Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse-Ustaoset neste helg


ArveS

Anbefalte innlegg

Da er en XL-duffelbag fra TNF fylt opp med telt, sovepose, underlag, ulltøy og sokker, samt dunjakke og kart og kompass. Plassbillett t/r Finse er ordnet, så da håper vi bare at været blir bedre denne helgen enn forrige. Blir det bra vær starter jeg på Finse og går mot Krækkja første dag, mot Tuva andre dag og ned til Ustaoset på dag 3. Blir det dårlig starter jeg fra Ustaoset-siden så jeg har retrettmuligheter i retning Haugastøl eller Rv4. Skiutstyret er gammelt, men solid. Har litt smurning, litt klister og feller med halvbra lim.

What could possibly go wrong?

Eneste utestående spørsmål er mat til frokoster og lunsj. Ser XXL har tilbud på bla. Real, har vurdert hurtiglagd Havregrøt (som jeg blir sulten av etter 1 time), og kommer nok uansett til å pakke knekkebrød, ferdigskåret brunost og fårepølse. Samt store mengder firkløver.

Lesestoff blir Salamanderkrigen på Kindle og Factfullness i Hardback. 

Hva er det jeg ikke har tenkt på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duffelbag!?  Hva med pulken😉

Frokost blanding kan du blande selv av havregryn, annet gryn, nøtter, rosiner, tørmelk (Nestle morsmelk/innvandrerbutikk) mm. uten særlig vekt øking - og mye billigere 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, elgen skrev:

Duffelbag!?  Hva med pulken😉

Frokost blanding kan du blande selv av havregryn, annet gryn, nøtter, rosiner, tørmelk (Nestle morsmelk/innvandrerbutikk) mm. uten særlig vekt øking - og mye billigere 

Elgen

Duffelbaggen går oppi pulken. I motsetning til den dedikerte pulkbaggen tåler den å bæres hjemmefra og via kollektivtransport til Oslo S...

Det kan fort bli en variant som du anbefaler til frokst, ja. Men etter å ha prøvesmakt NAN for tre unger er jeg litt ferdig med den smaken... ;-)  så det blir nok noe viking tørrmelk eller lignende i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Axa havregrøt er greit på tur. Ta ønsket mengde i skåla og hell vann over. Skal svelle et minutt, så er den ferdig. På den måten holder det å ha en kjele til vann, og man slipper å ha en egen grøtgryte. Billig er den også, og det blir ikke så mye søppel å dra med seg, som med Real.. 

https://www.axa.no/produkter/grot/havregrot-rosin-vaniljesmak/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ArveS skrev:

Da er en XL-duffelbag fra TNF fylt opp med telt, sovepose, underlag, ulltøy og sokker, samt dunjakke og kart og kompass. Plassbillett t/r Finse er ordnet, så da håper vi bare at været blir bedre denne helgen enn forrige. Blir det bra vær starter jeg på Finse og går mot Krækkja første dag, mot Tuva andre dag og ned til Ustaoset på dag 3. Blir det dårlig starter jeg fra Ustaoset-siden så jeg har retrettmuligheter i retning Haugastøl eller Rv4. Skiutstyret er gammelt, men solid. Har litt smurning, litt klister og feller med halvbra lim.

What could possibly go wrong?

Eneste utestående spørsmål er mat til frokoster og lunsj. Ser XXL har tilbud på bla. Real, har vurdert hurtiglagd Havregrøt (som jeg blir sulten av etter 1 time), og kommer nok uansett til å pakke knekkebrød, ferdigskåret brunost og fårepølse. Samt store mengder firkløver.

Lesestoff blir Salamanderkrigen på Kindle og Factfullness i Hardback. 

Hva er det jeg ikke har tenkt på da?

På korte vinterturer kjører jeg kun type REAL som backup. Syntes det smaker mye bedre med karbonader, pølser, bacon, stekte poteter og annen enkel ferskmat. Pleier å kutte opp i passe biter som jeg pakker hver for seg. Da kan jeg bare mikse og trikse i panna som jeg ønsker der og da. Halvsteker du det hjemme bruker du lite tid og drivstoff underveis :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventer "flytter" været seg utover i kalenderen. Vi starter med overnatting på Finsehytta fredag kveld - lørdag. Men flytter meldt vind på fredag seg til lørdag så spørs det om en del av turdeltakerne får kalde føtter eller at tur/rute blir endret på.

