Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til familie på 4, ønsker tips.


Marius Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg så først på hilleberg nallo4 gt, men med de underlagene vi har nå blir det ikke plass. Med 2 lw underlag er man oppe i 130cm bredde allerede.

Så lurer på hvilken løsning dere bruker når dere er med familien på tur? Hva bør vi tenke på?  Kan vi ligge alle 4 på 3 underlag hvis vi kobler de sammen med chairkit? 

Vi har 2 jenter på snart 9 og 5 år og en  dansk svensk gårdshund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergans Wiglo 4? Vi er riktignok to voksne og en på snart 3 år. Men vi ligger på 2 LW underlag på en side av midtstanga, og det er god plass til 2 barn på andre siden. Man må strekke teltet godt på siden for å ikke ligge på kanten på "badekaret", men det funker veldig fint. 3 innganger, 3 fortelt, god plass til å boltre seg i. Kanskje ikke det mest ekstreme teltet, men det tåler mye vær når det er bardunert godt.

Les mer her: 

 

Endret av Leinad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Johansen, noen spørsmål for å snevre inn litt: Skal teltet bæres i sekk? Har du noen øvre vektgrense? Trenger du stort fortelt? Er det aktuelt å bruke andre underlag en LW? / Mindre underlag til barna? Hvilke sesonger/forhold skal teltet brukes i?

Expeds mat cover kan hektes sammen, usikker på om chair kit kan. Uansett gøy jeg ikke det et særlig behagelig å ligge midt på skjøten av disse.

Flere telt har 210cm x 220+ cm innertelt, da et det mulig med 1 stk Exped LW og 3 stk M liggeunderlag (221 cm bredde totalt) på tvers. F.eks. Hilleberg Katium 4 GT et ett av disse.

Vi har ligget 2 voksene og 2 barn på 9 og 10 år i Helsport Spitsbergen 4 Camp med Thermarest xTherm liggeunderlag og hadde veldig god plass i innerteltet. (lå på tvers av teltretning). Har også ligget i forrige modell av Helsport Fjellhiemen Superlight 4 Camp med 1 voksen og 2 barn i innerteltet og en voksen i forteltet. (Nåværende modell har mer kvadratisk innertelt og er høyere i bakre del.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Leinad skrev:

Bergans Wiglo 4? Vi er riktignok to voksne og en på snart 3 år. Men vi ligger på 2 LW underlag på en side av midtstanga, og det er god plass til 2 barn på andre siden. Man må strekke teltet godt på siden for å ikke ligge på kanten på "badekaret", men det funker veldig fint. 3 innganger, 3 fortelt, god plass til å boltre seg i. Kanskje ikke det mest ekstreme teltet, men det tåler mye vær når det er bardunert godt.

Les mer her: 

 

støtter denne. veldig fornøyd med wiglo. God plass i høyden også. Eneste minus er vekt, ca 6 kg, men kan fordeles på 2 sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Beklager at jeg forsvant fra tråden, tusen takk for svarene.  

Har lyst på et telt som vi blir fornøyd med som vi kan ha i mange år. Har hilleberg unna som jeg er kjempe fornøyd med, derfor jeg først og fremst tenkte på hilleberg telt. Hadde allak 4 vært laget, hadde det nok vært teltet jeg hadde gått for. Tenkte nallo pga av det var så lett og blir og bære det i sekk, men ser jo at det blir for lite. Så vekten må kanskje bare bli det den blir, og så fordele vekten i 2 sekker. 

Wiglo ser jo kjempe fint ut, utmerket som familie telt med stor plass og bra høyde. Er det lett og sette opp og ca hvor lang tid tar det?     Hva er god pris på wiglo på tilbud?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vel 10 min å sette det opp alene når du har gjort det noen ganger. Litt lengre hvis du har klipset av innerteltet for tørk. 

Merk den største inngangen med et tau, så vet du hvor den er. Jeg har merket motsatt side i egen farge og, slik at du kan pakke det for oppsett i dårlig vær. 

