Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med luftunderlag


Anbefalte innlegg

Jeg har et luftunderlag fra exped som jeg kjøpte i sommer, for å prøve å teste å ha det mer behagelig om natta enn et skumgummiunderlag.. Men problemet er atter etter bare 1 natt så har det allerede sigi ut luft av den ila natta... Tenkte ikke videre over det, og tenkte det var normalt, men da jeg tenkte jeg skulle blåse den opp nå igjen, så siger den luft ila natta uten å bli brukt.. Dette er vel ikke normalt? 

Har snakka med de jeg kjøpte den hos, og de mener det har enten blitt hull eller så er det lekk i skjøtene, evt ventilen og bedt meg gå over med masse vann og zalo for å finne noe som bobler, for å finne hullet... Nå har jeg gått over så mange ganger og finner ikke noe, og brått mener butikken atter det ikke er er noen sannsynlighet for at det er lekk i skjøtene og sånt... De snakker bare om at de kan lappe den for 500,- for meg.. 

Men ærlig talt, syns det er litt vel pinglete om det er hull etter bare 1 natt og det med trekk for å unngå dette.. Er de liggeunderlagene så skjøre, eller kan det være et annet problem med underlaget? 

Noen tanker om hva jeg evt kan gjøre her? Litt rådvill, og skulle gjerne hatt en hel og fin luftunderlag med meg på påsketuren i år 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en luftmadrass, så hull kan det jo lett gå om man er uheldig. Særlig om man har disse UL underlagene og slikt. Men lekker det luft og du har sjekka med vann og zalo er det jo veldig merkelig at du ikke finner ut hvor det lekker. For du burde jo se det også om det er i skjøtene eller i ventilen, men har du ikke tatt det med i dusjen enda så anbefaler jeg det .. det var nemlig veldig effektivt!

Har du chair-kit på? Jeg fikk hull i mitt underlag med chair-kit på og lurer på om jeg skal skylde på det (om det er noe i stoltrekket som kan stikke hull selv om jeg synes det er rart) ;), de var så små at jeg hadde ikke sjans til å se dem men fant dem med vann og zalo.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heriks skrev:

Det er jo en luftmadrass, så hull kan det jo lett gå om man er uheldig. Særlig om man har disse UL underlagene og slikt. Men lekker det luft og du har sjekka med vann og zalo er det jo veldig merkelig at du ikke finner ut hvor det lekker. For du burde jo se det også om det er i skjøtene eller i ventilen, men har du ikke tatt det med i dusjen enda så anbefaler jeg det .. det var nemlig veldig effektivt!

Har du chair-kit på? Jeg fikk hull i mitt underlag med chair-kit på og lurer på om jeg skal skylde på det (om det er noe i stoltrekket som kan stikke hull selv om jeg synes det er rart) ;), de var så små at jeg hadde ikke sjans til å se dem men fant dem med vann og zalo.   

Ser for meg for meg atter det er mye vanskeligere å se det med trykk i dusjen? eller åssen gjør du det da med zalo og sånt der? 

Ja, men syns ikke det virker som om det er noe inni der som kan skape hull.. hmm.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalovann i bøtte og svamp, blås opp, ha på vann og såpe, la stå et minutt og se hvor det blir såpebobler (det blir ikke sånne kjempebobler, bare pipler ut luft og små bobler) Dusjen er mest fordi det er greit å leke med vann der, funker med badekar også, også er det greit å få skylt av såpa igjen da. 

Inked20190403_163306_LI.jpg

Bildet viser hvor jeg fant mine hull, kunne som sagt ikke se dem uten vann og såpe. Du kan jo begynne med å sjekke her om du syntes det er rart å få hull med chair-kit på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd hull i mine, selv UL. Men jeg har våknet 2 ganger at det har tømt seg for luft. Grunnen var at noe av isolasjon inni var i ventilåpning. Et par av de trådene i ventil så slipper den luft. Vet ikke om det samme er tilfelle med ditt. Skjedde som regel turen/natta etter jeg hadde åpmet ventil mens jeg lå på det. Da blåser lufta kjapt ut og større sjanse for at litt fyll kommer i ventilen. Siden har jeg tatt ventil etter jeg har stått opp og jeg sjekker ventil for tråder før jeg blåser opp når jeg slår leir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Heriks skrev:

Zalovann i bøtte og svamp, blås opp, ha på vann og såpe, la stå et minutt og se hvor det blir såpebobler (det blir ikke sånne kjempebobler, bare pipler ut luft og små bobler) Dusjen er mest fordi det er greit å leke med vann der, funker med badekar også, også er det greit å få skylt av såpa igjen da. 

