Gå til innhold
  • Bli medlem

Massdrop x Dan Durston X-Mid 1P Tent


Memento mori

Anbefalte innlegg

Starter en egen nerdetråd på X-mid teltet som Dan Durston har designet og det blir solgt via Massdrop sitt system. Admin kan muligens flytte en del innlegg fra Duplex tråden som er litt rotete etterhvert. 

F5D4F0DB-924F-450D-B71C-35435B728339.thumb.jpeg.6dd4594200211d46baaaf054b9555d44.jpeg

Skissa ser slik ut, og er vanskelig å lese. Soveposen er 175 cm lang og 50 cm bred. De har oppgitt høyden på teltet utvendig, litt forvirrende. Men høyden er 43 tommer eller 109 cm i innerteltet. Alle tall er hentet fra massdrop eller fra tråden Backpackinglight hvor konstruktøren har lagt ut mye bilder, skisser og mål.

6A1EF317-000E-4ED3-BB06-1626B34AD89E.thumb.jpeg.727c0fe84d98c7596ce07e7e9a763fd8.jpeg

Slo det derfor opp i stua. Laget innerteltet i tråd og maskeringstape. Carbonstenger festet på lettcola. Jeg bruker 40 cm fri høyde som mål, når jeg måler opp telt. Ellers så subber posen i teltduken. Jeg er litt som @Bjørn J når det gjelder skrå telt og skisser.

431C7E67-B3CA-4E2E-AD48-958F37EAD571.thumb.jpeg.4394cdb05f994fdf095ed0d1dc5c886d.jpeg

Her er 175 mål opp. Omriss med 40 cm fri høyde. De yttere er det faktisk innerteltet går. Teltet tar forbausende stor plass, de små merkene og teppe er ytterkanten.

D915141C-FC9A-4B79-B59E-6D6A980A2754.thumb.jpeg.18e21d2b36fce62215f4656b49ac9dc2.jpeg

Litt avhengig av hvordan jeg måler blir praktisk liggelengde 140 om du skal ha fullbredde 71 cm og helt opptil 190 om du tar maks lengde. Jeg ville sagt 170 er reel liggelengde, med neoair reg underlaget på 6.3 cm.

 

5F53ACF3-7D9E-4715-AEAA-7E2A23F4109E.thumb.jpeg.832c94cd585f1618ae8fc699eb11e984.jpeg

Bruker WM pumpa -32 grader for personlengde 200cm som dummy - omtrent som en vanlig person som er i posen når den er tom. Den stikker langt utenfor ved 40cm frihøyde.

ECB28962-7D57-430D-B0BD-639C95720F37.thumb.jpeg.e30848e16e24c5266abaed32bd577548.jpeg

Med 9LW underlaget blir det enda mere utafor.

E1C2C851-8B34-4980-90A5-BE25B6CCB83D.thumb.jpeg.60877dcc4da1934b7a60d292b9a22121.jpeg

A15884B2-FB8F-4817-BD7A-36F358B165A9.thumb.jpeg.6580579d74907292f1a7c3e9ece437d8.jpeg

Litt detaljbilder, presser ut sideveis på begge sider.

1D096117-88C8-4F8A-A277-983100C08A49.thumb.jpeg.b31eb4a897e7cb954e666e4f9dc67321.jpeg

Presser ut innerveggen i fotenden

7197C3F1-2097-4BC2-824A-D029F6DAC42D.thumb.jpeg.36dac8cadd8e154f42452b6da64f2360.jpeg

Fotenden i annen vinkel.

AFC24109-0E1C-4DBB-AD7F-8457CB56FFCC.thumb.jpeg.2c8d0ca63995762f887ddc70ef4f9e3b.jpeg

Hodeenden.

EDAE96C6-4023-419B-822B-325AC37B1768.thumb.jpeg.689e692ed07fdfed5581a423d1e2be06.jpeg

Den presser ut i hodeenden også.

Når jeg sitter på bakken greier jeg ikke å sitte oppreist uten at skuldra tar borti innerteltet. Men jeg er høy og bredskuldra, så det er ikke noe nytt. 

