Gå til innhold
  • Bli medlem

Rustfritt stål - misfarging


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Annonse
2 timer siden, Lompa skrev:

Du må rense brenneren din. Den brenner ujevnt. :)

Nei det er ein meir eller mindre splett ny gassbrenner som brenn så jevnt som ein kan få det :) 

Greier forøvrig ikkje sjå koplinga til endring i farge på stålet? Om du tenker at endringane er ujevne/flekkvis så tenker eg at det kan ha handla om noko so enkelt som vind og dansande flamme, eller ulikskapar i materialet i kjelen. 

Og då er me eigentleg på eit detaljnivå som eg ikkje gidd beskjeftige meg med :) eg e nok litt lite detaljorientert til å vere forumer 😂 eg vil berre vite at eg ikkje har i meg gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tubbs skrev:

Kansje denne hjelper litt ? :)

stål.jpeg

Den var fin :) eg greier definitivt å sjå koplinga mellom temperatur og endring, men ikkje at flekkvis endring nødvendigvis betyr rens av brenner 😂 det var eit langt hopp for meg, over ymse mellomstoppar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Truant76 skrev:

En slik kjele er vel presset ut i form av et stempel el.? Kan det tenkes at prosessen skaper små forskjeller i tykkelse som gjør at den skifter farge lettere i noen områder enn andre?

Da burde vel forandringen vært der stålet strekkes mest?
Altså i hjørnene. Har mer trua på at snøen som skulle smeltes ikke var pakket godt i kjelen og at det har vært luftlommer der som
har blitt overopphetet om brenner har blitt satt på full guffe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 9.01, Tessatroll skrev:


:)

Sjølve misfarginga gjer ikkje noko :) Eg var mest oppteken av om det fruga ting og tang eg ikkje ville ha i meg. 

Du må bytte kassett i kassettspilleren din før neste tur:

http://www.learnlearn.net/sanger/Motibrystet.htm

Det er ikke fra kjelen stålet kommer😊

 

Skjærer du over ett eller annet i rustfritt materialet med vinkelsliper og er litt hard på labben (høy varme), ender du opp med et regnbuefarget materiale nærmest kuttflaten som minner om "fargekartet" til @tubbs

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misfargingen kommer jo rett over flammen. "Hjørnene" blir lenger bort fra flammene, og vil dermed ikke få samme temperatur. Siden flekkene er såpass ujevne så måtte vel  snøen vært pakket på samme måte hver gang, eller kom dette kun etter en gangs bruk?

Ser at min beskyldning om uren brenner må trekkes tilbake! :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom etter ein gongs bruk ja, men såg det ikkje før heime, og hadde då vore vekke halvanna veke. Då hugsa eg ikkje nett kva tid eg brukte kva, men trur som sagt eg har pakka kjelen med snø av heller låg tettleik og slik fått flekkvis høg temp. 

Var vel truleg med eit auge ope frå soveposen, med spaden ut under teltduken for hente snø til morginkaffe kjenner eg meg sjølv rett. 

For tråden er nok KVIFOR interessant. For meg er det ikkje så nøye kvifor, så lenge det er ufarleg. 

Teflon, alu osv er jo ugreit å bruke etter skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, tubbs skrev:

Da burde vel forandringen vært der stålet strekkes mest?
Altså i hjørnene. Har mer trua på at snøen som skulle smeltes ikke var pakket godt i kjelen og at det har vært luftlommer der som
har blitt overopphetet om brenner har blitt satt på full guffe :)

Kommer vel litt an på diameter på kjelen kontra diameter på brenneren skulle jeg tro, men ser jo ut til at det har med kvaliteten på snøpakkingen å gjøre siden det kom etter en gangs bruk ut ifra innrømmelsene over :)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Truant76 skrev:

Kommer vel litt an på diameter på kjelen kontra diameter på brenneren skulle jeg tro, men ser jo ut til at det har med kvaliteten på snøpakkingen å gjøre siden det kom etter en gangs bruk ut ifra innrømmelsene over :)

Og da er vel diskusjonen over på dette temaet (I god FF ånd! 😂):

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Omnilite skrev:

Du har sikkert smeltet uhorvelig mye større mengder snø enn meg, men jeg har alltid en skvett vann i kjelen. Det øker varmedistribusjonen og man unngår lokal overoppheting av kjelen.

Vann er umulig å svi i bunnen..

Har aldri opplevd det med alu, men nyttar tildels store kjelar, og ikkje minst, når målet er å smelte 3-4 l vatn so pakkar en kjelen med snø litt betre. 

Dette var nok bruk i på ein varm vinterdag, der det låg snø utanfor teltet, og det tilfeldigvis blei brukt den vesle kjelen på gass i staden for storkjel og bensin. 

Eg nyttar ikkje vatn i botnen med mindre eg har noko vatn til overs for "gjenbruk". Ser ut til at eg bør ha litt vatn i, eller pakke kjelen godt ved bruk av den vesle kjelen og gass, men kjenner eg meg sjøl, så vert det ikkje tenkt på. Så lengde det ikkje har ein helsemessig konsekvens er det ikkje nøye kva farge som er på stålet rett og slett. 

Som sagt, detaljnerding er ikkje mi greie med mindre det handlar om funksjonalitet på eit overordna nivå, så  sannsynlegheita for at eg kjem til å gjere nett det samme i ørska fleire gonger er stor 😆 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De varmeledende egenskapene til stål vs alu er også avgjørende. Alu "fordeler" varmen mye bedre, slik at det ikke oppstår lokale "hot-spots" på samme måte som i en stålkjele.

Derfor går det "bedre" å smelte snø i en alukjele uten en skvett vann enn i en stålkjele. I alukjelen fordeles varmen i metallet, stålkjelen trenger vannet til å fordele varmen.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Omnilite skrev:

De varmeledende egenskapene til stål vs alu er også avgjørende. Alu "fordeler" varmen mye bedre, slik at det ikke oppstår lokale "hot-spots" på samme måte som i en stålkjele.

Derfor går det "bedre" å smelte snø i en alukjele uten en skvett vann enn i en stålkjele. I alukjelen fordeles varmen i metallet, stålkjelen trenger vannet til å fordele varmen.

Det forklarer saken meget! Då er det min mangel på bruk av vatn i kombinasjon med dårleg pakking av snø som gjer det. Dagens mest oppklarende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tessatroll skrev:

kombinasjon med dårleg pakking av snø som gjer det. 

Det er faktisk helt motsatt. Pakker du snøen hardt i kjelen, blir det som et stempel og hele snøkladden løfter seg på grunn av damptrykket.

Så jeg har byttet teknikk, bare bittelitt snø i bunn til du har et lite vannlag.

Etter det har det gått bra for min del i stålkjeler. 

1 time siden, Omnilite skrev:

I alukjelen fordeles varmen i metallet, stålkjelen trenger vannet til å fordele varmen.

Trangia sine duossal har alu utvendig og rustfritt innvendig, da får du begge fordelene, og ingen ulemper bortsett fra litt høyere pris, og bittelitt mer vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memento mori skrev:
54 minutter siden, Tessatroll skrev:

kombinasjon med dårleg pakking av snø som gjer det. 

Det er faktisk helt motsatt. Pakker du snøen hardt i kjelen, blir det som et stempel og hele snøkladden løfter seg på grunn av damptrykket

Vel, etter den teorien burde ikkje dette skjedd ;)

For der har anten vore vatn i, eller dårleg pakka snø i mengder berre nok til kaffekopp. 

Tørre kjelar sett eg ikkje på. Eg nyttar han heller ikkje til "særiøs" snøsmelting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.