Inked20190403_163306_LI.jpg

Bildet viser hvor jeg fant mine hull, kunne som sagt ikke se dem uten vann og såpe. Du kan jo begynne med å sjekke her om du syntes det er rart å få hull med chair-kit på. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner noen.. prøvd nå med masse vann og zalo.. og underlaget virker tørt inni å... 🤷‍♀️

41 minutter siden, borgern skrev:

Aldri opplevd hull i mine, selv UL. Men jeg har våknet 2 ganger at det har tømt seg for luft. Grunnen var at noe av isolasjon inni var i ventilåpning. Et par av de trådene i ventil så slipper den luft. Vet ikke om det samme er tilfelle med ditt. Skjedde som regel turen/natta etter jeg hadde åpmet ventil mens jeg lå på det. Da blåser lufta kjapt ut og større sjanse for at litt fyll kommer i ventilen. Siden har jeg tatt ventil etter jeg har stått opp og jeg sjekker ventil for tråder før jeg blåser opp når jeg slår leir. 

Kunne ikke finne noe isolasjon inntil åpningen, så virker ikke til å være det som er problemet heller 😕

 

Lurer på om jeg bare må krype til korset og sende den inn jeg.. for dette her skjønner jeg lite av gitt... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pumper det opp så hardt du kan og så lar det ligge løst i et døgn, blir det flatt da?

Hvis hullene er veldig veldig små kan det hende du bør sette deg på det for å mer trykk så lekkasjen slipper ut mer luft. Så tar zalo på en halvdel om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Omnilite skrev:

Hvis du pumper det opp så hardt du kan og så lar det ligge løst i et døgn, blir det flatt da?

Hvis hullene er veldig veldig små kan det hende du bør sette deg på det for å mer trykk så lekkasjen slipper ut mer luft. Så tar zalo på en halvdel om gangen.

blir ikke flat, men tydelig mindre luft i det

har fått pappa til å mose det i hver sin ende, for å få masse trykk i det, men jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil jeg men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vimsehue skrev:

blir ikke flat, men tydelig mindre luft i det

har fått pappa til å mose det i hver sin ende, for å få masse trykk i det, men jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil jeg men... 

Er du helt sikker på at det ikke bare er temperaturforskjell på lufta du pumper inn og så at det blir kjøligere i løpet av natta? Det kan utgjøre en del, men det vil ikke blir slik at du merker det i særlig grad når du ligger på det.
Er det sånn at du legger deg på det og våkner av at kroppen har kontakt med bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, whistler skrev:

Er du helt sikker på at det ikke bare er temperaturforskjell på lufta du pumper inn og så at det blir kjøligere i løpet av natta? Det kan utgjøre en del, men det vil ikke blir slik at du merker det i særlig grad når du ligger på det.
Er det sånn at du legger deg på det og våkner av at kroppen har kontakt med bakken?

Hjemme inne så er det jo ikke noe temperaturforskjell ila natta, men ja, jeg kommer i kontakt med bakken på noen av punktene på kroppen på morningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Vimsehue skrev:

Hjemme inne så er det jo ikke noe temperaturforskjell ila natta, men ja, jeg kommer i kontakt med bakken på noen av punktene på kroppen på morningen

Ville bare spørre for sikkerhetsskyld. Da ville jeg reklamert på det. Finner ikke du lekkasjen, finner sannsynligvis ikke forhandler den heller og vil erstatte det. Ta kontakt med importøren om forhandler ikke hjelper deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, whistler skrev:

Ville bare spørre for sikkerhetsskyld. Da ville jeg reklamert på det. Finner ikke du lekkasjen, finner sannsynligvis ikke forhandler den heller og vil erstatte det. Ta kontakt med importøren om forhandler ikke hjelper deg.

ok, ble enig nå med forhandler om at jeg sender inn til lapping, finner de ut at det er reklamasjon, så sender de meg bare en ny. Så da får vi bare vente og se, og håpe jeg slipper de sure 500,- i lapping 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Vimsehue skrev:

ok, ble enig nå med forhandler om at jeg sender inn til lapping, finner de ut at det er reklamasjon, så sender de meg bare en ny. Så da får vi bare vente og se, og håpe jeg slipper de sure 500,- i lapping 😛 

Ikke finn deg i det. Feilen ligger høyst sannynlig i tetting i ventil eller sveis mellom over og underside. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Ikke finn deg i det. Feilen ligger høyst sannynlig i tetting i ventil eller sveis mellom over og underside. 