Så min konklusjon er at det er en artig nytenkende konstruksjon, men ikke for personer over  160-170. Det er også relativ billig og du må sømtette det selv, så det havner ikke på ønskelista mi. Men håper @Blaser og jeg treffes, så vi kan ha et lite telttreff.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, josteink skrev:

Men er dette nytenkande? Er veldig likt teltet som Andrew Skurka var med å designa for Sierrra design:

https://sierradesigns.com/high-route-1-fl/

 

Samme spørsmål er stilt før:

Looks like a copy of the Sierra Designs High Route 1FL tent, only slightly lighter. https://sierradesigns.com/high-route-1-fl/
thumb_up2replyREPLY
share
bookmark_borderSAVE
more_vert
v2.3=&width=24&height=24
1355
Dan Durston
38W
prendrefeu
Hi Prendrefeu,
Please take a closer look at these shelters, as they are very different. The X-Mid uses the unique idea of having the inner positioned at a diagonal inside the rectangular fly. This is a unique idea that changes almost everything else about the shelter and has huge benefits.
Having the inner on a diagonal is an enormous improvement. It enables the poles/peaks to be moved inwards from the edges of the fly, eliminating the vertical walls which catch wind and require guylines. It's simpler to pitch, more storm worthy, more spacious, lighter and no guylines to trip over. You can set the X-Mid up with just four stakes. So yeah the High Route and X-Mid both have a diagonal ridgeline, but many tents have this (TarpTents, Yama etc). The X-Mid is the only tent with the unique combo of a rectangle base, diagonal ridgeline and opposite diagonal inner. It's only when you have all three of these elements that you get a tent with this much space and simplicity.
Compared to the High Route 1, the X-Mid offers much larger vestibules, more storm worthy with no vertical walls, requires only 4 stakes (vs 6) and no guylines, uses no sag polyester - and notably, is far lighter (28 vs 37oz). Simpler, larger, lighter and more functional - and much lower price.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Memento mori skrev:

Så min konklusjon er at det er en artig nytenkende konstruksjon, men ikke for personer over  160-170. Det er også relativ billig og du må sømtette det selv, så det havner ikke på ønskelista mi. Men håper @Blaser og jeg treffes, så vi kan ha et lite telttreff.

Jepp, Treffes skal vi ;)

Pris: 200 USD

Teltet er , ref. massdropp: Fully seam taped

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes talla til @Memento mori var litt vel rare, så jeg bestemte meg for å modellere teltet etter beste evne i Sketchup. Jeg kommer frem til en liggelengde på 175,3cm 40 cm over bakken. Med andre ord var talla ikke så rare likevel. Her har jeg tatt utgangspunkt i at det er 16,5 cm mellom yttertelt og innertelt, slik det må være hvis jeg har forstått måla riktig. 

Edit: Nytt bilde med riktig vegg ved enden på venstre side. Blir litt lenger nå, men ikke langt unna. Dessuten er det ikke med full liggebredde.

 

Screenshot 2019-04-01 at 20.12.58.jpg

Endret av Lars L
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar i fra Dan:

Hi Dan,   We do have some discussions with respect to how long a person really can sleep comfortable in the tent, IE not touching the inner tent with the sleeping bag. Given that you have good sleeping map, we estimate you need a 40 cm vertical high on both ends from the inner tent to the floor. Based on this requirement some calculates that a person can not be taller than 175 cm. Is this correct ?  
thumb_up0replyREPLY
share
bookmark_borderSAVE
more_vert
v2.3=&width=24&height=24
1370
Dan Durston
16M
 
This is a difficult thing to answer partly because the shape of the tent is complex, and partly because it requires a number of assumptions about the sleeper (e.g how thick the sleeping bag is, are the corners of the bag rounded etc). Anecdotally, I'm 180cm and I sleep in this all the time on a 2.5" pad with a 3 season sleeping quilt and don't touch the ends. But if I hauled out my -25 C winter sleeping bag that is way larger with a big hood then I might brush the ends, but I would still fit fine in the sense that I could still fully stretch out wouldn't be pushing the mesh into the potentially wet walls. My subjective opinion is that someone up to 185cm fits nicely into the tent, and it works okay to 190cm (particularly if they use a quilt and not a bag) and then beyond that is too tall unless they are a side sleeper than doesn't sleep fully stretched out. More quantitatively, this tent is 220cm long and the end walls are quite steep, so it preserves a large portion of that length at 40cm off the ground (about 180cm). If you compare that to other trekking pole tents, most are a similar length or a bit shorter at the ground, as 210-225cm is typical, and then certainly most are shorter 40cm off the ground due to more inward slope on the end walls. So it's not a tent for very tall people but I think it is above average in length and works for hikers up to 185-190cm. For comparison, TarpTent is saying their Aeon tent can accommodate hikers up to 213cm (7 feet) with a floor that is 223cm long. So they are claiming a max height that is 10cm less than the length of the floor (213 vs 223cm) while I am claiming a max height that is 30cm less than the length of the floor (190cm vs 220cm). Of course the slopes of the end walls differ but they appear to be the same ballpark. I think their claim is quite optimistic - and reviews have said as much by suggesting a 15cm shorter max height of 198cm. I think that shows that my 190cm max claim is pretty fair considering my tent is only 3cm shorter.
 
