Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på Langs Frysetørket


Tufsingen

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Lars L skrev:

Det jeg skulle ønske, var at Real eller andre med sånn fjong frysetørker kunne solgt ingredienser i bulk på bestilling. Ulike typer kjøtt og grønnsaker i store poser, så kan jeg lage porsjoner eller lage et mini-spiskammer til tur som jeg kan kokkelere fra. Da snakker vi. Jeg hadde synes det var et rent emballasje-helvete med 50+ Real i sekken hvertfall.

Skal du ha rene ingredienser anbefaler jeg heller å eksperimentere litt med tørking i stekeovn, evt kjøpe en "tørker".
En kollega brukte nettopp 3 store lapper på en tørker, og han lager sin egen "real turmat", samt sin egenprodusert beef jerky.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Bjørn J skrev:

Den brenner vel ikke helt opp på et bål, eller? Etter noen måltider må det bli mye søppel å dra på?

Du må spise opp alt. Har du mulighet til å skylle den, så gjør det, gjerne litt opp ned og tørking om det passer slik. Så må du ta ut all lufta og legge den helt flat før du lukker den. Legger alle helt flatt i en brødpose. 

Real brenner helt opp på bål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rogavel skrev:

En kollega brukte nettopp 3 store lapper på en tørker, og han lager sin egen "real turmat", samt sin egenprodusert beef jerky.

Jeg har en Excalibur dehydrator (digitalstyrt) som jeg har tørka mye beef jerky og annet i.
En bra dehydrator er topp både til snacks og endel turmat :)
Men, man kan ikke sammenligne dehydrerte varer med frysetørket.
En bit kjøtt f.eks bruker MYE lengre til på å rehydrere om den er tørket i en dehydrator kontra en som er frysetørket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte drytech om å putte det feks ziplock poser og de svarte:

"Rettene er vakuum pakket, så det er minimalt med plass du sparer. Men litt vekt og søppel. Vi kan ikke garantere mattrygghet ved ompakking. Har må du vite hva du gjør. Maten inneholder ikke mer enn 5% vann og vil umiddelbart trekke til seg fuktighet fra luften rundt. Dette kan senke holdbarheten til noen få dager." Så @valle anbefales ikke for 40stk

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tor Magnus said:

Jeg tenker at for Real så kan du sikkert ta kontakt med de direkte og spørre om de kan hjelpe deg. Ville ikke overrasket meg om de gir deg en god deal.

Når det er sagt så ville jeg vært ganske bekymret for 50 dager med mat fra en produsent. Jeg synes ofte at de forskjellige rettene blir veldig like i smaken. Gå for så mye variasjon du klarer å stappe inn i budsjettet.

Dette ville de ikke gi rabatt på nei så vet vi det. De ville ikke konkurrere med sine partnere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tufsingen skrev:

Jeg spurte drytech om å putte det feks ziplock poser og de svarte:

"Rettene er vakuum pakket, så det er minimalt med plass du sparer. Men litt vekt og søppel. Vi kan ikke garantere mattrygghet ved ompakking. Har må du vite hva du gjør. Maten inneholder ikke mer enn 5% vann og vil umiddelbart trekke til seg fuktighet fra luften rundt. Dette kan senke holdbarheten til noen få dager." Så @valle anbefales ikke for 40stk

Så, hva gjør man med mat man har dehydrert hjemme? Eller er det forskjell på hjemmetørket og frysetørket kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Marius Engelsen said:

Så, hva gjør man med mat man har dehydrert hjemme? Eller er det forskjell på hjemmetørket og frysetørket kanskje?

Det går nok hvis du passer veldig godt på. Men gjennom 12 dagers marsjer i ren regn da så er det ikke sikkert at det hjelper med tunga rett i munnen. Er fukt i luft og over alt. Men jeg tipper at for 4-5 dager marsjer så burde det gå... Med plastposer å... 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Marius Engelsen said:

Så, hva gjør man med mat man har dehydrert hjemme? Eller er det forskjell på hjemmetørket og frysetørket kanskje?

