Gå til innhold
Bokhylla

Hjelp til "førstegangskjøkken"/brenner

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd lese meg opp i tråden her på turkjøkken, brenner, jetboil,windburner og ja,,,For en som egentlig har null erfaring med turkjøkken, blir det hele litt overveldende.  Jeg har vokst oppe med hytte, så aldri lært meg å bruke turkjøkken da bålvardet som var vanlig om Vidar ute lenge. Jeg må innrømme at jeg synes hele konseptet med gass er litt skummelt. Men, en gang må jo være den første ;)

Jeg trenger en brenner og turkjøkken til en-to personer som hovedsakelig skal brukes nedenfor tregrensen vår, sommer og høst. De skal bæres i sekk, og tenker den i allefall må kunne fungere til kaffekoking, pannekakesteking  og så videre.

Hva anbefaler dere, oh store frilufts-guruer? Er det best med en type slangebrenner (?) ala Eagel some har på XXl, eller noe ala Jeetboil system?

Takk for alle svar på forhånd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha tursesongen fra tidlig vår til sent høst og ønsker å bruke gassbrenner, vil jeg si at du trenger en type slangebrenner, ja :) De bør ikke bare ha slange, men også et forvarmerrør - det betyr rett og slett at gassen som er på tur til å bli antent først ledes i et rør over flammene, før den strømmer videre i bue for selv å bli flammer. Dette gjør at du kan få brenneren til å funke fint med gass-boksen snudd opp-ned, som er en stor fordel når det er kjølig. Og kjølig blir det garantert på noen tidligmorgener i kantene av sesongen du har skissert...

Se feks: Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den

Anbefaler at du sjekker ut feks MSR WindPro II, Optimus Vega, Primus, Primus Express Spider II, Kovea Moonwalker etc. Skal du sette en slange-gassbrenner inn i et Trangia-sett, kan det faktisk være en fordel å droppe Trangias egen brenner, den funker ikke godt med gassboksen snudd - mens en rimelig "kopibrenner" visstnok er uproblematisk. 

Lykke til :thumbsup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, a_aa skrev:

Skal du ha tursesongen fra tidlig vår til sent høst og ønsker å bruke gassbrenner, vil jeg si at du trenger en type slangebrenner, ja :) De bør ikke bare ha slange, men også et forvarmerrør - det betyr rett og slett at gassen som er på tur til å bli antent først ledes i et rør over flammene, før den strømmer videre i bue for selv å bli flammer. Dette gjør at du kan få brenneren til å funke fint med gass-boksen snudd opp-ned, som er en stor fordel når det er kjølig. Og kjølig blir det garantert på noen tidligmorgener i kantene av sesongen du har skissert...

Se feks: Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den

Anbefaler at du sjekker ut feks MSR WindPro II, Optimus Vega, Primus, Primus Express Spider II, Kovea Moonwalker etc. Skal du sette en slange-gassbrenner inn i et Trangia-sett, kan det faktisk være en fordel å droppe Trangias egen brenner, den funker ikke godt med gassboksen snudd - mens en rimelig "kopibrenner" visstnok er uproblematisk. 

Lykke til :thumbsup:

Støtter alt det som Skjult lenke - logg inn for å se denskriver, og vil spesielt nevne forvarmingsrøret.  Jeg dro en gang i august på Hardangervidda med en lett gassbrenner primus.   Men da jeg fyrte den opp, høyde over havet var ca 1200 meter, fikk jeg nesten ikke noe effekt ut av den.  Klagde min nød til en forbipasserende og fikk svar:  "Skaff deg brenner med forvarmingsrør.  Dermed var det problemet løst.

forvarming.JPG.18c63bfbe26524a0f9559c3dd396a38e.JPG

Endret av Tom42

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye vurdering fram og tilbake ble mitt første turkjøkken et Skjult lenke - logg inn for å se den med Skjult lenke - logg inn for å se denSkjult lenke - logg inn for å se den og den Skjult lenke - logg inn for å se den i tillegg.

Er såpass fornøyd med dette oppsettet at jeg har ikke vurdert å kjøpe noe annet til mitt bruk.
Står stabilt, ingen åpen flamme fra utsiden, og man får pakket alt sammen i pakkposen, og får plass til gassbrenneren og småting som lighter/fyrstikker++... Gassboksen må man pakke for seg selv. Har og en liten toppmontert gassbrenner, men den er som regel bare med som backup, eller på dagsturer da jeg her med mindre utstyr.

(Orginal Trangia gassbrenner får man nå billigere hos Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den.) 

Perfekt for steking av en pakke Stjernebacon til frokost, og sikkert pannekaker :P
IMG_0521.jpg.31e4fec3e1954958b7e68e12c705c12d.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Primus Easyfuel og bunndelen av et Trangiasett er min løsning. Brenneren står på sine egne føtter, de utskjærte sporene i Trangiadelen træs over kjelestøttene, den hviler på en slags hylle under brennerhodet. Hullet i Trangiaen er stort nok til at både brenner og forvarmingsrør får plass.
Fordelene er flere: Kjeler og kasseroller står på brennerens kjelestøtter, det gir kort avstand fra kjelebunnen til brennerhodet. Stekepanner plasseres på toppen for å få lavere effekt og jevn varme. Trangiadelen er en supereffektiv vindskjerm, oppkoking går raskere enn noe annet jeg har prøvd. I motsetning til Trangia sin gassbrenner kan denne brenneren brukes frittstående, og løsningen trenger ikke overdelen til Trangia.

s_1407_6631.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.4.2019 den 21.23, a_aa skrev:

Skal du sette en slange-gassbrenner inn i et Trangia-sett, kan det faktisk være en fordel å droppe Trangias egen brenner, den funker ikke godt med gassboksen snudd - mens en rimelig "kopibrenner" visstnok er uproblematisk. :thumbsup:

Og de blir vist bare billigere og billigere. For den har tid til vente et par uker på pakke fra Kina: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kjøpt en liten, toppmontert gassbrenner brenner. Koster 200 og veier ingenting. Veldig enkle og raske å bruke - bare skru på gassbeholderen, og sett fyrstikk på. Vil du ha enda enklere finnes det nå utgaver som antennes som en lighter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider