Gå til innhold
  • Bli medlem

Skylling av undertøy på kajakktur (sjø).


Anbefalte innlegg

Da er det snart på tide med første flerdagerstur i kajakk :) Skisesongen er på hell, selv om den ikke er helt over.

Vi padler oftest litt raskt på turer, og kombinert med tette klær, tett cocpit, regn, svette og sjøsprut blir undertøyet badet i svette og litt sjøvann der det kommer inn

Jeg har brukt aclima ullnetting under tørrdrakten, nå bruker jeg mest tørrbukse og tørrtopp jeg kan åpne i halsen sammen med syntetisk brynjenetting for å ikke overopphete. (Velt, redning og rulling under alle forhold etc. er helt uproblematisk, jeg kler meg ikke for å ha det behagelig i vannet alt for lenge.

Min erfaring er at ullnetting som man henger opp om kvelden vil være våte dagen etterpå hvis det ikke er sol, samtidig som det er kaldt ute. En syntetnetting vil trolig være tørr, men stinker grønnjævlig.

Er det noen som har prøvd å skylle syntetundertøyet sitt i sjøvann, for å så henge det til tørk over natten? Hjelper det på den verste lukten, eller vil det gjøre lukt og fukt værre? (Salt tiltrekker seg jo fukt). Eller er ull det eneste som duger om man ikke ønsker å brekke seg under påkledning og avkledning etter noen dager på sjøen? Av hensyn til andre er det ihvertfall uaktuelt å bruke samme syntetundertøy i camp som under padling over noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke svare på skylling i sjøvann, men stinkende syntetundertøy er velkjent problem under både sykkelturer og gåturer også. Har sluttet å bruke det og går nå for det tynneste ullundertøyet jeg har og henger det rett og slett opp uten å skulle annet en underbuksa. Overdelen "renser" seg selv og buksa er alt fra litt tørr til noe fuktig. Men det er tross alt bedre syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.