Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til "førstegangskjøkken"/brenner


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd lese meg opp i tråden her på turkjøkken, brenner, jetboil,windburner og ja,,,For en som egentlig har null erfaring med turkjøkken, blir det hele litt overveldende.  Jeg har vokst oppe med hytte, så aldri lært meg å bruke turkjøkken da bålvardet som var vanlig om Vidar ute lenge. Jeg må innrømme at jeg synes hele konseptet med gass er litt skummelt. Men, en gang må jo være den første ;)

Jeg trenger en brenner og turkjøkken til en-to personer som hovedsakelig skal brukes nedenfor tregrensen vår, sommer og høst. De skal bæres i sekk, og tenker den i allefall må kunne fungere til kaffekoking, pannekakesteking  og så videre.

 

Hva anbefaler dere, oh store frilufts-guruer? Er det best med en type slangebrenner (?) ala Eagel some har på XXl, eller noe ala Jeetboil system?

Takk for alle svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha tursesongen fra tidlig vår til sent høst og ønsker å bruke gassbrenner, vil jeg si at du trenger en type slangebrenner, ja :) De bør ikke bare ha slange, men også et forvarmerrør - det betyr rett og slett at gassen som er på tur til å bli antent først ledes i et rør over flammene, før den strømmer videre i bue for selv å bli flammer. Dette gjør at du kan få brenneren til å funke fint med gass-boksen snudd opp-ned, som er en stor fordel når det er kjølig. Og kjølig blir det garantert på noen tidligmorgener i kantene av sesongen du har skissert...

Se feks: https://randulfvalle.no/gassbrennere-og-kulde/ og https://www.tursiden.net/2017/11/erfaring-med-gassbrenner-for-vinterbruk/

Anbefaler at du sjekker ut feks MSR WindPro II, Optimus Vega, Primus, Primus Express Spider II, Kovea Moonwalker etc. Skal du sette en slange-gassbrenner inn i et Trangia-sett, kan det faktisk være en fordel å droppe Trangias egen brenner, den funker ikke godt med gassboksen snudd - mens en rimelig "kopibrenner" visstnok er uproblematisk. 

Lykke til :thumbsup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Skal du ha tursesongen fra tidlig vår til sent høst og ønsker å bruke gassbrenner, vil jeg si at du trenger en type slangebrenner, ja :) De bør ikke bare ha slange, men også et forvarmerrør - det betyr rett og slett at gassen som er på tur til å bli antent først ledes i et rør over flammene, før den strømmer videre i bue for selv å bli flammer. Dette gjør at du kan få brenneren til å funke fint med gass-boksen snudd opp-ned, som er en stor fordel når det er kjølig. Og kjølig blir det garantert på noen tidligmorgener i kantene av sesongen du har skissert...

Se feks: https://randulfvalle.no/gassbrennere-og-kulde/ og https://www.tursiden.net/2017/11/erfaring-med-gassbrenner-for-vinterbruk/

Anbefaler at du sjekker ut feks MSR WindPro II, Optimus Vega, Primus, Primus Express Spider II, Kovea Moonwalker etc. Skal du sette en slange-gassbrenner inn i et Trangia-sett, kan det faktisk være en fordel å droppe Trangias egen brenner, den funker ikke godt med gassboksen snudd - mens en rimelig "kopibrenner" visstnok er uproblematisk. 

Lykke til :thumbsup:

Støtter alt det som @a_aaskriver, og vil spesielt nevne forvarmingsrøret.  Jeg dro en gang i august på Hardangervidda med en lett gassbrenner primus.   Men da jeg fyrte den opp, høyde over havet var ca 1200 meter, fikk jeg nesten ikke noe effekt ut av den.  Klagde min nød til en forbipasserende og fikk svar:  "Skaff deg brenner med forvarmingsrør.  Dermed var det problemet løst.

forvarming.JPG.18c63bfbe26524a0f9559c3dd396a38e.JPG

 

Endret av Tom42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye vurdering fram og tilbake ble mitt første turkjøkken et Trangia 27-4 UL med gassbrenneren fra Magasinet.nopakkposen og den store steikepanna fra 25-settet i tillegg.

Er såpass fornøyd med dette oppsettet at jeg har ikke vurdert å kjøpe noe annet til mitt bruk.
Står stabilt, ingen åpen flamme fra utsiden, og man får pakket alt sammen i pakkposen, og får plass til gassbrenneren og småting som lighter/fyrstikker++... Gassboksen må man pakke for seg selv. Har og en liten toppmontert gassbrenner, men den er som regel bare med som backup, eller på dagsturer da jeg her med mindre utstyr.

(Orginal Trangia gassbrenner får man nå billigere hos XXL og Gsport.) 

