Gå til innhold
  • Bli medlem

Kopi av titan brennersett - superlett - Esbit


Memento mori

Anbefalte innlegg

Traildesign har en superlett Esbitløsing.

FF1D08AE-2413-4649-998F-9CE01546BB10.jpeg.5dbcf3ed413f9d0c42e535a42ef760fb.jpeg

Slik ser den ut. 

D73662A2-3CA4-4B6C-88EB-1358643AA648.jpeg.6c5d0358638fc1cc1c512122412bcaf2.jpeg

Evernew 400 ml kopp og en kon. Alt dette får plass i koppen.  Men blir veldig dyrt å få til Norge når prisen er 90 USD før frakt/gebyr/mva etc.

ADDITIONAL NOTE! This bundle is really for the serious fringe ultralighter. There are plenty of you out there who have been asking about it, so we pulled this together for you. If you are a more traditional Ultralight backpacker, this may not be the system for you!

Dette er for spesielt interesserte, og koker 3 dl på ca 7 minutt med 1/3 av en 14 grams Esbit blir det sagt. 

54136587-C191-4ABD-9FCB-DC605A165907.thumb.jpeg.c4cf45d47d4fc1a39c853d993acbc245.jpeg

Jeg laget en slags kopi for å teste. Ble blikkboks og ståltråd slik som @Tom42 ofte bruker. 

6A818B83-8884-4278-B510-31476778C4D9.thumb.jpeg.87fc9a38b3ca7b4e23086665ec3596fa.jpeg

Testet med 3 dl vann og 10 gram Esbit og da kokte det på litt over 7.20 minutter. 

101E1293-EADB-4757-BDF9-50F1A8D32F83.thumb.jpeg.95e42f20f43e730fcddcd168e9abad9b.jpeg

 Det er en gammel tråd her på forumet hvor @Walle @Oddbjørn @Fjellfilmeren Og @Grimner var aktive.

Esbit kostet 70kr på clahs Olhson. 

Det funker jo på et vis, men lukta av Esbit som brenner og i tillegg ha dette inni kjelen... 

Er det noen her som har brukt det over litt tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøv denne du viser her. Kan bli smak på vannet, da det ikke er med lokk.

Men har god erfaring med første utgave, av "kjøkken" fra Esbitt. Kjele, lokk og "understell" som passer inni kjelen. Produsert i alu., veier komplett 150g, uten tabletter. Kan koke 0,5 L. Har også "svamp", som kan brukes med rødsprit, men ikke testet.

Desværre er nok ikke den kjelen, i produksjon lenger. Er vel bare det sammenleggbare "understellet", som produseres nå og da må en ha kjele/lokk i tilegg.

En kjenner lukten av esbit når en koker, men har aldri merket noe smak på vannet. Har kun benyttet den til å koke vann, til alt fra frysetørket mat/kaffe, te, kakkao, "Rett i koppen",  o.l., og til kornblanding,  samt for vann på thermos. Ville nok ikke benyttet den i telt, men lukket åpning. Ellers er den grei å bruke. Lett og praktisk. Hvis det ikke er for kaldt og/ eller blåser for mye koker jeg opp 0,5 L på en 4g tablett. Ellers er det bare å hive på en til, når erfaringen tilsier det. Har vel omtrent samme bruksområde som en kvistbrenner, men trenger ikke finne noe brennbart på våte dager. 

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Er det noen her som har brukt det over litt tid?

Ikke den løsningen du viser til her, men har ellers ofte brukt Esbit-/heksamintableter om sommeren. Steker og koker med de, funker fint til meg solo. Brenner de da f.eks i Evernew DX stand, Firebox Nano, Emberlit eller en av mine andre kvistbrennere. Har også brukt standard Esbit stand, ala "eske" som brettes opp, funker det også, men ikke den jeg fortrekker. Vindskjerm i titan (sammenrullbar) tett rundt uansett hvilken "stand" jeg bruker. Må ellers sørger for at avstanden ikke blir for lang mellom tablett og gryte/kjele, så må i noen brennere bygge opp litt under. Joda, litt lukt av brenstoffet er det, men ute i det fri merker jeg ikke noe særlig til det. Litt sot blir det også, men ikke så mye som når jeg et par ganger i mangel på tabletter  har brukt Nittedals Opptenningsfyrstikker. De soter! :) Henta forøvrig en Caldera Ti-Tri Sidewinder på posten i dag, se. 24406-hva-har-du-kjøpt-nå/?do=findComment&comment=444403 . Helt uprøvd altså. Følger med en sånn "Gram cracker" der, fint navn for en litt "puslete" plattform for slike tabletter.  Eneste jeg har sjekka er at jeg får nesten alt ned i gryta den er tilpasset (1L MSR). Jo, dyre saker, spørs om det er verd det. Hadde heldigvis flaks, pakken gikk "under radaren" i tollbehandlingen.

PS:www.storminstovesystems.co.uk , selger også type tilpassede "cone" løsninger etter mål.....Ble ikke klar over disse før etter at jeg hadde bestilt hos Traildesign.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bare et notat i margen.  Gikk tom for gass mot slutten av siste tur. Hadde fire 14g Esbit tabletter (hexamin) i bålposen. Fant da at 1 og 1/2 tablett koker opp 1/2 liter vann i Trangia 27 med Trangia sin gelbrenner (B24). En tablett alene ble akkurat for lite. Mener å huske jeg måtte ty til 2 tabletter da jeg brukte slike med Firebox kvistbrenneren sist, så det går vel på litt bedre vindskjerming og varmefordeling i Trangia 27 da tenke jeg. (Var dog rimelig vindstille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.