Gå til innhold
  • Bli medlem

Lillehei

Anbefalte innlegg

Hei, er veldig glad i fjellturer med der jeg går fra DNT hytte til hytte med eller uten ungene.    Men syns det er ubehagelig å overnatte med ungene uten mobildekning eller noen måte å få tak i hjelp på vist noe skulle skje. Siste hytte måtte vi gå 30 min for å få mobildekning. Det hadde vært fint å kunne sendt en melding når en kommer til en hytte at en har det fint. Og at familien kan se ca. hvor jeg/vi er med en times mellomrom.

Har sett litt på Garmin Inreach mini, SE+ og Explorer+.  Garmin Inreach Mini ligger på rundt 3000 kr.  For dere som har SE+ og Explorer+, er disse verdt 700-1300 kr mer for større skjerm og batteri?   Eller kunne dere ha tenkt å byttet til Mini om dere hadde hatt sjansen?

Hvordan fungerer Explore og SE som GPS med skikkelig kart som er kjøpt?  Hadde en Garmin Astra med premium kart fra garmin, men likte ikke å bruke den som GPS. Så de siste årene har jeg brukt Norgeskart på mobilen som jeg har vært skikkelig fornøyd med.  

Også fint med innspill fra dere som har Garmin Inreach mini hva dere liker og ikke liker med denne enheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under det fleste forhold på vår/sommer/høst funker mobil aller best som GPS, forutsatt at du har lastet ned nødvendig kart for offline bruk og at du har med nok strøm. 

Har ikke hatt Garmin mini så lenge, men den funker bra til sitt bruk. Dvs enkle meldinger, Iridium er ikke spesielt raskt, med 2400 baud i ned/opplasting. Vi snakker tilbake til tidlig i begynnelsen av 80 tallet ang datahastigheten. Det går 58 minutter på å laste et bilde på 1 MB.

Så lengden på turene og når på året du skal på tur  og hvilke tilgang du har på strøm/powerbanker avgjør.

Tipset om Billadeplugg er lurt, da strøm på tur er  veldig tung.

Endret av Memento mori
La til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, whistler skrev:

Jeg har hatt Inreach SE. Solgte den mens det fortsatt var verdi i den og kommer til å kjøpe en Mini istedet. Trenger ikke skjerm og dildall etter min mening, så Mini er ypperlig. Kanskje har @Memento mori gjort seg noen erfaringer?

 

3 timer siden, Memento mori skrev:

Under det fleste forhold på vår/sommer/høst funker mobil aller best som GPS, forutsatt at du har lastet ned nødvendig kart for offline bruk og at du har med nok strøm. 

Har ikke hatt Garmin mini så lenge, men den funker bra til sitt bruk. Dvs enkle meldinger, Iridium er ikke spesielt raskt, med 300 baud i ned/opplasting. Vi snakker tilbake til tidlig i begynnelsen av 80 tallet ang datahastigheten. 

Så lengden på turene og når på året du skal på tur  og hvilke tilgang du har på strøm/powerbanker avgjør.

Tipset om Billadeplugg er lurt, da strøm på tur er  veldig tung.

Takk for svar. :)   

Det var det jeg tenkte på med mini.  Logging hvor jeg er og sende bare noe få meldinger at en har det bra. Og muligheten til hjelp dersom noe skulle gå skikkelig galt.  Når en er på tur, er jeg ikke interessert i å drive å skrive så mange meldinger når en er på hyttene.  Det er jo det største plusset med at DNT hyttene som regel ligger der det ikke er mobil dekning.. ;)   Og det er som regel mobil dekning enkelte plasser mellom hyttene eller på toppene til å ringe.  

På fjellet liker jeg best å bruke papirkart og kompass. Det er greit å se på papirkartet at en nærmer seg ei hytte.  Men liker ikke å se på GPSen at det er x antall km igjen.   Er jo på fjellet for å kose meg og nyte freden, stillheten eller en lydbok. Ikke for å stresse fra hytte til hytte. 

Hvor ofte må mini lades dersom den sender posisjonen sin hver 30/60 min og en sender få meldinger og skrur den av om natten?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt inreach mini på reinsjakt. Etter en del meldinger om camp/turstart osv, reinsmeldinger, GPS sjekk via mobil, værmeldinger og chitt-chatt med madamen pluss 10 min sporingsfrekvens så lå batteriet på ca 50 % etter en 12 timersdag. Relativt hyppig bruk med andre ord. 

Synes den fungerer helt topp til kommunikasjon (vha mobilen og Bluetooth), sikkerhets GPS og muligheten til SOS mld. 

Endret av endred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har SE. Droppet explorer da jeg ikke så behov for det den hadde i tillegg. Kjøpte min for noen år siden og da fantes ikke mini. Har den mest som backup. Bruker kart, mobil eller klokka for navigering. Sender sporpunkter manuelt bare så batteri varer lenge. Har ikke vært på lengre turer enn en uke og ikke noe behov for lading da. Ellers brukt den til litt kommunikasjon hjem en gang om dagen, lastet en værmelding etter noen dager ute etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.