Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til mellomsesong (tidlig vår, sen høst)


Terka

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har erfaring med Mountain Equipment Helium 800 soveposen?

mou_17helium600_gr.gif.a29b4349e6274c548dd6cb2853902c7d.gif

 

Jeg er ganske fornøyd med ME Helium 400 som somerpose (vår, sommer, høst), og også Warmpeace Viking 600 posen som tåler litt flere minusgrader men denne har junior overtatt.

Vurderer en ME Helium 800 pose til de turene hvor temperaturen dropper fra plussgrader på dagen og ned mot/til tosifra minusgrader på natta, alternativer er også Warmpeace Viking 600 eller 900. ME Helium 800 plasserer seg mellom disse WP posene ift temperaturerraring og vekt.

Litt tall på posene:

Warmpeace Viking 600

Screenshot_20190414-225759_Chrome.thumb.jpg.350ac8c40b84e372b584986e31a5c38e.jpg

Warmpeace Viking 900

20190414_225430.thumb.jpg.5bf9b433c0ec1376abfdf4b8889938e1.jpg

Mountain Equipment Helium 800

20190414_225452.jpg.8f6cdbab66ffe03143737ad88d3456e9.jpg

 

Pakkevolum er for min del viktig på en slik pose.

Synspunkter, erfaringer, og evt andre forslag å vurdere er velkommen. 😀

IMG_2520.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forrige versjon av helium 400 long og dagens versjon av helium 800 long. Liker egentlig begge soveposene. 

I helga sov jeg ute i hengekøye i -6 grader, ullundertøy på under og overkropp samt lue og sokker. Posen holdt meg god og varm. Har aldri testa posen i noe kaldere enn det da den er ganske ny. Min gamle helium 400 har jeg sovet inni telt mens det var -5 grader ute. Hadde da samme bekledning samt en silkepose inni. Følte da jeg var på temperaturgrensa til posen for min del. 

Så jeg tror jeg skal holde meg varm ned til t-lim med 800 posen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har Warmpeace 600 Long versjon. Testet den i hengekøya på fredag. -6 på det kaldeste. Hadde ull fra topp til tå og det gikk veldig bra. Noe kjølig på rumpa ila natten, men det har nok noe med at nye Draumr XL køye ikke har liggeunderlag med høy R verdi.

Når jeg brukte posen i vinger i -11 og med liggeunderlag med R verdi på 6 gikk det som en drøm uten antydning til å fryse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt to netter med Helium 800, ved Krækkja og Finse. Var nede i -10 i teltet, hadde to lag ull og lue og hals. Det gikk akkurat, men har forstått at jeg ikke er spesielt varm av meg. Gå for lang om du er 175 eller høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en pose med omtrent samme varme mer eller mindre som helårs pose. Dvs hele sommer og milde vinterturer. Veldig anvendelig temperaturområde. 

På sommeren ligger jeg med tynt ulltøy, og blir det for varmt bruker jeg posen som dyne, og ulltøyet gjør at jeg ikke får kalde kroppsdeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger på posene. 😎 (Kjør på med flere også 😄)

Det ser ut til at jeg kan få Helium 800 til samme pris som WP Viking 600, det gjør den høyaktuell. Men funksjonalitet, varmeevne, pakkevolum, vekt og holdbarhet teller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forslag - med fanboi-warning... :hmm::huh:

Jeg har nå endt opp med hele rekken av Mountain Hardwear Phantom dunposer (Link) - Spark (2/-2 °C), Flame (-4/-9 °C) og Torch (-9/-16 °C). Med 800FP dun (impregnert), lite mikkmakk og tynt, lett stoff, gir de mye varme, lav vekt og god komprimerbarhet. (Warmpeace Viking har 600FP, Helium 800 har 700FP, tror jeg - det har sitt å si på vekt og komprimering.)

Tre ulemper: 1) Denne serien gikk ut av produksjon i fjor, og er på tur ut av markedet nå. 2) Tynt stoff vil nok gi noe redusert holdbarhet. 3) Fjellsport avsluttet ganske gode tilbud 1 april - Flame kostet frem til da 2799,- Torch 2999,- (falt fint sammen med at jeg fikk etterbetalt mange måneders lønnsøkning i mars måned ;))

Test av Torch: OutdoorGearLab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanboy @a_aa, MH Phantom posene er nok veldig gode, men koster per nå omtrent det dobbelte som jeg må ut med for de andre nevnte. Dvs de skal være veldig mye bedre for at de skal være et reelt alternativ.

@tklami, hvordan er dunfordelingen på Helium 800 posen? Mener å ha lest et innlegg hvor Jan/Turlyst klagde på dette og valgte en Rab-pose over Helium'en.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Terka said:

 

@tklami, hvordan er dunfordelingen på Helium 800 posen? Mener å ha lest et innlegg hvor Jan/Turlyst klagde på dette og valgte en Rab-pose over Helium'en.

 

 

Dunfordelinga på min er fin. Kammerne er ganske fulle, så kuldebroer tror jeg det kommer til å bli lite av. Jan var/er veldig opptatt av poser og bestilte jo nye i ett sett. 

Jeg har ikke funnet noe negativt om posen så langt. Jeg kunne kjøpt en med høyere FP men prisen gjorde at dette ble posen. På min helium 400 må jeg fordele duna litt til tider, men der er jo kammerne mindre fulle. Og jeg har brukt den posen i noen år nå.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Terka. Har du tenkt noe på Marmot Helium?  Har en 9 år gammel pose som har fått mange netter og liker fremdeles 4-5 kalde uten at jeg våkner (utenom flaskefylling,da).

Jeg er vanligvis litt frøsen av meg natterstid, så det går sikkert an å strekke termometeret litt: Link: https://www.outdoorexperten.no/p-30184-marmot-helium.aspx?gclid=CjwKCAjwza_mBRBTEiwASDWVvsZci2e_LHZQlrG6ru6BfaB6EUMqCwHLwwhfJEHAyiXX7qqT8iAF2BoCSPgQAvD_BwE

 

Den er jo også sånn kilospose som vi liker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.