Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaksinere seg mot flått TBE virus?


karfil

Anbefalte innlegg

Annonse
12 minutes ago, Leif88 said:

tenkte på det samme, men ser ut til at utbredelsen er i sørnorge, så for oss lengere nord er vell kanskje ikke det noe grunn til? hvordan er det egentlig med borrelia? får man vaksine på det?

Nei, det finnes ikke vaksine mot borreliose. Men hvis du kommer tidlig til behandling er det stor sjanse for at de tar knekken på bakterien. Uten behandling (eller for sen behandling) kan du få store plager resten av livet. TBE skyldes et virus, og det finnes ikke behandling hvis du først er smittet.
Mer her: https://www.vaksine.no/vaksinasjon-og-malariaforebygging/skogflaattencefalitt/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vurderte dette for noen årsiden, men slo det fra meg da jeg anså muligheten til å bli smittet var ganske liten i områdene jeg oppholder meg. Går jeg i flåttinfisert området har jeg heller begynt å ta noen enkle forhåndsregler som for meg iallfall har redusert antall flåttbitt veldig. sokker utenpå buksene, og flåttmiddel (autan mot flått og mygg) på buksebeina. Fra å ha opptil 4-5 flått på kroppen etter en kort tur, får jeg nå så og si aldri flått. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.