Perfekt for steking av en pakke Stjernebacon til frokost, og sikkert pannekaker :P
IMG_0521.jpg.31e4fec3e1954958b7e68e12c705c12d.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Primus Easyfuel og bunndelen av et Trangiasett er min løsning. Brenneren står på sine egne føtter, de utskjærte sporene i Trangiadelen træs over kjelestøttene, den hviler på en slags hylle under brennerhodet. Hullet i Trangiaen er stort nok til at både brenner og forvarmingsrør får plass.
Fordelene er flere: Kjeler og kasseroller står på brennerens kjelestøtter, det gir kort avstand fra kjelebunnen til brennerhodet. Stekepanner plasseres på toppen for å få lavere effekt og jevn varme. Trangiadelen er en supereffektiv vindskjerm, oppkoking går raskere enn noe annet jeg har prøvd. I motsetning til Trangia sin gassbrenner kan denne brenneren brukes frittstående, og løsningen trenger ikke overdelen til Trangia.
 

s_1407_6631.jpg

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 21.23, a_aa skrev:

Skal du sette en slange-gassbrenner inn i et Trangia-sett, kan det faktisk være en fordel å droppe Trangias egen brenner, den funker ikke godt med gassboksen snudd - mens en rimelig "kopibrenner" visstnok er uproblematisk. :thumbsup:

Og de blir vist bare billigere og billigere. For den har tid til vente et par uker på pakke fra Kina: BULIN+Mini+Portable+Stainless+Steel+Propane+Gas+Stove

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 15.4.2019 den 0.25, Bjørn J skrev:

En Primus Easyfuel og bunndelen av et Trangiasett er min løsning. Brenneren står på sine egne føtter, de utskjærte sporene i Trangiadelen træs over kjelestøttene, den hviler på en slags hylle under brennerhodet. Hullet i Trangiaen er stort nok til at både brenner og forvarmingsrør får plass.
Fordelene er flere: Kjeler og kasseroller står på brennerens kjelestøtter, det gir kort avstand fra kjelebunnen til brennerhodet. Stekepanner plasseres på toppen for å få lavere effekt og jevn varme. Trangiadelen er en supereffektiv vindskjerm, oppkoking går raskere enn noe annet jeg har prøvd. I motsetning til Trangia sin gassbrenner kan denne brenneren brukes frittstående, og løsningen trenger ikke overdelen til Trangia.
 

s_1407_6631.jpg

Dette så ut som en fin løsning, likte denne. Hvilken størrelse er det på Trangia bunndelen? Ser det finnes "25" og "27" å få kjøpt løst på outnorth, HA utgaven. Outnorth har selvfølgelig ikke Easyfuel II så der må jeg til en annen forhandler. Hva er ytre diameter på trangia delen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truant76 skrev:

Må bare rette en stor takk til @Bjørn J for denne primus/trangia kombinasjonen, fikk kuttet ut spor i min og tilpasset i dag og dette virker helt gull. Gleder meg til å prøve den i "felt".

Kjøpte du 25 eller 27 bunndel? Har sjølv ein Easyfuel II og vurderer sterkt å gå for den same kombinasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fersk fjellgeit skrev:

Kjøpte du 25 eller 27 bunndel? Har sjølv ein Easyfuel II og vurderer sterkt å gå for den same kombinasjonen. 

Jeg kjøpte 25 og den passer akkurat til min stekepanne på toppen. Trangia er vel etter det jeg forstår "motsatt" på tallene, altså at 27 er mindre i diameter enn 25. Kan nesten se ut til at 27 er for liten for denne brenneren, men for å være sikker må jeg pakke den fram igjen og måle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Truant76 skrev:

Jeg kjøpte 25 og den passer akkurat til min stekepanne på toppen. Trangia er vel etter det jeg forstår "motsatt" på tallene, altså at 27 er mindre i diameter enn 25. Kan nesten se ut til at 27 er for liten for denne brenneren, men for å være sikker må jeg pakke den fram igjen og måle.

 

Takk for svar. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke vil bruke for mye penger, så finnes det faktisk helt kurrante gassprimuser og kokekarsett på Biltema.

Eksempel:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-26-kw-2000042055 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokekarsett-stort-2000035726

Hele sortimentet til Biltema finner du her:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/

Gassprimuser med den moderne skruventilen er svært trygge å bruke.

Det lønner seg å kjøpe gassprimuser med 7/16" gjenger, da får man kjøpt gassflasker nesten overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 0.25, Bjørn J skrev:

En Primus Easyfuel og bunndelen av et Trangiasett er min løsning. Brenneren står på sine egne føtter, de utskjærte sporene i Trangiadelen træs over kjelestøttene, den hviler på en slags hylle under brennerhodet. Hullet i Trangiaen er stort nok til at både brenner og forvarmingsrør får plass.
Fordelene er flere: Kjeler og kasseroller står på brennerens kjelestøtter, det gir kort avstand fra kjelebunnen til brennerhodet. Stekepanner plasseres på toppen for å få lavere effekt og jevn varme. Trangiadelen er en supereffektiv vindskjerm, oppkoking går raskere enn noe annet jeg har prøvd. I motsetning til Trangia sin gassbrenner kan denne brenneren brukes frittstående, og løsningen trenger ikke overdelen til Trangia.
 

s_1407_6631.jpg

Et godt alternativ, som også jeg har prøvd ut, og som funker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arcticpeak skrev:

Dersom du ikke vil bruke for mye penger, så finnes det faktisk helt kurrante gassprimuser og kokekarsett på Biltema.