(Edited)
thumb_up0replyREPLY
share
bookmark_borderSAVE
more_vert

Other Drops

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har fått feil bredde på innerteltet nå. Får leke meg med dette i lunsjen i morgen, for å se hvor jeg gjorde feil. Det bør være plass i bredden til 9LW....

 

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lars L skrev:

Ser jeg har fått feil bredde på innerteltet nå. Får leke meg med dette i lunsjen i morgen, for å se hvor jeg gjorde feil. Det bør være plass i bredden til 9LW....

Tror ikke du har gjort noe feil. Det er ikke plass til 9lw 40 cm opp i bredden. Det skrår også den veien. Det er derfor skuldra mi subber når jeg sitter. Men slike 3D skisser er utrolig lure og lett å tenke feil. 

@Blaser - Syns i utgangspunkt at Dan blander litt oppmålt/teoretisk lengde med praktisk lengde. Hva andre har oppgitt har ikke noe å si, det er hva vi faktisk måler på et konkret telt som må telle. Oppsettet mitt er ikke langt unna sannheten - men mindre jeg har gjort noen store feil. Men jeg ser at på de fleste telt jeg måler er det alltid tatt veldig godt i når di har tatt mål.

Blir lenge å vente til mai for din del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES- tetltet blir sendt 1 mnd før planlagt :) !

 

UPDATE FOR JULY, SEPTEMBER AND DECEMBER 2018 PRE-ORDERS Hi all, Great news! We’re excited to announce that the Massdrop x Dan Durston X-Mid 1P Tents have arrived at our warehouse and shipping will begin soon. We now estimate we’ll begin shipping by the end of next week. If you need to change your delivery address, please contact Community Support through your transactions page (https://www.massdrop.com/transactions) by Thursday, April 4th at 5:00 pm PT. We look forward to you receiving and enjoying your tents soon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å høre hva du synes om teltet ditt! Jeg må innrømme jeg er fascinert av telt som dette. Kanskje blir det et slikt solo-telt jeg går for til slutt?

Her er forøvrig en ny modell. Madrassen får plass helt på bunnen, men stikker gjennom ila. de første centimeterne.

Screenshot 2019-04-02 at 22.00.33.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Blaser said:

Takker @Lars L

Jeg har jo en 7LW downmat med chair kit.  Skal ta bilder av denne inne i teltet .

Kan jeg videreformidle skissen på massdrop ?

For all del! Forbehold om at vinkler ikke er nøyaktige, men estimat fra tegningene på Durstons hjemmeside. De øvrige proposjonene i grunnflate og høyde mener jeg skal være riktige. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar i fra Dan @Lars L 

 

Hi Dan,   Someone has a dream to sleep extremely comfortable in the tent. Hence we are talking about Exped 7/9 LW  mat…. However, based on this drawing, I would say it is a close race when it comes to hitting the inner tent with the mat.   
430041172_Screenshot2019-04-02at22_00_33
Is it your impression that the mat will be so close to the inner tent ?  
 
v2.3=&width=24&height=24
1394
Dan Durston
8H
 
Wow you are really putting in an impressive effort with a 3D model!
Is the question whether a 197 x 65 x 9 cm pad will fit? Your 3D model looks right. Indeed it is a "close race". A pad of that size will fill pretty much all of the floor width and extend to near two of the corners. Three things to note at these corners are:
1) Most pads, including the Expeds, are a bit rounded at the corners.
2) The end walls of the X-Mid are the steepest at the two corners where the pad comes the closest, so the inward slope here is very little.
3) With the little bit of extra floor width (71cm vs 65cm), you can rotate the pad slightly to move it a little bit out of those corners.
So I think that pad would fit with a few cms to spare but there is a possibility that it will brush the walls lightly at those corners. I'm confident that the pad won't push substantially on the walls, but it won't have much extra room either. So it depends on how much space you want.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Someone has a dream to sleep extremely comfortable in the tent. Hence we are talking about Exped 7/9 LW  mat….

