Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenner til stormkjøkken


haakonbs

Anbefalte innlegg

Ser at dette emnet har vært diskutert noen ganger tidligere, men jeg prøver meg.

Min gassbrenner har tatt kvelden og jeg trenger en ny en. Har til nå bare brukt gass og syntes det virker bra med unntak av når det blir kaldt. Så nå vurderer jeg en brenner som kan brukes når det blir kaldere.

Jeg har kikket litt på xxl og der ser jeg at de har en multifuelbrenner som de kaller for Trangia multifuel brenner.

Har aldri brukt multifuelbrenner, så jeg har noen mer eller mindre smarte spr.

Funker denne brenner på gass? Vil det ikke være lettest å f.eks bare bruke renset bensin eller lignende? Noen som har prøvd denne? Hvor "vanskelig" er en sånn brenner å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trangia multifuelbrenner er en spesialutgave av Optimus Nova som har fått benene/kjelestøttene erstattet av en løsning som gjør at den er som spesiallaget for Trangia. Den brenner ikke gass i orginalutførelse.

Se forøvrig Omtaler av Nova brenneren andre steder i forumet.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått en runde til og vurdert Trangia sin multifuelbrenner litt til.

Den brenneren er egentlig en Optimus Nova. I forhold til Whisperlite-n, brenner den parafin mer uanstrengt (Whisperlite-n er på mange måter en ren bensinbrenner.). Samtidig som den, som Whisperlite-n, også går på bensin. Å ha mulighet til å gå på parafin, ser jeg på som en fordel. Særlig om du skal bruke brenneren til fyring i telt.

Dessuten er det enklere å regulere effekten på Trangia-/Nova-en, ettersom den har effekt-regulatoren på selve brenneren. Whisperlite-n har denne på flasken. Dette pleier å gi en litt mer unøyaktig regulering. Skal du drive med litt mer avanserte kokkekunster, så er en god effekt-regulator kjekt å ha.

Fordelen med Whisperlit-en, er at den er litt billigere og mer stillegående. Noe som selvfølgelig også er en fordel.

Apropos dette: Hvorfor finnes det ikke lenger en multifuel stille-brenner med effekt-regulator på selve brenneren? Optimus 111C/Explorer 11 (Cobra-brenneren) og KAP er de eneste jeg kjenner til, men de produseres dessverre ikke lenger.

Det optimale for meg hadde vært en kombinasjon av bråke-brennere ala MSR Dragonfly/gamle Optimus Nova (med regulator på selve brenneren hos begge) og multifuel stille-brennere ala Primus Gravity MF. Eller med andre ord: En multifuel stille-brenner med regulator på selve brenneren.

Jeg verdsetter det å SAMTIDIG kunne føre en samtale takket være en stillegående brenner OG enkelt kunne regulere effekten på brenneren. Jeg tror mange med meg savner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å bruke miljøbensin. Etter å ha lest litt rundt her, så har jeg fått et inntrykk av at miljøbensin virker bra året rundt. Tar jeg feil her?

Og så ønsker jeg å kunne sette brenneren inni stormkjøkkenet, men det har jo begge muligheten til.

Har også lest at enkelte har hatt problemer med å få stekepannen varm ved bruk av Nova?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bensin (miljø-/4-takts) er utmerket det. Minimal forvarming og relativt ren forbrenning. Men jeg liker ikke det at den samtidig antakelig er desto mer eksplosjonsfarlig. Jeg ser at enkelte hevder at så ikke er tilfellet, men ser også at enda flere sier det motsatte. Har aldri testet det ut selv.

Jeg foretrekker forøvrig også bensin selv, og bruker det mye, men IKKE inne i telt. Da går jeg over på parafin.

Jeg har en Trangia-/Nova-brenner til Trangia-settet mitt. Funker fint den, men den tar, som du antyder, litt tid, om du skal bruke stekepannen. Kommer oppforbi vindskjermen på Trangia-en den. Men det går. Og det går enda bedre om du ikke står i trekkfull friluft.

Har også en Optimus Explorer 11 (Cobra-brenner) som også passer i Trangia-kjøkkenet. Bruker helst den om turen har utsikter til litt mer omfattende og tidkrevende matlagning. Den har god effekt-regulator (som Trangia/Nova-en), men i tillegg går den mye mer stillegående.

Kjekt å kunne høre mer enn jetmotor-lyden fra brennere, når en er ute i naturen sammen med andre og først skal bruke litt tid på matlagingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Explosjonsfare: Alt kan tenne og explodere, bare det blir varmt nok. Miljøbensin er topp i telt, men man må jo bruke hodet.

Hva er egentlig verst, å puste i parafindamp, eller litt brannfare?

Tross alt er det spritkjøkken og gassbrennere som er de brennerne det skjer uhell med.

Stillebrennere:

Det lages da enda endel stillebrennere med regulator.

Coleman lager flere.

I tillegg lages det kloner av optimusbrennerne 111T og 111C.

Russerne lager en klone av pheobus, funker flott den.

Hva optimus tenker på med å fase ut 111 skjønner jeg ikke.'

Jeg skjønner heller ikke hvorfor Svea123 tas ut av produksjon etter 100 år.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke sjansen på bensin i telt selv. Inntil jeg er tilstrekkelig overbevist om det motsatte, ser jeg på bensin som mer eksplosjons-kåt enn parafin. Skygger derfor banen når det gjelder bensin i telt.

Når det gjelder Nova-en, så har den universal-dyse. Dermed slipper du å skifte dyse når du skifter brennstoff-type. Muligens på bekostning av optimal forbrenning, men er selv fornøyd så langt.

