Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago Down Spring


Panzer

Anbefalte innlegg

Annonse
23 timer siden, Pettit skrev:

Noen med erfaringer som vår/sommer/høst pose. Kan få en til 1400 kr .

Er så i tvil om jeg skal velge dun eller fiber til disse årstidene, men prisen frister veldig da

Hvorfor vil du heller ha en fiberpose til akkurat vår, sommer og høst? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Hvorfor vil du heller ha en fiberpose til akkurat vår, sommer og høst? 

hmm, det har vært så delte meninger om fiber og dun og at fiber er bedre når det kommer til fukt osv.  Så det kommer nok av uvitenhet. Ringte Helsport og hadde en lenger prat med han som har designet Rago posen og han kom med fordeler og ulemper med dun og fiber. Jeg valgte til slutt dun pga vekt, størrelse og komfort. Sjelden på så lange turer så droppet å tenke fukt... Fornuftig valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pettit skrev:

hmm, det har vært så delte meninger om fiber og dun og at fiber er bedre når det kommer til fukt osv.  Så det kommer nok av uvitenhet. Ringte Helsport og hadde en lenger prat med han som har designet Rago posen og han kom med fordeler og ulemper med dun og fiber. Jeg valgte til slutt dun pga vekt, størrelse og komfort. Sjelden på så lange turer så droppet å tenke fukt... Fornuftig valg?

Høres veldig fornuftig ut. Jeg bruker dun året rundt, om jeg sover under åpen himmel tar jeg med en fôret jervenduk og tar rundt både liggeunderlag og pose. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Høres veldig fornuftig ut. Jeg bruker dun året rundt, om jeg sover under åpen himmel tar jeg med en fôret jervenduk og tar rundt både liggeunderlag og pose. 

Gjelder deg kun vinter eller uansett når du sover under åpen himmel? Og når du skal sove flere netter ute eller bare en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktig dunpose og dun kollaps er nok nesten på grensen til en myte. Det skal endel til for at en dunpose skal kollapse helt, dette er gjerne i helt spesielle situasjoner på lange ekspedisjoner (uker/måneder) og med lite tørkemuligheter. Altså posen blir gradvis mer og mer fuktig for hver uke som går.

På mer normale helgeturer her hjemme er ikke dunkollaps noe problem! Jeg bruker stort sett alltid dunposer selv da de pakker ned til lite volum og veier lite, noe som betyr lettere sekk og mer behagelige turer. Det er vel kun på dedikerte vinterturer med pulk og ski jeg heller velger en tykk og god syntepose siden vekt og volum ikke er et stort problem.

Mener du har gjort et helt riktig valg her :) 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har poser i både dun og fiber og den eneste fordelen sol vil være relevant for de fleste er at fiber er nye billigere. Bruker billig fiberpose til soving rett ved bål hvor det fort blir en del gnisthull og sånt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, foroll said:

Jeg har poser i både dun og fiber og den eneste fordelen sol vil være relevant for de fleste er at fiber er nye billigere. Bruker billig fiberpose til soving rett ved bål hvor det fort blir en del gnisthull og sånt. 

Godt poeng! Fiber/Synt er mye billigere og tåler litt mer uvøren bruk 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere flere hevde at dunposer er vel så holdtbare som syntetposer. Det vil si at de opprettholder loftet/ de isolerende egenskapene over lengre tid enn syntetposer og gjerne kan holde i ti år+ ved riktig oppbevaring. Og da blir de gjerne ikke så mye dyrere allikevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.