Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag til barn - hjelp en fersking :)


BellaAndTheBandits

Anbefalte innlegg

Jeg og mine tre friluftsglade barn på 6, 9 og 12 er helt ferske mtp soving ute og trenger tips! 

Vi bor rett utenfor Oslo og kommer nok stort sett til å dra på base camp i marka fra tidlig vår til sen høst men fjellturer på sommeren er også veldig aktuelle.

3 x Exped synmat koster skjorta men om jeg klarer meg med ett underlag så kjøper jeg heller det enn å ha, og ikke minst bære på flere forskjellige..  

Hvilken modell i så fall? Finns det et billigere alternativ til de to minste? 

Av soveposer har de to minste fått Helsport Alta og til eldstemann vurderer jeg Mammut Ajungilak Nordic OTI 3 season.

Har på følelsen at det blir mange turer på oss fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor store/gamle er barna da? De minste barna sover helt fint på enkle bamse skumunderlag så fremt det er en overnatting i ny og ned, koster lite gjør de også! Barna mine begynte ikke å jevnlig bruke dyre oppblåsbare underlag før de ble 8-9 år. 

På sommeren om vi camper nær bil og volum/vekt ikke er noe problem har de også sovet på billige flytemadrasser fra europris, da brukes de til bading og lek i vannet pluss avslapping ute om dagen. Veldig smart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare ett underlag, så lenge det ikke kan punktere. Luftunderlag har først og fremst med komfort å gjøre, og barn sover som regel på hva som helst. (Ser de ditt myke oppblåsbare er det ikke sikkert de sover godt på 15 mm skum, men det er en annen diskusjon.)

Velger du å gå for oppblåsbart må du vurdere konsekvensen av punktering. Uansett dun eller annen fylling er isolasjonsevnen til et punktert luftunderlag tilnærmet null. Da har du tre valg. Fryse, finn et alternativ underlag (ligg tett eller ligg på sekken) eller stå opp og gå hjem. Alternativ én er ok om sommeren, men absolutt ikke ok om vinteren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også an på hva dere trives med. Jeg har hatt mange netter på "kun" Bamse Extreme i tenårene, jeg sender med jr. et liggeunderlag fra Jysk når klassen skal overnatte sammen og jeg forventer herjing.

Bamse:

https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-extreme.html?q=mammut bamse

https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-liten-ev50-grey-1470x475x9-mm.html?q=mammut bamse

En del bruker Åsvik liggeunderlag til barna:

https://www.speidersport.no/produkt/asivik-nuna-5-kids-liggeunderlag/

https://www.speidersport.no/produkt/asivik-ultralight-5-regular-liggeunderlag/

Jeg tenker isolasjonsevne (R-verdi) og sliestyrke er viktig ift barnas bruk. Og vekt og volum er viktig for den som skal bære. Og tykkelse (komfort) + pris er krav som begrenser/identifiser utvalget.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare Bamse, exped til 5 stk koster mye penger, og når det brukes et par ganger i året så... Bamse holder massevis, spesielt hvis man ikke ligger på stein. Det fine med bamse er at det tåler jo alt, så du kan trekke det ut av teltet og sitte på det rundt primusen eller leirbålet også.

Det samme gjelder sånn sett sovepose. Men sist var det kaldere på sommerfjellet enn vi trodde, så jeg går å håper på tilbud på viking 600 eller 900. Akkurat nå kommer vi oss ikke på tur siden vi ikke har sovepose, og vi kan ikke kjøpe sovepose til 10-12 lapper før vi vet at vi skal på tur.. Det blir litt høna og egget.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid sovet godt med både bamse, thermarest, Exped og annet. Jeg ville aldri kjøpt oppblåsbart til barn uten å ha noe annet i tillegg, ikke spesifikt pga punktering sommerstid, men fordi jeg aldri ville sendt avgårde barna på vennetur og herjing med et. Et godt skumunderlag ala bamse er gull verdt og tåler juling. Det er ikke uten grunn at det brukes mye i Forsvaret blant annet. Selv er jeg lærer i ungdomsskolen og jeg synes det er veldig greit å ha med elever på tur når de har underlag som ikke ødelegges. 

På turer hvor vi drar som familie derimot kan jeg gjerne spandere på oss expeden som har en overlegen komfort. Et tips fra meg når det gjelder dette med å ha med dobbelt blir å se på multimat fra Exped. Det er et tynt underlag/teppe som er kjempefint å legge utover hele teltbunnen. Den beskytter de oppblåsbare underlagene godt og gir samtidig isolasjon nok om sommeren hvis noen flytter seg utenfor underlaget eller bare skal leke om dagen. Punkteringer har jeg aldri opplevd som et problem, hverken privat med hunder, unger og elever eller i Forsvaret. Men lappesaker er et must ettersom Murphy alltids ligger og lusker. Vinterstid blir det et sikkerhetsspørsmål å ha med skumgummi i tillegg, men da er behovet for de minste mindre mtp komfort ettersom snø er godt å ligge på sammenlignet med røtter og steiner. 

Kos dere på tur😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.