Eksempel:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-26-kw-2000042055 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokekarsett-stort-2000035726

Hele sortimentet til Biltema finner du her:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/

Gassprimuser med den moderne skruventilen er svært trygge å bruke.

Det lønner seg å kjøpe gassprimuser med 7/16" gjenger, da får man kjøpt gassflasker nesten overalt.

Klarer ikke å se om gassbrenneren har forvarmingsrør.  Etter min, og mange andres mening er det et must i høyder over 1000 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tom42 skrev:

Klarer ikke å se om gassbrenneren har forvarmingsrør.  Etter min, og mange andres mening er det et must i høyder over 1000 meter.

Den har ikke forvarmingsrør, men så lenge det er plussgrader trenger man ikke det.
Og jo høyere man kommer, jo mindre bruk er det for forvarmingsrør siden det blir større forskjell på trykket inne i boksen og ute jo høyere man kommer.
Til og med de gamle blå punkteringsboksene fungerte fint i høyfjellet.
Og ja, det er selvsagt en fordel med forvarmingsrør, men det er ikke noe must, det fungerer fint uten, så lenge det ikke er kuldegrader. Alt kommer ann på hvor mye man er villig til å betale, og på behovet, det er ikke alle som har behov for en multifuelbrenner til 2000 kr som kan brenne gass, bensin, diesel eller parafin.
Primus selger forøvrig vintergass som fungerer selv om det er kuldegrader også på primuser uten forvarming.
https://www.primusshop.no/ekspertise/primus-gass/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte lett og tenke at man trenger mer enn man faktisk trenger, jeg har brukt min eagle gassbrenner i 3 år nå, vært mye i høyfjellet på kalde høstkvelder. og har egentlig aldri hatt problem, og min har ikke forvarmingsrør. på vintern bruker jeg rødspritbrenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 0.25, Bjørn J skrev:

Primus Easyfuel

Er det noen forskjell mellom Easyfuel og Easyfuel II mhp Trangia-løsningen?

(Så en eske med en eller annen Easyfuel-modell i boden ved opphavets sommerhus, kunne vært artig å prøvd den med en sånn skjerm - og så regner jeg med at man da finner ut om pakninger har morknet, tror den har ligget ubrukt i noen år... :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, a_aa said:

Er det noen forskjell mellom Easyfuel og Easyfuel II mhp Trangia-løsningen?

Godt spørsmål - jeg er ikke sikker. Det er en Easyfuel II som brukes i Trangiaen min nå, men jeg har tidligere hatt en versjon I, og er bra sikker på at de er tilnærmet identiske i utformingen. Men jeg garanterer ingenting...
Jeg tror Easyfuel I hadde sort piezo-tennemekanisme, mens den er rød på toern.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 21.46, a_aa skrev:

Er det noen forskjell mellom Easyfuel og Easyfuel II mhp Trangia-løsningen?

(Så en eske med en eller annen Easyfuel-modell i boden ved opphavets sommerhus, kunne vært artig å prøvd den med en sånn skjerm - og så regner jeg med at man da finner ut om pakninger har morknet, tror den har ligget ubrukt i noen år... :huh:)

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvilken versjon jeg har, min heter Easyfuel Duo og har, som navnet antyder, en duo kobling slik at den kan brukes på bokser uten gjenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takket være tipset her så har jeg nå fått meg varm selvkokt kaffe på tur i dag. Jeg kjøpte en Biltemabrenner og vindskjerm. Da jeg var på tur i fjor høst og det blåste litt så var det helt umulig å få varmet meg vann (hadde brenner plassert på toppen av boksen uten vindskjerm). Vindskjermen løste saken.

Har et spørsmål som også er brennersystemrelatert, men ikke verdt å lage egen tråd for: Hva gjør man med tomme bokser? Er de bare å kaste i metallavfallcontainere? Jeg spurte på Clas Ohlsson, for jeg trodde kanskje de måtte leveres inn som spesialavfall eller noe, men ingen visste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Jetboil Chrunchlt.

Den skrus på boksen, så kan den stå litt for å slippe ut eventuelle gassrester, deretter punkteres boksen.

Den lukter litt gass uansett etter den er pungtert. (Kan fylles med vann)

Den skal så kunne slenges i metallemballasje. Har du også mulighet til å dunke den flat, kan du gjøre det. Da ser lettere de som skal håndtete den senere at den er uskadeliggjort. 

640586894_WEB_ImageJetboilCrunchItcrunchit202198469.Jpeg.jpg.e54ffd00d5968dbd0e4b1092a39a66fd.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.