Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Niak vs Helsport Trolltind


JanneK

Anbefalte innlegg

Behovet for ett lettvektstelt kan ikke oversees lengre😅 gått noen runder og landet på Hilleberg Niak, eller Helsport sitt Trolltind:) Tarp blir med på komfort turene mtp mangel av fortelt. Har bredt underlag, alltid polarhund med, men kan se for meg eventuelt noen få turer også sammen med nestenungdommen min(må ligge på smalere/kortere underlag enn meg 😎) Niak er lengre, men tyngre. Må vel ha utstyr utenfor uansett hvilket ser ut som.  Andre forskjeller jeg bør vurdere utifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutes ago, Thomas E said:

Har du hunden inni teltet? Jeg har ikke prøvd så veldig mye, men jeg har et Helsport Superlight og kjenner meg litt skeptisk til å ha hunden med inn på den bunnduken som finnes der.

@whistler har hatt hund mye inne i sitt helsport superlight reinsfjell, det har ikke vært noe problem mener jeg ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Har du hunden inni teltet? Jeg har ikke prøvd så veldig mye, men jeg har et Helsport Superlight og kjenner meg litt skeptisk til å ha hunden med inn på den bunnduken som finnes der.

Dette er ikke noe problem, bunnduken er sterkere enn man skulle tro. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Helsport Superlight - Der (nesten) ingen på Fjellforum skulle tru at nokon kunne bu. 

Jeg har Trolltind SL og det ble kjøpt brukt av ei som hadde brukt det med hund. Det har sikkert vært i bruk 50 døgn, og kjenner meg ikke helt SL igjen i forhold til slitestyrke. Har også hatt Reinsfjell SL og Ringstind SL. Ringstind hadde glatt bunnduk, ingen av de andre har hatt dette. 

Jeg er utrolig bra fornøyd med Trolltind, lett og står bra i vind. Men pluggene er ikke allverden på det jeg har, men de som blir solgt nå skal ha bedre plugger. 50603354-8C80-438B-A63E-D344CB1AD6B0.thumb.jpeg.16050c86ee61bec49276e96abc39c16e.jpeg

Endret av Memento mori
Manglet et ord
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2019 den 15.26, Thomas E skrev:

Har du hunden inni teltet? Jeg har ikke prøvd så veldig mye, men jeg har et Helsport Superlight og kjenner meg litt skeptisk til å ha hunden med inn på den bunnduken som finnes der.

Alltid inni teltet:) ligg alltid helt rolig i større helsport superlight teltet mitt, uten tegn til slitasje. så er mest forskjell på de to modellene jeg behøver innspill på;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Hilleber Unna er mer likt Trolltind

Unna veier jo 2285 gram, rundt 1 kg mer en oppgitt Trolltind vekt
(Helsport oppgir både 1,45 kg og 1,3 kg på sin hjemmeside. Se produktbeskrivelse , samt info. Hva stemmer?)
I Unna får man 10 cm mer på lengden, 10 cm mindre på bredden og 5 cm lavere høyde.

@Memento mori , hvilke telt står best i vind av disse to? Vil også tippe Hilleberg 1200-duken er mer slitesterk/robust en Trolltind sin SL duk?

Endret av Rogavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Niak kontra Trolltind er jo forteltet.
Å ha en klissblaut polarhund i ett kuppeltelt uten fortelt kan bli utrivelig.
I Niak så kan jo hunden ligge i forteltet evt ligge der til den blir nogenlunde tørr :)
Jeg har hatt klissbløt terrier på 8kg i ett Unna og den trekker ikke på langt nær så mye vann som en polarhund.
Men vått nok det :)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tubbs skrev:

Jeg har hatt klissbløt terrier på 8kg i ett Unna og den trekker ikke på langt nær så mye vann som en polarhund.
Men vått nok det :)

😂 huff ja ikke arti med blaut hund inni teltet😝 har og terrier, pelsen trekker vann, polarhund pelsen- ikke så mye😁  men har alltid noe å tørke værste på føttene av med, og innlært kommandoen rist er ✔️   Spørsmålet er om det er praktisk mulig å ha en voksen og en barn med hund i fotenden..? Fordelen med Niak er mulig sideinngang når man er alene, men kjedelig å krabbe over hverandre om en må ut:) begge er lette telt, men har sett i butikker og ikke funnet. så må handle på nett, som da gjør at jeg kun kan se for meg pakkestørrelse og i det hele tatt akkurat hvordan teltene er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tubbs skrev:

har hatt klissbløt terrier på 8kg i ett Unna og den trekker ikke på langt nær så mye vann som en polarhund

Polarhunden er heldigvis hakket meir vassavisande. Skulle blitt meg eit styr med 35 kg med terrierpels 😂

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tessatroll skrev:

 Skulle blitt meg eit styr med 35 kg med terrierpels 😂

Er det stor forskjell på det og å dele tomannstelt med våt turkompis på 190 cm med totalt fravær av gener som fremmer evnen til å organisere egne ting? 🤔

Endret av Terka
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Terka skrev:

Er det stor forskjell på det og å dele tomannstelt med våt turkompis på 190 cm med totalt fravær av gener som fremmer evnen til å organisere egne ting? 🤔

Nei, ikke om turkompis på 190 cm mangler såpass sperrer at du blir vekket midt på natta av at vedkommende ligger helt oppå deg og vasker seg i rompa !

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2019 den 18.16, Memento mori skrev:

Jeg har Trolltind SL [...] Har også hatt Reinsfjell SL og Ringstind SL. Ringstind hadde glatt bunnduk, ingen av de andre har hatt dette. 50603354-8C80-438B-A63E-D344CB1AD6B0.thumb.jpeg.16050c86ee61bec49276e96abc39c16e.jpeg

Det rimer med det svaret jeg fikk fra Helsport i 2017 etter min uheldige erfaring med Trolltind høsten 2017. Litt bingo altså, dvs litt tilfeldig hvem som ender opp med superglatt bunnduk i sitt SL telt. De behandler den super lette bunnduken med silikon på begge sider, i motsetning til sterkere duker der de bare silikonbehandler undersiden. De gjør det for å oppnå beste kombinasjon av rivestyrke, lav vekt og vanntetthet. Men silikonblandingen og  -behandlingen er slik at det vil kunne variere noe hvor glatt duken blir. I noen tilfeller kan den bli irriterende glatt, i den grad at noen ser seg nødt til å påføre litt silikonlim til undersiden av liggeunderlaget sitt for å unngå at det sklir (så lett). Ble ellers fortalt at de dengang (i 2017) jobbet med flere stoffprodusenter for å komme frem til et stoff med høy vanntetthet, høy styrke og relativt lav vekt. Leste mellom linjene da at "mindre glatt" også ville være et mål. Tipper at de da så etter noe som tilfredsstiller  kravene uten at duken må silikonbehandles på begge sider. Resultat av denne "søken" antok han som svarte ikke ville bli klart før til "neste produksjonsrunde", som han regnet med ikke ville komme i salg før i 2019. Men jøss, det er jo i år! Noen som har hørt noe om nye materialer i SL serien, spesielt til bunnduken? (Ikke at jeg er på telt-jakt nå, har så jeg klarer meg, men nysgjerrig er jo for det).

 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.