Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til stekepanne?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Annonse
10 timer siden, varmtvann skrev:

Første test gikk litt dårlig 😕 den pannekakerøra rant over alt og satt seg fast. Må tydeligvis øve på teknikken.

Om du har pannekakerøre i typisk crepe stil (ganske rennende) så er det vanskelig å få et godt resultat på en stor flate med ujevn temperatur. Da er det enten lurt å bruke en mindre stekepanne eller ha en tykkere røre (tenk amerikanske pannekaker eller lapper). 

Det som er viktig når man lager mat (generelt), men spesielt rører, er å ha jevn temperatur på hele flaten og middels temperatur. Det er vanskelig i bål uten å kunne regulere avstand til flammene. 

Jeg foretrekker en litt tynn røre som jeg heller på flaske og tar med. Men den funker bedre i en liten stekepanne. Jeg bruker en 22cm jeg kjøpte på IKEA. Den egner seg ikke i åpne bål. Denne oppskriften liker jeg godt: 

https://hobbykokken.no/2009/08/31/mission-a

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2019 den 23.34, Tom42 skrev:

Jeg har i alle år brukt en vanlig Trangia stekepanne.  I løpet av 30 år har jeg kun kjøpt 2 stk.  Det viktigste er å ikke bruke metall ifm matlaging.

 

Denne har jeg brukt jevnlig i over 30 år

30.JPG.85dad69b98ef5849e69098f1df50d034.JPG

men så  har den alltid hatt en beskytter "på seg" som også benyttes til å holde liv i et gjenstridig bål.

1359187217_FLTE.JPG.3ae256aa5c8bf8507e0cea2f40c05ac6.JPG

Og for det tredje mine stekepanner har jeg alltid brukt mine hjemmelagede trestekespader.

stekespade.JPG.0061b767d7f2d6b3dc8ab0429a0ec1e6.JPG

Stekepannen har vært benyttet på bål og primus. 

 

 

 

Endret av Tom42
Redigering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du har en stekehelle som er laget i støpejern så er det lurt å sette den godt inn med olje før du bruker den. Varm den opp og hell på nok olje til å dekke hele flaten med et tynt oljelag, bruk gjerne en liten pensel, og la oljen trekke godt inn i panna før du tar den bort fra varmen. Når støpejernet er mettet med olje så setter ikke maten seg fast. Etter en tids bruk vil panna bli glatt og fin og spør du meg så finnes det ikke noe som er bedre enn støpejernspanner og gryter.

P.s. 

Du bruker selvfølgelig matolje, ikke smøreolje. Raps- eller solsikkeolje er bra. Disse oljene har minst smak som kan komme over i maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.