Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur Lifjell


Eikenes

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser på muligheten for en teltfisketur til Lifjell (Telemark) i uke 22. Helt ukjent område, aldri vært der før.

Har planer om å ha med meg min 5-åring. Tips om område å dra til, og hvor det er lurest å starte fra? Trenger ikke tips om spesifikke fiskevann.

Det er vel ikke is på vannene der om en måneds tid? Snø?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått ut fra Jønnbu(Bø-siden) og Grimås(Seljord-siden) de gangene jeg har vært der, og selv om Grimås kanskje er den bratteste og korteste veien, så er det etter min mening den fineste. Når man da kommer opp ligger fiskevannene på rekke og rad, både den ene og andre retningen.
Virker og som det er mindre trafikk fra Grimåas-siden. Færre merka stier og man er kanskje litt mer for seg selv.

Grimås har bom i bunnen av veien der man betaler for å kjøre opp, gratis parkering. Kan betale med kort.
Jønnbu har P-automat på P-plassen(inne i en liten bu midt på plassen) der man betaler for å stå over tid/dager. Tar kort.

På min tur i fjor, fra Grimås, ble det lunch ved en oppsatt benk ved de første vannene man kommer til - Øvre Tvitjønnan (999moh)..(om man følger rett sti). Kastet en 5-6 ganger, og så var lunchen i boks :)

Meget flott område, anbefales!

Lifjell_01.jpg.1553c2007fa9660cd0de9a7978164686.jpg

Her ser man mot Grimås.
Lifjell_02.jpg.40ac600b45e9675836a7310c8c0f85dc.jpg

Lifjell_03.jpg.83ab483648e177048fa50c8bfc8aa740.jpg

Oversiktsbilde over Øvre Tvitjønnan, sett mot Grimås til høyre.
Her slutter tregrensa også.. Så vil man ha litt trær, så blir man i dette området, eller går litt mot vest og finner flere vann(rett fram i forhold til dette bildet)
Det er skiltet til Holmetjønn(980moh) tidligere på stien fra Grimås. Vil man ha mer åpent fjellandskap går man videre :)
Lifjell_04.jpg.f658f605d9653d93cced8ccbb6e19887.jpg
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et flott reisemål!
Har planer om å opp dit igjen i år, men da kanskje på høsten, siden jeg nå har vært der to ganger på sommeren. Jeg har blitt veldig glad i det området, og man trenger ikke reise så langt for å få fjellfølelsen om man bor bare noen timer unna.
Bør vel være snøfritt der innen den tid vil jeg tro. Jeg var der 30. Juni til 2. Juli i fjor, så tidligere enn det vet jeg ikke helt hvordan det er der, annet enn at det ble kaldt på nettene, ned mot 5-8 varmegrader. Litt snø lå igjen der da, men det var på skyggesidene og bare noen små områder. Jeg pleide å se på et webcamera som pekte opp på Lifjell fra Gvarv, men det er nede nå og har vært det lenge desverre. Men det er et webcam på Lifjell skisenter man kan følge med på som kan gi et lite hint om forholdene, og der ser det jo ut som det smelter ganske så bra nå :)

https://www.lookr.com/no/lookout/1456167713-Lifjell

Kanskje noen her bor i nærheten, er mer kjent eller skal dit i nærmeste fremtid kan gi en bedre snørapport.

Evt mail eller tlf til Seljord Jakt og Fiskelag kan jo være en ide, da det er de som har fiskekort og kontrollen på dette området, de vet nok når sesongen er i gang der oppe :)
https://www.inatur.no/fiske/519df5e7e4b0b8ce0590c1e0/fjellaure-pa-lifjell-i-seljord (her er og gode fisketips).

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian J. Vabø.  Enig med deg at det er  best å gå opp fra Grimås.  Egentlig er det vel bratt til å begynne med, for så å flate ut.  Absolutt beste veien å gå med en 5 åring.  

Likevel har jeg gått mest opp fra Jønnebu og gått opp Aksladalen og tatt opp til Klokksteintjønna.  Akkurat opp til K er det ganske bratt, men fra K og mot Holmen er det flere fine vann.  Kanskje i tyngste laget for en liten gutt. 

Ellers er mitt mål Småholmen og Steinbua.  Soveplass til 3.