Han påsto hardnakket brått atter det ikke skjedde feil der, da alle luftunderlag var nøya testa før de ble sendt fra produksjon 🤔

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vimsehue skrev:

Han påsto hardnakket brått atter det ikke skjedde feil der, da alle luftunderlag var nøya testa før de ble sendt fra produksjon 🤔

Ganske heftig å påstå at det aldri skjer feil. Må jo være verdens beste produsent, uavhengig av produkt, hvis det skal være tilfelle at det aldri skjer noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem selv, men mitt liggeunderlag har vært tett i flere år. Jeg har ultralight.

Problemet ditt er nok at du har et ekstremt lite hull som er veldig vanskelig å finne. Har selv prøvd med zalo og ikke funnet noe. Jeg kan leve med at det lekker litt luft da det holder seg fint en natt, men hvis jeg hadde hatt nytt underlag hadde jeg bedt om nytt.

Hvis ikke butikken tar det imot så snakk direkte med leverandøren. Hvilket merke har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her. "Sånt skjer ikke" er ikke et argument, men heller noe uvitende folk sier. Erfarne butikker, importører og produsenter vet at det skjer feil som ikke plukkes opp av QC. Jeg synes du bør stå på at du vil reklamere på produktet. Med trekk på utsiden er ikke et lite hull som dette din skyld heller, og det ville jeg stått på til de evt. gikk deg imot på det. Så kan du klage det videre hvis du vil. Grunnen til at det er viktig er at de har rett til å reparere produktet ditt hvis det er reklamasjonssak, men du skal ikke betale for det hvis det har skjedd slik du forteller det. Ord mot ord, kanskje, men serviceinnstilte steder gir deg tvilen til gode. 

Edit: Gjør det gjerne skriftlig også. Mye enklere å følge opp for deg, dem og ved en evt. klagesak.

Endret av Lars L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be uansett om at de dokumenterer hvorfor de mener det ikke er reklamasjon, hvis de mener det. Dette høres litt tart ut. Jeg ville også vurdert å kontakte Exped selv, og hørt om det virkelig skal tåle så lite, hvis de står på sitt der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke @tshansenlignende problem med et underlag hvor det viste seg at det var dårlig design på ventilen som var årsaken? Husker ikke navnet på tråden og dermed hvilket underlag det var, men hvis det er samme patent på ditt så kan det være verdt å sjekke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hull i mine. Pump opp skikkelig hardt, og sprut på rikelig av zaloblanding som bobler (altså passe tykk blanding, som du skulle blåst såpebobler). Det burde fungere selv på små hull. Bare glem å bruke dusj/badekar/nedsenking etc. Det virker IKKE, garantert. Selv med steinhardt underlag som du senker ned i vann, blir vanntrykket så stort at luften ikke kommer ut av microhullene.

I telt om vinteren blir det betydelig mindre luft om natten pga. temperaturforskjell. Jeg har letet etter hull, men det er like hardt etter en uke i stuen med noe tungt oppå, og da er det temperaturforskjellen som gjør det.

Finner forhandler lekkasje på en forhøying eller kant på kanal må du nok legge ut selv. Finner de lekkasje i skjøt/ventil, så er det reklamasjon.

På 3.4.2019 den 16.48, Heriks skrev:

Zalovann i bøtte og svamp, blås opp, ha på vann og såpe, la stå et minutt og se hvor det blir såpebobler (det blir ikke sånne kjempebobler, bare pipler ut luft og små bobler) Dusjen er mest fordi det er greit å leke med vann der, funker med badekar også, også er det greit å få skylt av såpa igjen da. 

Inked20190403_163306_LI.jpg

Bildet viser hvor jeg fant mine hull, kunne som sagt ikke se dem uten vann og såpe. Du kan jo begynne med å sjekke her om du syntes det er rart å få hull med chair-kit på. 

Disse hullene har jeg hatt på alle mine med chairkit på. Det er glidelåsen som lager hullene, spesielt under åpning/lukking av chairkittet er det utrolig lett at det lugger litt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 15.20, Vimsehue skrev:

Jeg har et luftunderlag fra exped som jeg kjøpte i sommer, for å prøve å teste å ha det mer behagelig om natta enn et skumgummiunderlag.. Men problemet er atter etter bare 1 natt så har det allerede sigi ut luft av den ila natta... Tenkte ikke videre over det, og tenkte det var normalt, men da jeg tenkte jeg skulle blåse den opp nå igjen, så siger den luft ila natta uten å bli brukt.. Dette er vel ikke normalt? 

