en ikke får tråkk med hele foten. Bruker da en støvel fra Scarpa, mener den heter Kinesis eller noe. Men det er ikke en lett sko.

Det nærmeste jeg har er Alfa Kvist. En halvhøy støvel som er ok lett. Lett å gå med, føles ferdig inngått, god såle. Alfa har noen som er ganske lik den men som er lave. Er det samme såle der så bør den være stiv og tykk nok. Sjekk i outlet de har på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2019 den 20.58, Tåkefyrsten skrev:

Har selv bestilt noen roclite 275 nå, kjempe spent og gleder meg til å prøve de. Har brukt Salomon sense pro 2 til nå men de bruker uhorvelig lang tid på å tørke syns jeg.

Fått noen forskjellige størrelser levert nå, både 43 og 44. Jeg er normalt 43 eller 43 1/3 i sko. Funnet ut at jeg må bestille 42,5 i disse skoene. Første intrykket er veldig bra, ser solide ut og stivelsen i sålen + rockplate virker veldig lovende for turer med middels lett/tung sekk. 

 

Prøvde x-claw 275 i butikken og jeg syntes at sålen på disse skoene var altfor myk. Skoen var også særdeles stor i tåboksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alfa kvist som jeg bruker endel. De er lette og oppleves stabile, og passende for slike fjellturer du beskriver på toppen her. Men jeg opplever at sålen kan være litt myk hvis man går i terreng som er veldig urete/steinete over lang tid. Typisk under lengre rypejaktturer bruker jeg mer solide støvler, mens på  kortere turer så ender jeg opp med kvist-skoen. Disse har dog memban, noe du i utgangspunktet ikke ville ha, men jeg opplever at skoen puster godt på tross av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Endte opp med Alfa Kvist, som anbefalt her. De satt godt på foten og føles ut som akkurat den mellomtingen mellom tunge fjellstøvler og lette terrengløpesko som jeg så etter. Jeg har innfunnet meg med at jeg føler meg tryggest i sko med litt ankelstøtte når jeg bærer sekk i ulendt terreng, og at membran da nødvendigvis følger med.

Har ennå ikke testet dem på fjellet, men på sti i lavlandet har jeg holdt meg tørr og gnagsårfri hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.