Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Romsdal skalljakke


norexp

Anbefalte innlegg

Ser XXL har god pris på Bergans Romsdal skalljakke i helgen. Virker som det er bare XXL som selger denne jakken, og finner lite og ingenting av erfaringer om den.

Kanskje noen her har erfaring med jakken?

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange mener Dermizax er en bedre membran enn Gore-Tex på flere områder. Et viktig poeng er at den er mer miljøvennlig under produksjon, ingen PTFE, den er laget av et plaststoff som er fullt resirkulerbart.
Dermizax har ikke porer, slik som Gore-Tex. Det betyr at membranen ikke kan tettes pga. skitt eller feil vaskemiddel. Flere brukere rapporterer at den puster bedre enn Gore-Tex, og den er helt vanntett og vindtett.
Skulle jeg kjøpt nye skallklær nå har det nok blitt med Dermizax.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bjørn J skrev:

Mange mener Dermizax er en bedre membran enn Gore-Tex på flere områder. Et viktig poeng er at den er mer miljøvennlig under produksjon, ingen PTFE, den er laget av et plaststoff som er fullt resirkulerbart.
Dermizax har ikke porer, slik som Gore-Tex. Det betyr at membranen ikke kan tettes pga. skitt eller feil vaskemiddel. Flere brukere rapporterer at den puster bedre enn Gore-Tex, og den er helt vanntett og vindtett.
Skulle jeg kjøpt nye skallklær nå har det nok blitt med Dermizax.

Og den er ikkje så sårbar for salt, om ein skulle vere av den typen som også bruke skallklea sine ved og på havet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermizax imponerer meg. Bruker en bukse fra Bergans til blant annet isklatring og det kan bli veldig vått. Jeg er like forundra hver gang over hvor godt buksa holder. Har dog aldri prøvd å svette mye i den. Men jeg er allergisk mot klam og føler aldri den blir klam. Så kjøp jakka 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt denne jakka ganskje nøyaktig i et år nå (Romsdal) skulle kjøpe en billigere versjon, men han på XXL var veldig på at jeg burde legge på en tusenlapp og kjøpe denne. jeg ga fullprisen på 4000, kun XXL som leverer akkurat denne, xxl har en del varer de spesialbestiller ifra bergans, helsport osv.

som sagt så har jeg brukt denne i et år nå, og er veldig fornøyd, brukt den også i vinter uttapå dunjakka på litt fuktigere turer. veldig behagelig at glidlåsen ikke stikker oppunder haka, lommene er høyere så de ligger over hoftebeltet på sekken, den virker ut som at den tåler veldig mye, jeg er ikke alltid veldig snill med klæra mine.

solid vannsøyle.. vet ikke hva mer jeg skal si igrunn..

god lufting og opplever ikke og bli klam i den @Gittiamo

edit. har den forøvrig på meg i profilbildet mitt :D

Endret av Leif88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Bergans Storen for noen måneder siden. Det er en litt annen modell, men er så langt veldig fornøyd med denne. Det var spesielt vanntetthet som var viktig for meg, og mtp det har den fungert meget bra. Fant i tillegg buksa i samme modell på Finn, som jeg er kjempefornøyd med. Tror du gjør et godt kjøp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde denne i en del år før jeg solgte den. Super så lenge stoffet varte. Men på ett punkt røyk vanntettheten; den sugde til seg vann. Da ble det uaktuelt å bruke den vår det var varmere  enn -5 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 19.12, Tessatroll skrev:

Og den er ikkje så sårbar for salt, om ein skulle vere av den typen som også bruke skallklea sine ved og på havet. 

Hva skjer om man får salt på Goretex?

Jeg ser de dyreste tørrdraktene til padling er laget i goretex, så jeg tenkte det måtte være bra saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2019 den 12.28, Marius Engelsen skrev:

Hva skjer om man får salt på Goretex?

Jeg ser de dyreste tørrdraktene til padling er laget i goretex, så jeg tenkte det måtte være bra saker?

For å svare på ting jeg ikke har greie på uten å spørre Google så det nok av treff og det ser ut som at dette er en gammel historie som var aktuelt for en del år siden men er utviklet videre. Du kan da riktignok forvente at mye salt på jakka trekker vann og du blir blaut. Plager bør skylles etter bruk i saltvann, salte omgivelser. 

Saltvann er jo bare noen få % salt. Og jeg leste på Google at har du fått mye salt på jakka er det bedre å skylle den i saltvann enn å ikke gjøre noe. Så veldig farlig kan det ikke være.

Jeg har fortsatt trua på Dermizax men blir jo litt skeptisk når det er så begredelig med informasjon for de dyreste klæra som er å oppdrive uten å reise til Italia på shopping. 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og selvfølgelig alle andre farger enn den jeg kjøpte så da gjelder vel ikke prisgaranti eller. 

Fått prøvd min såvidt i regnet, nå har jo ikke jeg noen referanser men virker ok og helt sikkert verdt 2199,-

Totalt unødvendig med 4 lommer foran men det er nå så. Blir spennende å se hva den tåler av bruk med sekk.

Prøvde buksa også som er Dermizax, den er grøvre, tykkere enn jAkka som er NX. Gir forsåvidt mening at buksa skal tåle mer men da er vel det forskjellen på NX, at den faktisk er lettere men med samme eller bedre egenskaper. Ikke lett å bli klok på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 16.55, norexp skrev:

Ser XXL har god pris på Bergans Romsdal skalljakke i helgen. Virker som det er bare XXL som selger denne jakken, og finner lite og ingenting av erfaringer om den.

Kanskje noen her har erfaring med jakken?

 

Takk for hjelpen.

Hjelp!  Jeg kjøpte Romsdal jakke og bukse i dag.  Skulle egentlig hatt nytt regntøy, men ble anbefalt denne istedet.  Har aldri hatt et skalleplagg før.  Kan jeg bruke dette permanent istetedet for Fjällrävenantrekket G 1000, jeg vanligvis bruker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Tom42 said:

Hjelp!  Jeg kjøpte Romsdal jakke og bukse i dag.  Skulle egentlig hatt nytt regntøy, men ble anbefalt denne istedet.  Har aldri hatt et skalleplagg før.  Kan jeg bruke dette permanent istetedet for Fjällrävenantrekket G 1000, jeg vanligvis bruker?

Det er nok flott regntøy ja, med flere bruksområder enn rent regntøy. Men det er større/tyngre enn mer spesialiserte plagg. Jeg ville nok ikke ha hatt på meg en regnjakke med mindre det regnet, men en skalljakke kan du bruke nesten uansett.

En skallbukse er mindre alt-mulig-rart IMO. Tipper at Fjellreven-buksen er bedre med mindre det regner ganske mye.

På vinteren/snø blir skallplaggene relativt mer å foretrekke enn G-1000 plagg for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.