Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluer for Femundselva.


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Spesielt i år ville jeg ikke reist inn ditt uten å hatt med russeflueimitasjon. De svermer i stort antall på østlandet normalt hvert 3 år, sist gang var i 2019. De vil du kunne finne i august iallfall. 
Litt avhengig om du skal fiske i stille vann eller elv. Men noe palmermygg, maur, streaking caddis, russeflueimitasjon, verre enn minken.  Da tror jeg du bør få fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tørrfluer har jeg gjerne med streaking caddis, maur, døgnfluer (cdc) og kanskje en rackelhane. Størrelser ca 12-16. De fleste av disse er gode flytere, noe jeg liker i elv. De kan også brukes som nappindikator for nymfer (hareøre f.eks). Ellers kan det være greit med et par streamere.  

Når det gjelder russeflua, så synes jeg den ligner såpass på maur at den er dekket opp der. Evt med en zulu silver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perioden du skal fiske i har også litt og si. Jo lengre ut i august du kommer, jo mindre døgnfluer kan du regne med. Tidlig i juli vi der derimot være mye klekkinger (forhåpentligvis ...).

Vårfluer er obligatorisk. Disse kan også brukes til blindfiske om natta. Fluepersen min fra Femunden er tatt på den som vel heter Goddard caddis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.