Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har vært på Koldedalstind, Breikvamsnosi eller Hjelledalstind om vinteren noen gang? I tilfelle hvordan vurderer du skredfare, stigning (er det over 30 grader opp mot Koldedalstind på Falketindsiden?) og utstyrsbehov. Isøks? Stegjern? Vurderer også å ta alle tre toppene på en rundtur når jeg først er der oppe. Noen som har gjort dette? Hilsen Ole 

Endret av Ole Reinert Omvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går en del inni der. Men starter alltid fra Tyin (Reiknesodden eller Tyinosen). Over vannet 2-3 km og opp dalen nedenfor Tyineggi.
Innerst i dalen er det noen  punkter som bikker 30 grader. Holder litt til høyre der det er slakest.
Opp til Breikvamsnosi er det greit terreng. Neste topp "1812" øverst på Koldedalsbreen er også en fin topp med fantastisk utsikt uten å bikke 30 grader.
Har en gang gått videre herfra og opp eggen til Koldedalstind. Var da litt uggent i de bratteste partiene med løs snø, men et turfølge med tau hadde gått før meg og tråkket opp så.
Fra Koldedalstind ned mot skaret mot Hjelledalstind er også knapt 30 grader om du holder deg mot høyre.
Blir en forholdsvis drøy tur å ta alle 4 toppene.
Jeg foretrekker å gå rett på Hjelledalstind ved å ta til venstre over noen små vann når jeg kommer opp innenfor Tyineggi  (ca 30 km t/r). Så Hjelledalssmoget, også ned mot Hjelledalen. For så å gå opp igjen mot Hjelledalstinden. Oppover her kan det nok være noe rasrisiko på dårlige dager. Selve toppen byr på fin klyving av passelig vanskelighetsgrad (om du liker et snev adrenalin) , litt avhengig av snøforhold.
Ha med isøks for noe støtte/sikring. Vil du sikre deg litt ta evt med en kombinert spade/snøanker, noen slynger og et lett tau. Går du opp mot høyre opp kaminen mellom to steinblokker er det en fin 3cm bred sprekk for en kamkile til venstre før kaminen (det er eneste festepunkt jeg har funnet for standard sikring). Isskruer har jeg ikke funnet feste for noe sted. Noen ganger kan det være mye sukkersnø og vanskelig feste. Så har vel bare nådd toppen 2 av 4 ganger. Men går alltid alene så må ha littegrann sikkertehsmargin. 2 mann bør fikse det greit :-)

(Blå rute, Tyin-Hjelledalstind,  Rød:Tyin- Breikvamsnosi, 1812, Koldedalstind, Hjelledalstind.)BreikvamMm.JPG

Utsikt fra BreikvamsnosiBreikvamsnosi2019.thumb.JPG.8e2b2ecbeae1c2a33e13b174869f13d1.JPG

Utsikt fra topp 1812 mot (fra venstre) Hjelledals-, Stølsnos- og Koldedalstinden

20180412_152859.thumb.jpg.a983541cba33d9e2f9321593e75949e6.jpg

Telting under Hjelledalstind (skaret mellom Hjelledalstind og Koldedalstind)
Hjelledalstinden_13April.thumb.JPG.ea5b62102dc5228b939037fbfb75b6e1.JPG

Endret av Kjetil66
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takk til Kjetil66 for fin beskrivelse (2019) av bestigning til Breikvamsnosi, Koldedalstind og Hjelledalstind vinterstid. Kom meg opp til 1822 og Koldedalstind. Denne påsken forsøker jeg Hjelledalstind via hans blå stiplede linje. Gleder meg! Hilsen Ole 

2B977477-F913-4C86-BFCB-F0230FA887FB.png

45553FE8-704F-4FD7-822C-57E6A5013EDF.png

7C87A2C4-2A7A-4676-A329-2D2F0E6FE6FF.jpeg

Endret av Ole Reinert Omvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.