Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski og feller


Jørn Eiris

Anbefalte innlegg

Hei! I vinter kjøpte jeg meg fjellski med kortfell. (fischer e99 med bc binding) 

Har hatt en fantastisk 3 dagers tur i Jotunheimen, men får ikke helt taket på hvordan man best går med ski med feller. Oppover er fellene helt topp, og nedover uten er fint. 

På lange flate strekninger går det tregt med feller, og uten feller er det naturligvis ikke feste. 

Jeg vurderte festevoks, men da blir det festevoks i fellene hvis jeg skal tilbake til fellene. 

Noen erfaringer eller tips? 

Vurderer å kjøpe fell på rull for å klippe til en liten bit tilsvarende området for festevoks som en løsning, men er interessert i andre erfaringer.. 

 

Kjør debatt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føret som har vært nå har kanskje en årsak..

Du kan fint lime fellene oppå blå voks eller kaldere, til nød også lilla (V45/V50), men kanskje dra en skrape over først. Mykere enn dette bør helt bort før fellene limes på.

Skal du gå på flatene med feller er det best når underlaget er litt løst, da får du ikke så mye press mot underlaget når du fører skia, slik at det ikke er så mye "brems". Oppkjørte spor vil f.eks virke tregt med fellene på. Uansett vil det også bremse mer enn en ski med fellen innfellt i sålen.

Så til føret "akkurat nå", det er for det meste hardt på en måte på 4måter, tipper det var dette du hadde i Jotunheimen: Enten at topplaget har så vidt tint, og så frosset på igjen, så det er i praksis is, det glir dårlig med feller. Eller at det er tint litt og en anelse mot et tynt slush-lag, da ville nok fellene glidd relativt greit. Eller det er hardt med et litt tykkere rimlag på toppen, fellene fungerer på dette, men da hadde nok blå extra funket bedre. Siste er når rimlaget har såvidt smeltet så det har satt seg og blitt litt hardt, da glir nok ikke fellene så bra, kanskje blå extra hadde funka men det er ikke sikkert.

Materialet i fellene har også noe å si på gliden på forskjellig føre, de kan vokses for å gli bedre. Smalere feller glir også bedre, men mister fort grepet om det er litt hardt og du kanter skien. Spennet i skien har også noe å si, og om fellene er kuttet i lengden eller ikke..

Så feller vil uansett føre gli dårligere enn smurning (med mindre du har smurt helt feil), hvor mye avhenger av føret og om det er mykt eller hardt. Men det fungerer desidert best når det er litt løst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, men har ski med kortfeller. Jeg er ikke glad når det går fort i nedoverbakker, så jeg liker å beholde fellene på. Men de vanlige kortfellene lugger veldig, og ja- de glir ikke overvettes bra på flat mark.
Jeg har ikke kjøpt meg selv enda, men det har hendt seg at jeg har lånt kjærestens mohairfeller på nedtur. De er mye bedre, både i nedoverbakke og på flat mark. I tilfelle du ikke har testet slike. 
Kjærest har som regel med seg et par vanlige feller, et par mohairfeller. Og bytter på de når han ikke kjører uten.
Spm: vil ikke limet på fellene bli ødelagt av skismøring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.