Har aldri satt det opp i skikkelig dårlig vær, men ser for meg at da er det kjekt å være to, det er jo ganske stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder om vekt og pris blir for avskrekkende for Keron 4 GT? Da har du aldri telt-problemer mer :)

Det ligger et for 10.000 på finn og 9.000 på facebook ute nå. Jeg skulle gjerne slått til selv, men om fruen ser at jeg bruker 10 lapper på noe nice to have nå... Vi har litt oppgraderingen vi ønsker å gjøre hjemme, og kommer jeg hjem med noe sånt; må jeg nok bruke det ufrivillig mye nå i mai :P 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 14.14, Marius Johansen skrev:

Jeg så først på hilleberg nallo4 gt, men med de underlagene vi har nå blir det ikke plass. Med 2 lw underlag er man oppe i 130cm bredde allerede.

Så lurer på hvilken løsning dere bruker når dere er med familien på tur? Hva bør vi tenke på?  Kan vi ligge alle 4 på 3 underlag hvis vi kobler de sammen med chairkit? 

Vi har 2 jenter på snart 9 og 5 år og en  dansk svensk gårdshund. 

Dersom vekt er av betydning, og at det er litt av grunnen, så går det godt an for en person å sove i forteltet :)

Me har nytta Keron 4 GT til 6 personar på det viset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur utfordringen ligg i 2 stk LW liggeunderlag som tar 130 cm bredde i nær 2 meters lengde.

Løysinga blir enten det @Tessatroll nevner, gå for M size på 3 av liggeunderlaga eller gå for mumieform på liggeunderlag der teltformen tilseier det.

Ser ikkje heilt korleis du skal få lagt inn 2 LW liggeunderlag (198x65 cm) pluss 2 andre (til barna, Medium size eller LW?) i Wiglo 4 heller mtp at stanga i midten legg føring på plassering av liggeunderlag.

6070_3.jpg.8242329feacb1ea48bc9417beb49b97b.jpg

 

Mine løysingar med to voksne og to barn har vært:

1- Fjellheimen Superlight 4 Camp (forrige versjon): 1 voksen + 2 barn i innerteltet og 1 voksen i forteltet.

2- Helsport Spitsbergen 3 Camp (tilsvarer Hilleberg Keron 4): 1 voksen på LW liggeunderlag og 1 voksen + 2 barn på M liggeunderlag, alle i innertelt og ligg på tvers av lengderetningen.

3 - 2 stk mindre telt. 2P telt er og veldig mykje enklare å plassere i terrenget enn eit stort.

4 - Alle fire over på medium/regular size liggeunderlag, gjerne mumieform om teltet krever det. F.eks. kan me skvise inn 4 personer på tvers av Salewa Sierra Leone 3 når det er ønskelig med kun eit lite telt. (Krever at dei voksne ikkje meir en 175 cm høge på dette teltet).

Ingen telt er perfekt til alle turer desverre, plasseringvennlighet i terreng, innvendig plass, pakkevolum, pris, ++ er kompromisser som går mot kvarande.

På turer med nesten garantert finvær foretrekker eg 2 stk 2P kuppeltelt mtp enkel plassering i terreng, enkel fordeling under bæring osv.

Med litt usikkerhet for surt vær eller nedbør så foretrekker eg telt med stort fortelt kor barna kan turne i innerteltet og det samtidig er plass til sekker og matlaging i forteltet. På slike turer er det og kjekt å kunne være samla alle 4 i samme telt under måltid og anna "pausetid".

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 22.07, langen skrev:

Ganske forskjellig fra Nallo, men Marmot har noen 4manns kuppeltelt med stoor plass, høyere vekt og snillere pris.

Kommer an på hva man prioriterer..

 

 

Vi bruker Marmot Vapor 4P når vi er alle i familien på tur, og jeg bruker det med kompiser på pulkturer om vinteren når vi ikke skal ha camp i eksponert høyfjellsterreng.

Teltet har tett duk i innerteltet, så det er lunt og fint. Man kan ha full myggnetting i begge dørene, så da blir det luftig og fint.

Litt små fortelt, men innerteltet er stort, høyt, og har veldig rette vegger.

Jeg bruker ett Wide expedunderlag, mor bruker en exped megamat, og ungene bruker bamseunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.