Screenshot_20190328-095619_Yr.thumb.jpg.6ed900350f412f4350d10be3ae9b0185.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vind fra vest (og det er det nesten alltid der oppe), så gjøres denne turen desidert best fra Finse til Ustadoset. Finsevatn er en vindtunnel, men det pleier å løye betraktelig når man kommer i le av Jøkulen. Etter man har gått opp fra Finsbergvatn mot Drageidfjorden så blåser man ned til Krækkja i medvind. En gang sto jeg ned hele Drageidfjorden med vindsekken som seil.. Ville ikke tatt den turen andre veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Hva med å ta en kortere tur fra f.eks. Haugastøl istedet? Mye vind i morgen, men meldt OK lørdag og søndag. 

Det er ikke så mye lengden som bekymret meg, men at mye vind og lite sikt medfører en del risiko når en er langt fra veier og bebyggelse. Og hele poenget er å komme opp i høyden, bort fra folk og hytter og toglinjer og veier og trær... det kommer flere helger, tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 11.20, Lompa skrev:

Med vind fra vest (og det er det nesten alltid der oppe), så gjøres denne turen desidert best fra Finse til Ustadoset. Finsevatn er en vindtunnel, men det pleier å løye betraktelig når man kommer i le av Jøkulen. Etter man har gått opp fra Finsbergvatn mot Drageidfjorden så blåser man ned til Krækkja i medvind. En gang sto jeg ned hele Drageidfjorden med vindsekken som seil.. Ville ikke tatt den turen andre veien.

Oftast samd med deg om dette, men sist eg gjekk der var det jaggu lite le å få. Kastevindar frå Jøkulen på natta vart avløyst av jamn vind på kring 20 m/s.

Ein del nysnø gjorde at føyka piska iherdig, og det var heftig også å ha han i ryggen/skrått inn bakfrå. Såg ikkje bæra nesten av kvar me gjekk eller forflytta oss. Dei unge bikkjene som verkeleg vart gåande i føykehøgde synes berre det var måteleg sjarmerende. 

Me hadde nok fått knokla opp telt åleine, men jaggu var det godt å vere to au, så gjekk det raskere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tøffe forhold. Ikke tilfeldig at både Nansen og Amundsen trente i de områdene før polferdene. Cecilie Skog skulle forøvrig også trene der før kryssing av sydpolen med Ryan Waters, som hun hadde møtt i Himalaya. Fyren hadde aldri gått på ski, og de skulle trene ved å krysse Hardangervidda. Det var så dårlig vær at de endte med å gå to runder rundt Finsehytta. Det var eneste skitrening fyren hadde før han tok på seg skia i Antarktis..

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta samme tur om to uker. Nå har det vært 2 uker med dårlig vær, så håper virkelig at det blir bedre før jeg drar. Har forøvrig ett nyinnkjøpt Soulo telt som skal testes, men skal bo i nærheten av hyttene, skjer det noe har jeg hvertfall mulighet til å søke ly :D

Hvor lang tid tenker dere at man går på ski hver dag? Har lyst å isfiske også, men hvis det blir 6 timers gåing hver dag gidder jeg ikkke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎03‎.‎2019 den 19.04, Friluftsnoob skrev:

Skal ta samme tur om to uker. Nå har det vært 2 uker med dårlig vær, så håper virkelig at det blir bedre før jeg drar. Har forøvrig ett nyinnkjøpt Soulo telt som skal testes, men skal bo i nærheten av hyttene, skjer det noe har jeg hvertfall mulighet til å søke ly :D

Hvor lang tid tenker dere at man går på ski hver dag? Har lyst å isfiske også, men hvis det blir 6 timers gåing hver dag gidder jeg ikkke det.

Finse til Krækkja er en ganske bra tur, så du nærmer deg vel 6 timer. Det kommer alt an på føre og vind.

Finsbergvatn har røye, ellers er det stort sett ørret der oppe. Komplisert med fiskekort. Dragøyfjorden, Storekrækkja og Ørteren har private fiskeretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Uff da, blir kanskje en hardere tur enn forventet. Skal ha pulk, men ikke mer enn 20 kg oppi. Og det blir sikkert bedre føre om 2 uker :D 

 

Dropper fiskinga. 6 timer på ski tror jeg holder, trodde dette var en barnevennlig tur :P 

Ta med et par brodder av typen Chainsen pro så er du hjelpt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.