Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppstartsproblemer Hiker 111


storol

Anbefalte innlegg

Har fått denne saken i hus. En Hiker 111 stillebrenner, hvilken type og hva den bruker til drivstoff vet jeg ikke. 

Den har fått ganske så mye juling og har skiftet spindel og tilhørende pakninger og byttet ut det som var på tanken med parafin. 

Har skiftet nålen som var i med en ny mens selve dysen er den samme (den nye dysen fikk jeg ikke skrudd helt ned) 

Når jeg prøver å få start på den vil ikke gassen tenne. Det bare blåser opp uten å antenne. 

 

Er det feil dyse, feil drivstoff eller er det andre ting som kan være feil? 

 

Rolf D

Primus stillebrenner.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gir for lite informasjon. Har du brukt 111-primuser før?
Hva slags drivstoff har du fylt på tanken?
Hvilken prosedyre bruker du for å fyre opp primusen?

Du sier at gassen ikke vil tenne, den bare blåser opp. Forstår jeg deg rett er brennerhodet blitt varmt nok slik at drivstoffet fordamper. I så fall er det nok å sette en fyrstikk bort mot brenneren, så antenner gassen.

Hvis det kommer en tynn stråle flytende drivstoff ut av dysa må du forvarme brenneren mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lang erfaring med Hiker og bruker samme prosedyrer som ellers. 

Har fyllt på parafin som jeg bruker på Dragonfly og de andre Hiker primusen mine. 

Hvilken type Hiker er dette? Er det en bensinbrenner? Noen som vet. 

 

Jeg spekulerer i om det er noe med dysen, nålen som er feil. 

Endret av storol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 111 stillebrenner, modell T for triplefuel, og den kan brenne parafin og bensin. Også alkohol, men tror du må bytte dyse da.. Gamle 111 med bråkebrenner kan kun brenne parafin (bortsett fra 111B som er konstruert for å kun brenne bensin).
Du sier at du ikke fikk skrudd den nye dysa helt ned. Men du tok ut den dysa som står i, og fikk den montert tilbake uten problemer? Da høres det ut som gjengene på den nye dysa er skadet, eller at den ikke passer til denne primusen.

Men hvis det kommer gass ut av dysa er brenneren varm nok av forvarmingen, og da skal du som sagt kunne antenne gassen med en flamme. Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg skrudde tilbake den gamle nåla og dysen. Er det forskjell på dyse til bensin og parafin til disse ? 

Den nye dysen som er i et repsett jeg kjøpte av "primus finn" ser ut til å være litt lengre enn enn den orginale. 

 

Vet du om spindelen skal skrus helt inn, så sette på nålen og vri 3-4 klikk tilbake? 

 

Det kommer gass opp men denne vil ikke antennes. Har forvarmet godt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 klikk skal være riktig, ja. Jeg kjenner ikke stillebrenneren så godt, så jeg skal ikke si så mye om hvilke dyser som passer. Men primus-finn vet definitivt hva han snakker om.
Jeg er mer en bråkebrennertype :-)


Jeg skjønner ikke hvorfor parafingassen ikke lar seg antenne.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok av delen til høyre, den som ligger under selve flammesprederen tok den fyr. Dog, noe gul flamme. Er usikker på om disse delene er til denne brenneren, eller til en annen stillebrenner. 

 

Mulig det blir for lite mellomrom mellom dekslene.  

IMG_20190428_181452.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å latt det brenne i ca 10 minutter, skrudde jeg av brenneren og satte på det innerste "lokket" og selvsagt flammesprederen. Brenneren brent blått, små innslag av litt gult, men funket som bare det. Merkelig. 

Spekulerer i om forvarmingen må være lengre på stillebrenner enn på bråkebrenner? Uansett så har jeg sett at den fungere, med litt tilpasning. 

Skal prøve den med bensin for å se om det fungere bedre. 

 

Takk så langt for svar :) 

 

Rolf D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at 111 med stillebrenner fungerer best på parafin. Den er ikke ille på bensin, men jeg føler at den har bedre forbrenning med parafin.
Dysen for bensin og parafin er den samme, men det fulgte opprinnelig med et lite struperør som skulle redusere lufttilførselen når en brant bensin. 111'en skal også kunne brenne rødsprit, men da er det nødvendig å bytte dyse. Det fulgte med en dyse med en A (for alkohol?) preget inn ved siden av dysehullet.

Ser ut som du mangler varmeskjoldet mellom brenner og tank, eller kanskje det bare ikke er montert. Vær forsiktig under bruk så ikke tanken blir for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gisle Uren skrev:

Min personlige erfaring er at 111 med stillebrenner fungerer best på parafin. Den er ikke ille på bensin, men jeg føler at den har bedre forbrenning med parafin.
Dysen for bensin og parafin er den samme, men det fulgte opprinnelig med et lite struperør som skulle redusere lufttilførselen når en brant bensin. 111'en skal også kunne brenne rødsprit, men da er det nødvendig å bytte dyse. Det fulgte med en dyse med en A (for alkohol?) preget inn ved siden av dysehullet.

Ser ut som du mangler varmeskjoldet mellom brenner og tank, eller kanskje det bare ikke er montert. Vær forsiktig under bruk så ikke tanken blir for varm.

Brenner ble kjøpt som et "skrotfunn" her i byen og måtte hente deler fra en delekasse for å få alle delene til primusen.

 

Varmeskjoldet har jeg, bare ikke montert det under denne testingen. 

Må prøve meg frem og muligens kjøre en skikkelig rens av selve brenneren og tanken, da det har blitt noen uforsiktig brukt i sitt tidligere liv. 

Har nå tre Hiker 111 primuser, to bråkebrennere og nå en stillebrenner. Lærer stadig noe nytt. 

 

Rolf D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 111T

Struperøret som @Gisle Uren nevner er ved bruk av alkohol.

Ved brenning av parafin bruker man multifuel dysen (parafindysen). Denne brenner bensin like bra, men effekten på bensin er litt lavere.

Bensindysen gjør at man får høyere effekt på bensin.

Den brenneren jeg ser på bildet trenger seg ett realt bad i sitronsyrevann og Zalo, og grundig børsting og puss med stålull for å bli bra.

En forvarmingsveke i forvarmingsskålen gjør underverker, forvarm alltid rikelig med rødsprit eller bioethanol.

Lykke til

 

5C9F0CCA-F695-429A-BE68-21D685E52B5E.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.