Cobra-brenneren min er litt mer plundrete sånn sett, ettersom jeg må skifte dyse samtidig som jeg skifter brennstoff-type. Men vektmessig er det knapt merkbart. Dysen veier tilnærmet ingenting.

Men skal du dra med deg flere typer brennstoff, så ender du nok opp med minst tre flasker: En til oppvarming, en til parafin og en til bensin. Selvfølgelig et moment det. Men har gjort det selv mange ganger.

Eksempelvis på sommerturer til fjells og i kajakk året rundt. Da har jeg både brennstoff og brenner til både koking i friluft (bensin) og koking og varming/tørking i telt (parafin). Cobra-brenneren er, pga lyden, selvfølgelig greiest innomhus, men Nova-en funker fint den også, om enn litt mer bråkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig enig med deg, runegutt123, når det gjelder Optimus. Tror de har fått nye eiere, og dermed nye tanker som hiver ut alt som er eldre enn fem-seks år. Dermed føyk ypperlige brennere som SVEA og Hiker 111C ut (Har riktignok sett en "Hiker+" med Nova-brenner på nettet, men denne nevnes ikke med ett ord på Optimus sine egne sider :roll:) Om Optimus hiver ut flere av ungene sine med badevannet, kan en sannelig spørre om.

Når det gjelder det du skriver om stilebrennere med regulator, så er ikke Coleman aktuelt for meg, ettersom de vel ikke tar parafin, og ergo ikke er så "multifuel-e" som jeg ønsker at breneren skal være. Er det ikke kun bensin og Coleman-fuel over hele fjøla der?

Multifuel stillebrennere med regulator - russere og kloninger av 111 o.l. - må en vel jobbe litt mer for å få tak i og vedlikeholde?

De store merkene (MSR, Coleman, Primus og Optimus) er jo atskillig enklere å få tak i. Og få deler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klonene er rimelig nøyaktige kopier av orginalene.

Jeg har f.eks en russisk R8 ( Kopi av Optimus 8R)

Alle delene passer, men russern brenner litt bedre.

Coleman 550 kan brenne bensin og parafin.

Cobrabrennern kan bruke M dyse til bensin og parafin uten dyseskift. (delenummer 2509)

Jeg er forøvrig ikke opptatt av multifuel. den eneste multifuelbrennern jeg har funnet, som gir bra forbrenning på både parafin og bensin er Fuhrmeister No8. Denne er Norsk og produsert i 1957.

Genial sak, som også fungerer som varmovn. Stillebrenner.

Tilbake til Trangia

Har sett noen som har tatt en cobra eller T brenner fra Optimus og integrert denne i Trangiaen. Fungerer omtrent som KAP.

Litt mekking for å få til, men du verden for et stormkjøkken det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, meget bra storm-kjøkken. Har selv Cobra-brenneren (i Explorer no.11 utførelsen). Enkelt montert i Trangia-et via Optimus sin egen tilsats, er det en suveren kombinasjon (på linje med KAP Arctic). Koker "vindtett", stille, stødig og nøyaktig. Og funker fint som varme- og tørkeovn i telt. Skjønte ikke helt hva Optimus tenkte på da de kuttet denne brenneren. I hvert fall ikke når de ikke erstatter den med noe lignende og bedre.

Greit nok at Cobra-brenneren veier noen gram mer og trenger litt mer forvarming enn Nova og desslike Primus og MSR lettvektsvarianter, men jeg mener kombinasjonen Trangia, stille brenner og meget gode reguleringsmuligheter, har absolutt hatt sin højdare med Cobra-brenneren (og KAP sin utgave).

Men kombinasjonen er sikkert fortsatt oppnåelig for den fingernemme, ettersom Cobra-brenneren vel fortsatt er å få fatt i på delelager...

Du har dessuten absolutt et poeng ang M-dysen. Jeg har riktignok stort sett alltid skiftet dyse på min Explorer no. 11, selv om brenneren også går på bensin med M-dysen. Har bare tenkt at siden Otimus også leverte bensindyse (no. 2510 merket G for gasoline) med brenneren, så var det den beste.

Coleman 550 ser forøvrig ut som en interessant modell, forutsatt at den går greit på parafin. Ser at Coleman hevder dette selv, så da stemmer det kanskje. Er på utkikk etter en stabil multifuel stillebrenner med gode reguleringsmuligheter og mulighet for ekstra store kjeler til bruk i telt/lavvo. Har egentlig landet på Optimus sin Hiker 111C. Regner med at den fortsatt er å få tak i en stund... Men Coleman-en så absolutt interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på 111T og 111C

Officielt er det litt mer effekt av 111C

Jeg har flere cobrabrennere og T brennere.

Min erfaring er: T brennern brenner penere, og trenger mindre forvarming.

T er sannsynligvis vanskeligere å produsere, og blei sikkert erstatta med C grunnet produksjonskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på 111T og 111C

Officielt er det litt mer effekt av 111C

Jeg har flere cobrabrennere og T brennere.

Min erfaring er: T brennern brenner penere, og trenger mindre forvarming.

T er sannsynligvis vanskeligere å produsere, og blei sikkert erstatta med C grunnet produksjonskostnader.

Er enig vedrørende sammenhengen mellom 111C og 111T, Optimus har bekreftet pr e-post at 111 kommer med novabrenner.

Forøvrig har du (Rune) nevnt at multifuelbrennere er en brenner som er tilpasset for å brenne mer enn det den egentlig er best på.

Selv mener jeg at den gamle 111 Bråkebrenneren for kun parafin er den beste som noensinne er laget. (Tilsvarende bråkebrenneren finnes til andre modeller også)

111 med bråkebrenner kan forøvrig brenne bensin, men det har vært uhell med overheting av brenner-hodet med ødelagte søv-loddinger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.