Har snakka med de jeg kjøpte den hos, og de mener det har enten blitt hull eller så er det lekk i skjøtene, evt ventilen og bedt meg gå over med masse vann og zalo for å finne noe som bobler, for å finne hullet... Nå har jeg gått over så mange ganger og finner ikke noe, og brått mener butikken atter det ikke er er noen sannsynlighet for at det er lekk i skjøtene og sånt... De snakker bare om at de kan lappe den for 500,- for meg.. 

Men ærlig talt, syns det er litt vel pinglete om det er hull etter bare 1 natt og det med trekk for å unngå dette.. Er de liggeunderlagene så skjøre, eller kan det være et annet problem med underlaget? 

Noen tanker om hva jeg evt kan gjøre her? Litt rådvill, og skulle gjerne hatt en hel og fin luftunderlag med meg på påsketuren i år 😛 

Mitt begynte å leke i selve ventilen som det blir referert til over her. Det viste seg at Exped hadde en del dårlige ventiler med et visst nummer (mulig du kan se det på bildet) LOT eller noe slikt.

 

IMG_3314.jpg

IMG_3315.jpg

IMG_3316.jpg

IMG_3317.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 12.13, Friluftsnoob skrev:

Har samme problem selv, men mitt liggeunderlag har vært tett i flere år. Jeg har ultralight.

Problemet ditt er nok at du har et ekstremt lite hull som er veldig vanskelig å finne. Har selv prøvd med zalo og ikke funnet noe. Jeg kan leve med at det lekker litt luft da det holder seg fint en natt, men hvis jeg hadde hatt nytt underlag hadde jeg bedt om nytt.

Hvis ikke butikken tar det imot så snakk direkte med leverandøren. Hvilket merke har du?

Jeg ga opp å krangle med dem, så sendte den inn så de fikk se selv.. De mottok pakka på mandag morgen, har ikke hørt noe ennå men.

Har exped synmat ul winter.

På 5.4.2019 den 16.33, tshansen skrev:

Mitt begynte å leke i selve ventilen som det blir referert til over her. Det viste seg at Exped hadde en del dårlige ventiler med et visst nummer (mulig du kan se det på bildet) LOT eller noe slikt.

 

IMG_3314.jpg

IMG_3315.jpg

IMG_3316.jpg

IMG_3317.jpg

hm.. jeg får ikke sjekka nå siden jeg sendte den inn forrige uke, men hvis det er der problemet er, så burde de klare å se feilen sjæl håper jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nevnes temperaturforskjell dag vs natt. Tenker dere da at underlaget er blåst opp med lungene slik exped ikke anbefaler? Pumper man med pumpe eller pump bag så er temperaturforskjellen ikke så veldig stor. Fra standard atmosfære og til 0 grader (15C i forskjell) er det ikke 10% en gang. Så litt slappere, men ikke vesentlig. Underlaget er ikke utsatt for samme strålingstapet av temperatur som bakken ute på en skyfri himmel. I tillegg ligger jo det en varm person på det, og skum/snø under. 

 

Jeg pleier forresten alltid å være tydelig til butikken når jeg klager at jeg "reklamerer". Hvis de begynner å snakke om garanti etc så viser jeg bare til at dette dreier seg om reklamasjon. Du kan finne fullstendig beskrivelse av rettigheter og plikter i Forbrukerkjøpsloven

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Prebb skrev:

Ser det nevnes temperaturforskjell dag vs natt. Tenker dere da at underlaget er blåst opp med lungene slik exped ikke anbefaler? Pumper man med pumpe eller pump bag så er temperaturforskjellen ikke så veldig stor. Fra standard atmosfære og til 0 grader (15C i forskjell) er det ikke 10% en gang. Så litt slappere, men ikke vesentlig. Underlaget er ikke utsatt for samme strålingstapet av temperatur som bakken ute på en skyfri himmel. I tillegg ligger jo det en varm person på det, og skum/snø under. 

Jeg er enig i teorien, ikke i praksis.

Både meg og turkamerat opplever det samme med exped Synmat 7 UL på vinteren med noe annet under. (Snakker om netter med kanskje ned til -30 grader). Betydelig slappere underlag neste morgen, vi bruker pumpesekk. Ikke hull i underlagene som jeg funnet med såpevann eller oppblåst hjemme en ules tid.

Når det er sagt, på ett 7 cm expedunderlag tror jeg også ett lufttap på 10% kan gjøre stor forskjell på underlaget.

Har vurdert å ta med pillow pump i stedet, for den er veldig grei å bruke om natten, uten å trenge å forlate pose eller underlag - om nødvendig å fylle på om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.