Tror vi tenker litt forskjellig. At det ble 9lw er helt tilfeldig, da den var ferdig oppblåst, og stod nærmest. 

Generelt er teltskisser ikke tegnet riktig i forhold til det virkelig teltet, målene stemmer ikke når jeg måler, og fasonger på skisser stemmer heller ikke. Det som er veldig spesielt er at alle disse går i brukeres disfavør.

På dette teltet er oppgitte mål på innerteltet, men høyden er for ytterteltet på samme skisse. Det er lureri i min verden. 

Ser du gjennom bilder også, er det ikke noe kjente ting som gjør at du ser hvor stor den faktisk er. Det er derfor fyrstikkeske, nalgene, bamse og 9Lw ofte er i bruk på bilder.

Er det personer på bilde, er det greit å vite høyden, og at de sitter i nogenlunde riktig posisjoner, slik at du ikke blir lurt.

Så konklusjon er at når du får slått opp teltet hjemme, skal du ikke bli skuffet over at det er mye trangere, og oppleves betydelig kortere enn det som du satt med som inntrykk når du bestilte. 

Men gleder meg til å se det oppslått, og hvordan det står i vind. Rette flater og vind er en kombo som funker dårlig. Jo større rette flater, jo værre er det. 

Syns det er fint med skissene til @Lars L, der får du opp mål, feks lengdemålet på 2210 mm, som er det det samme som mange tekstprodusenter har i bunn på innerteltet, men som i praktisk bruk på grunn av skrå vegger, bare passer til personer på 160-180. På dette teltet er det også skrått med vinkler i begge ender. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ett telt med godt pustende materiale i innerteltet blir ikke soveposen våt av å være i kontakt med kun innerteltet (min erfaring). Og hvis dette teltet har over 16 cm mellom inner og yttertelt (totalt 32 cm om man tar med begge ender), så tror jeg man skal ha litt press før innertelt kommer i kontakt med yttertelt.

Det kommer an på hvor stramt det er og hvor bra det står i vind såklart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte sterkt å hive meg på aller første "drop-runde" (med $10 refusjon blant annet), men fikk ikke helt tak på dimensjonene, og spurte Durston om det:

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-dan-durston-x-mid-1p-tent/talk/2134809?utm_source=linkshare&referer=BKQXGN

(Redigering: Ser ut som man må være pålogget Massdrop for at linken skal funke, sorry. Hovedinfo er at største rektangel på bunnduken er 28'' x 79''.)

Det er altså ikke et problem å legge et LongWide på bunnduken i innerteltet. Men jeg vurderte vinklene som såpass skrå at jeg fant ut at teltet egentlig ble litt for lite for meg, og jeg er så heldig at jeg allerede har et telt som er litt for lite for meg :) I tillegg er jeg litt skeptisk til bunnduken til innerteltet - den er i samme stoff (20d polyester med sil/PU-belegg) som ytterteltet, og jeg fant ut at jeg gjerne ville se noen erfaringer med den før det ble aktuelt med kjøp. Skulle det bli aktuelt, må jeg vel sende inn målene på et Amok Fjøl XL liggeunderlag til Durston og høre om det kan være aktuelt med en X-mid XL "for giants and comfort seekers" på gang i fremtiden ;) 

Spent på erfaringene, håper det kommer noen her etterhvert!

Endret av a_aa
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, a_aa said:

Jeg vurderte sterkt å hive meg på aller første "drop-runde" (med $10 refusjon blant annet), men fikk ikke helt tak på dimensjonene, og spurte Durston om det:

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-dan-durston-x-mid-1p-tent/talk/2134809?utm_source=linkshare&referer=BKQXGN

(Redigering: Ser ut som man må være pålogget Massdrop for at linken skal funke, sorry. Hovedinfo er at største rektangel på bunnduken er 28'' x 79''.)

