Gå til innhold
  • Bli medlem

Videoredigering


EspenL

Anbefalte innlegg

Annonse

Tenker du redigering på PC, eller Mac? Begge leveres med videoredigering og begge er enkle i bruk. Nå har jeg ikke PC lenger, men før var het det Windows MovieMaker. Til Mac heter det iMovie og tilbyr langt mer funksjonalitet, uten å være vanskelig å bruke.

Utover disse så finnes det også veldig mye gratisprogrammer av variabel kvalitet, hvorav noen av dem er veldig bra.

Tilslutt selvfølgelig betal programmer, men til amatørbruk for visning på youtube mener det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows MovieMaker finnes ikke lengre, med mindre man har en maskin med eldre versjoner av Windows på. Det finnes en videobehandler i programmet Bilder/Pictures, men den er ikke like bra og enkel som det MovieMaker var.

Selv bruker jeg DaVinci Resolve, da den er det beste man kan få gratis til Windows. Den er enklere enn man tror, og det finnes mange gode tutorials på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bruker Mac vil jeg anbefale deg å sjekke ut dette før du prøver noe annet.

iMovie har det meste du kan ønske deg og er veldig enkelt å bruke. Har brukt iMovie i mange år og det holder i massevis i forhold til mitt nivå. (sier jo ikke så mye det da)

Nei, prøv det først, siden du jo allerede har det på maskinen.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du blir kjempefornøyd med iMovie og at det tar en tid før du vil savne noe. Programmet har nok av funksjonalitet for den jevne bruker og jeg synes ofte det er mer å hente på måten en bygger filmen på. Det hjelper ikke å ha all verden av funksjoner når lyd og bilde, eller fortellingen ikke er god.

Jeg synes lyd og bilde bør inneha en viss kvalitet for at det skal være severdig. I tillegg bør filmen formidle et, eller annet. Noen liker korte, hurtige sener og seneskifter, mens andre liker den rolige fortellingen. 

Personlig liker jeg begge deler, men i de raskt klippede filmene fasineres jeg ofte over redigeringsjobben som er gjort, snarere enn opplevelsen. Mine personlige favoritter er nok en skildring av opplevelser hvor jeg kan fornemme en følelse av at dette så fint ut, eller at jeg får lyst til å gjøre det samme.

Heldigvis er vi forskjellige i så måte og det gir oss alle en mulig arena og del gjerne dine erfaringer og filmer her på Fjellforum. 

Lykke til.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.4.2019 den 18.13, 200-meter samler skrev:

Windows MovieMaker finnes ikke lengre, med mindre man har en maskin med eldre versjoner av Windows på.

Eeeh...
Jeg har det på min Windows 10 PC.

https://www.microsoft.com/en-us/p/movie-maker-10-tell-your-story/9mvfq4lmz6c9?activetab=pivot:overviewtab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.