Nå er det noen år siden jeg var der, men Steinbua står åpen, hvert fall var det slik,  og det er "førstemann til mølla"  som gjelder, men så lenge det er plass ------.  Er du heldig er det ved der. Ta med noen telys.  Men det beste uansett tror jeg er å ringe til Brukås sport i Bø og spør etter Gjermund Gårå.  Han kan Lifjell

steinbua.JPG.bbc52c864b2a697e224a89a7e8a423cb.JPG

Bord.jpg.56e25ff0c3d553a98b92fffe87407ff6.jpg

1127471386_Denungdommen.jpg.f89786274e15b78abd146d11f68455da.jpg

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! 5-åringen min er en jente. Jeg pakker både telt og et par hengekøyer i sekken. Vi er vant til å gå i vestlandsfjell, så en liten bratt kneik er fullt overkommelig. Går litt selv og sitte litt på skuldrene. Det er vi vant med. Skal kontakte nevnte kontakter. Det blir nok en 5-6 dagers tur. Så vi trenger noen fiskemåltider 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Likevel har jeg gått mest opp fra Jønnebu og gått opp Aksladalen og tatt opp til Klokksteintjønna. 

Første turen jeg hadde til Lifjell var samme rute som dette, med overnatting ved Klokkesteinstjønna. Med alt for tung sekk og dårlig form, så ble det en hard tur. Endte med at jeg sovnet på bakken med hodet på sekken der man kommer ned til Klokkesteinstjønna i ren utmattelse, så den turen sitter godt i minne. Vurderte å gå derifra og videre mot Holmen dagen etter, men det ble så dårlig vær at turen ble avbrutt..

De mørke skyene på dette bildet var en liten forsmak på hva som var på vei....
b01.jpg.1155a53f147a15e0f9ec0d55bc34b40a.jpg

Morgenen etter...
b10.jpg.56e444698cdf39a5991f57b62c4b7fa5.jpg

Et oversiktsbilde fra toppen på Blomtjønneggin, med utsikt Nord-Øst. Ikke mangel på vann hvertfall.
IMG_0549.thumb.jpg.c1cf041a498c5ab9c5d2e07f14b1fd92.jpg

Syntes Lifjell var ganske lettgått når man bare kom opp og det flatet ut, selv utenfor stier. Så regner med en 5-åring kommer til å kose seg der oppe :)
Var mye sau og når jeg var der, men usikker på når de settes ut.

Del gjerne turrapport med oss når dere har vært der, alltids artig å høre hvordan turen ble :)

Endret av Kristian J. Vabø
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
På 28.4.2019 den 23.01, Tom42 skrev:

 

Ellers er mitt mål Småholmen og Steinbua.  Soveplass til 3.

Nå er det noen år siden jeg var der, men Steinbua står åpen, hvert fall var det slik,  og det er "førstemann til mølla"  som gjelder, men så lenge det er plass ------.  Er du heldig er det ved der. Ta med noen telys.  Men det beste uansett tror jeg er å ringe til Brukås sport i Bø og spør etter Gjermund Gårå.  Han kan Lifjell

steinbua.JPG.bbc52c864b2a697e224a89a7e8a423cb.JPG

Bord.jpg.56e25ff0c3d553a98b92fffe87407ff6.jpg

1127471386_Denungdommen.jpg.f89786274e15b78abd146d11f68455da.jpg

 

 

Har du koordinatene til den steinbua? Eller hvor sånn ca. ved vannet ligger den?

Endret av wakananka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget altfor sent at bildene har jeg lagt ut tidligere.  Meg pytt, pytt.  Godt å ta dem frem likevel, her jeg svetter I Spania.  Klokken er nå 2217 ig ute er det over 20 grader.

 

steinbua1.JPG.2e010366b89cb91267fdeac255933c34.JPG

Steinbua er egentlig ei hytte som det er kastet stein inntil.  Pipa skal tas inn enår du forlater hytta.

steinbua2.jpg.9d47fcc30c1acb163cb904df62a7af4d.jpg

stebinbua3.jpg.c6690f66ac1e34606e2c0c1469c9a925.jpg

Hytta er spartansk utstyrt.  Et bord, ingen stoler.  ta med noen telys/stearinlys.  Hyttrta har en bred brisk og en smal.  I tillegg er det en overkøye, men endel av sengebunnene er brukt til brensel.

steinba4.jpg.ef2d901762209c8f54d6ca8a5541eec8.jpg

Ungdommen fornektetr seg ikke.  Hytta har en vedovn, men det er usikkert om det er ved. Ta kontakt med Brukås sport i Bø og forhør deg.  Et tips.  Hytta er liten og blir fort overvarm.  Om du kommer våt og kald er det lett å fyre for mye.  Fyr derfor litt og litt.  Hytta. hvert fall slik var det, er for fisker og vandrere, men ikke for jegere.

Radioen som er avbildet er en FM radio.  Det er brukbare lytteforhold, ta med en DAB radio.  Slkal du ringe må du opp på høyden på andre siden av vannet. 

En ting å merke seg.  Tåka kommer utrolig fort, og den er tykk.  Jeg har ved et par anledni nger gått opp med god sikt, men måtte merke meg punkter 10 - 15 meter unna og legge steiner på rekke for å finne ned igjen.  Andre ganger har jeg pakket sekken og tatt den med når jeg har gått opp for å ringe.  

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.