Det er altså ikke et problem å legge et LongWide på bunnduken i innerteltet. Men jeg vurderte vinklene som såpass skrå at jeg fant ut at teltet egentlig ble litt for lite for meg, og jeg er så heldig at jeg allerede har et telt som er litt for lite for meg :) I tillegg er jeg litt skeptisk til bunnduken til innerteltet - den er i samme stoff (20d polyester med sil/PU-belegg) som ytterteltet, og jeg fant ut at jeg gjerne ville se noen erfaringer med den før det ble aktuelt med kjøp. Skulle det bli aktuelt, må jeg vel sende inn målene på et Amok Fjøl XL liggeunderlag til Durston og høre om det kan være aktuelt med en X-mid XL "for giants and comfort seekers" på gang i fremtiden ;) 

Spent på erfaringene, håper det kommer noen her etterhvert!

Kult. Her har han jo lagd gode skisser selv med madrassene. Imponert over hvordan han følger opp spørsmålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har fått teltet allerede:

So...

First impressions.

For you gram weanies, weight including stuff sack, some pegs and a bit of extra cordage is 930g so without the extras let's say 850g.

Material quality, construction and stitching is up there with MLD and Tarptent. 20d is 20d and not more robust - as expected.

Pitching is as easy as advertised on my flat lawn, but should be a doddle wherever.

My only criticism thus far is that the cordage on the corner linelocs is too short and will need replacing.

The inner is spacious enough and hangs well (as it should.) Getting in and out of a tent inner without a pole in the way is a plus for me and this shelter ticks that box. I'm pleasantly surprised by the width of the porch at the narrow end. I had thought it would taper to nothing but you still get a foot or so of space even at the narrow end. At the wide end there is plenty of space to cook or put your pack.

The shelter still has big sides so in wind I expect it will be similar to a Duomid.

I'll add a few photos below.

I'm heading to Scotland at the end of the month so I'll give a bit more feedback after that trip.

Many thanks Dan. So far, so good.
IMG_20190413_144621280.jpg

IMG_20190413_144058457.jpg

IMG_20190413_151134505.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 17.11, a_aa skrev:

..... :) I tillegg er jeg litt skeptisk til bunnduken til innerteltet - den er i samme stoff (20d polyester med sil/PU-belegg) som ytterteltet, og jeg fant ut at jeg gjerne ville se noen erfaringer med den før det ble aktuelt med kjøp. 

Spent på erfaringene, håper det kommer noen her etterhvert!

Dan har kommentert bunnduken:

"What are the longevity comparisons between the 20D on the XMid and the 1.0 DCF floor of the Duplex of SS Li, or other comparable tents with silnylon floors."
Sorry yeah I missed this one. The durability of a floor comes down to 3 main properties of the material which are tear strength, puncture resistance, and abrasion resistance. Normally tear strength isn't as important for a floor because it sees a lot less forces than the fly does, and puncture resistance is something that shouldn't be a big concern if your reasonably inspecting your campsite for sharp sticks, thorns etc. So it varies but generally abrasion resistance is the main one (e.g. what happens when a rock is rubbing on the bottom?).

The main advantages of poly over nylon are the lack of sag (water expansion) when wet, and the UV resistance, but neither of these matter much for a floor. The main advantage of nylon is higher tear strength but my research is that this is often over stated as the difference is actually about 15-20% and nylon loses 10% of that when wet. If everything else was the same (thread count, calendaring, ripstop, denier etc) then nylon would be slightly stronger in tear strength and about the same in puncture resistance and abrasion resistance. Puncture resistance comes down to the weave more than anything else, while abrasion resistance is inconclusive with some technical reports giving the advantage to poly while others to nylon. All that is to say that a 20D poly floor is likely to be quite similar in durability to a 20D nylon floor.

DCF is really good at tear strength but even the thicker versions (1.0oz) aren't particularly great for puncture resistance since the dyneema is not woven, nor are they great at abrasion resistance. It would be top of the pile for tear strength, but my judgement is that 1.0oz DCF is below 30D nylon and 20D poly for puncture resistance and abrasion resistance.

So basically I would say the longevity of the X-Mid floor is intermediate between 1.0oz DCF and typical silnylon (30D). It's something that you could damage on sharp gravel, but could also last a very long time if it's used in good conditions. For most folks I don't recommend a groundsheet but if you do a fair bit of camping on rock then one may be wise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.