Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlagbeslutningsvegring...


ArveS

Anbefalte innlegg

Etter en delaminerings-hendelse med mitt Synmat 7 (som Fjellsport.no ordnet forbilledlig fort opp i) må jeg gå til innkjøp av et nytt. Men hvilket? Alternativene er nå;

  • Exped Synmat XP 7 MW (183x65x7) R=4,9 - 965g og pumpesekk medfølger. 75D stoff oppe og nede, firkantet
  • Exped SynMat UL Winter LW (197x65x9) R=5,0 -820g og pumpesekk medfølger. 20D stoff oppe og nede, firkantet.

  • Exped SynMat HL Winter LW (197x65x9) R=5,0 - 600g og pumpesekk medfølger. 20D stoff oppe og nede, mumiefasong

  • NeoAir Xtherm Large (193x63x6,3) R=5,7 - 570g og pumpesekk medfølger ikke. 70D nede og 20D oppe, mumiefasong.

Tenker Exped med langsgående baffler er mer behagelig å ligge på, men de firkantete er klart tyngre. Exped i mumiefasong mangler isolasjon i ytterste baffel, men uklart om dette er kritisk. Xtherm er lettest og varmest, men har tversgående baffler, bråker litt, mangler pumpesekk (så ikke faktisk lettest) og "gir" litt i kantene etter sigende.

Så hva tenker dere, og hvorfor (og la oss si at pris ikke er avgjørende her)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har synmat og xtherm. Xtherm er lettere og varmere, men du må ha mer luft i for å unngå å ta i bakken om du ligger på siden. Skal jeg bære med sekk tar jeg med xtherm. det som er lurt å merke seg er at xtherm er ganske lite selv om det er i LW. Selve pakkposen er også en pumpepose. Den funker helt greit, men er ikke i nærheten av expeds pumpeposer. Om vekt ikke spiller så stor rolle tror jeg kanskje jeg hadde valgt neoair all season SV. Jeg må dog beholde synmaten fordi jeg bruker den i en Amok Hengekøye i blant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Freebird skrev:

Du kan også ta en kikk på Mountain Equipment sine Aerostat-underlag. De fikk mye tyn når de ble lansert pga. Rot med r-verdi, men det skal vel være ryddet opp i nå. 😊

Jeg har et sånt og er godt fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ArveS skrev:

Exped i mumiefasong mangler isolasjon i ytterste baffel, men uklart om dette er kritisk.

Det har helt klart noe å si om du sover på ryggen!

Jeg har kranglet mye med Exped og Brukås om dette, men fikk til slutt hevet kjøpet. Latterlig at de ikke opplyser om dette, men de fleste testerne til Exped sover på siden, og da tenkte de det var lile greit å la vær å opplyse om at de er helt uisolert i de ytterste kanalene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ArveS skrev:

Exped i mumiefasong mangler isolasjon i ytterste baffel, men uklart om dette er kritisk.

Hadde en tråd om dette for en stund siden (Exped Winterlite, men flere andre nevnt): 

Selv har jeg etter å ha testa litt forskjellig landa på Thermarest XTherm på de fleste turene med sekk, og Exped Downmat 9 på turer med pulk, bruk i basecamp, når det ønskes eksta komfort, eller når det er eksta kaldt.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: orket ikke å tenke på dette og bestilte et xtherm - mumieformet og Large. Så får vi se. 570g er bare 120 mer enn mitt ennå fungerende exped ul. Er spent på om forskjell mellom 63 og 70 mm og langsgående og tversgående baffler lar seg merke. 

Takk for innspill, alle sammen 🤩, og måtte postmannen komme fort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ArveS skrev:

Update: orket ikke å tenke på dette og bestilte et xtherm - mumieformet og Large. Så får vi se. 570g er bare 120 mer enn mitt ennå fungerende exped ul. Er spent på om forskjell mellom 63 og 70 mm og langsgående og tversgående baffler lar seg merke. 

Takk for innspill, alle sammen 🤩, og måtte postmannen komme fort!

Hold oss oppdatert på hvordan du opplever forskjellen mellom underlagene ;) 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hold oss oppdatert på hvordan du opplever forskjellen mellom underlagene ;) 👍

Will do. Prosjekt én blir å bruke sandpapir på exped-pumpesekken for å kunne tre den på ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Hvorfor det? Bare undrer. Vi bruker Xtherm og pumpesekken der funker helt fint. 

Har hørt at den som kommer med (transporttrekket) skal være ganske ubrukelig, og har ikke tenkt å bruke 400 kr på den "offisielle". Men det kan hende jeg tar feil i en eller begge av disse antagelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ArveS skrev:

Har hørt at den som kommer med (transporttrekket) skal være ganske ubrukelig, og har ikke tenkt å bruke 400 kr på den "offisielle". Men det kan hende jeg tar feil i en eller begge av disse antagelsene.

Hmm. Må høre med @Terka her hva vi bruker. Synes i hvert fall den posen som hører med fungerer helt fint. Men kan være de har endret på noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den pumpeposen som følger med Thermarest xTherm på dette underlaget og Exped pumpepose på Exped Downmat.

Exped sin plugges i ventilen og sitter godt mens den "originale som følger med xTherm tres utenpå ventilen og sitter løsere. Den har falt av noen ganger under pumping men ikke såpass at jeg anser det som et problem, bare å ta hensyn til at den sitter løst når man pumper.

Exped sin pump bag

52211-org.jpg.jpeg.f976b07ba49184b2d53ed35c31d80cc2.jpeg

Thermarest xTherm pump bag

mattresses_thermarest_neoair_xtherm_reflex_gray_05-1.jpg.44ca64fd8a0fc33bbbc78ba21498dbcd.jpg

Dette følger med xTherm originalt

20190421_230647.jpg.3f1c3b4ee0d359461523960afe53e171.jpg

Jeg pakker alltid liggeunderlag og pumpepose i den lille sorte posen de kommer i da det tar minst plass i sekken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har bare én natt ute, men har forsøkt pumping med medfølgende pose og med å puste. Erfaringer;

  • Godt å ligge på, ikke merkbar forskjell på 7cm og 6,3 cm. Faktisk er XTherm tykkere på det tynneste enn Exped 7cm er. 
  • Veldig mye mindre kapasitet i ventilen enn Exped. Pumpeposen er grei nok og det blir sikkert bedre med Excel Schnozzelbag (m/ modding). Men akilleshelen er ventilens kapasitet.
  • Ventilen er toveis, så skal en ha litt trykk i underlaget er det vanskelig å få til dette uten å bruke lungene 

 

  • Bildene under viser xtherm large sammenlignet med et Exped Symat 7 UL.

 

F32FE649-A405-4F8C-ADF8-C66087155386.jpeg

03A5F29E-65BB-487A-AD69-4AE91C112E0A.jpeg

Endret av ArveS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det bredeste punktet på xtherm? Ser at i første posten at det er 63cm, og at Exped alternativene er på 65cm mens på bildene så ser det ut som at xtherm er bredere i overkropp region.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.