Det er to helt forskjellige prosesser. Fra Store Norske: "Frysetørkede produkter har den fordel at de bevarer sin form og struktur nokså uforandret fra fersk tilstand. De opptar vann igjen bedre enn vanlige tørkede produkter og beholder mer av sin opprinnelige smak og aroma."
Hjemmetørket mat holder utrolig lenge, vi har flere år gammel tørket sopp som er like fin. Oppbevart kjølig og mørkt på glass. Tørket frukt holder også veldig lenge. Og hvis du vakuumpakker i tillegg holder det "evig". En vakuum-maskin er som jeg har nevnt før en god investering, den forlenger holdbarheten på mat mange ganger. For eksempel kjøper vi noen kilo vill-laks hver sommer (jeg rører ikke oppdrettslaks) som vi fileterer i passe porsjoner, vakuumpakker og fryser. Så fet fisk har normalt begrenset holdbarhet i fryser, men vi merker ikke forskjell om den har ligget over et år i fryseren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, valle skrev:

Er det vanlig å åpne real turmat-posene (feks 10 stk real turmat frokost) og tømme de over i en større pose? (for å spare vekt og volum)
Tenker da på en langtur over flere mnd. Det er vel ikke særlig praktisk å gå med 40 stk real turmat i sekken.

Å pakke om Realen er ganske vanleg på lengre tur, dog ein og ein. 

Eg pakkar den om i liten frysepose/brødpose. Ristar den bort i et hjørne og tvinna nokre runder. Blir som et kremmerhus på fasong. Dreg tilbake eit lag til, klipper og tapar. 

Sparer mykje med volum. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Real middager kan jeg forstå, men Real Frokostblandinger?? Sjekket innholdet og det er jo alt sammen tørt i forveien. Havregryn, andre gryn, tørrmelk, rosiner, nøtter mm. Og så koster 1 porsjon ca. 50 kr. Dette kan man blande selv med marginal større vekt og ha o hvilken som helst pose man ønsker. 

Elgen

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Memento mori skrev:

Er dette vinterturer? 

Begge deler funkar fint.

Er kanskje meir begrensa kor lenge det held på sommeren, men eg har aldri vore så lenge på tur på sommeren at det har vore eit problem. 

Edit; 14 dager er altså det lengste eg har pakka om for på sommeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tufsingen skrev:

Hei. Har lest gjennom tråder her en del før og ja, men kan noen svare meg kjapt og enkelt anno 2019. Skal handle inn frysetørket mat og lurer på hvilke nettsider i Norge eller Sverige som kan gi tilbud på f.eks 50stk frysetørket mat. Tenker da enten Blå-band, Real turmat eller Adventure food.. Jeg bor akkurat på grensen mellom Norge og Sveirge og drar gjerne inn å henter pakke på posten i sverige hvis det vil si at jeg får det 10% billigere.. Eller er det noen nettsider som gir rabatter ved kjøp av masse? Takk for svar! 

Sjekk med forsvaret, de kaster hele paller med feltrasjoner feks dersom kaffen har gått ut på dato. Har en kompis som har fått flere esker med feltrasjoner. 

Du kan bare glemme å få "spons" hos Real, men det er mulig å kjøpe turmat hos Fjellsport til 25% avslag (fjell25). Vi kjøpte store kvanta med rabattkode før dem satt opp prisen. Summit to eat er også ett alternativ, billigere og bedre enn real etter min mening. 

Ellers er jeg skeptisk til alle forslagene her om å pakke om realen. Det lønner seg kanskje dersom man skal gå 30 dager i strekk, men det skal jo ikke du. Du sparer kanskje noen gram emballasje, men kan ikke spise rett fra posen og du må vaske opp gryta. 

Ellers er det gull verdt å ha en klatt med smør eller olje oppi. Ta også med noe krydder eller en hot souce som du liker, da får du litt forandring. Når jeg er skikkelig sulten kan jeg spise hva som helst, så variasjon er ikke det viktigste i mine øyne. Du kommer uansett til hytter og butikker der du kan kjøpe deg noe digg. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anders_G said:

Sjekk med forsvaret, de kaster hele paller med feltrasjoner feks dersom kaffen har gått ut på dato. Har en kompis som har fått flere esker med feltrasjoner. 

Du kan bare glemme å få "spons" hos Real, men det er mulig å kjøpe turmat hos Fjellsport til 25% avslag (fjell25). Vi kjøpte store kvanta med rabattkode før dem satt opp prisen. Summit to eat er også ett alternativ, billigere og bedre enn real etter min mening. 

Ellers er jeg skeptisk til alle forslagene her om å pakke om realen. Det lønner seg kanskje dersom man skal gå 30 dager i strekk, men det skal jo ikke du. Du sparer kanskje noen gram emballasje, men kan ikke spise rett fra posen og du må vaske opp gryta. 

Ellers er det gull verdt å ha en klatt med smør eller olje oppi. Ta også med noe krydder eller en hot souce som du liker, da får du litt forandring. Når jeg er skikkelig sulten kan jeg spise hva som helst, så variasjon er ikke det viktigste i mine øyne. Du kommer uansett til hytter og butikker der du kan kjøpe deg noe digg. 

Takk 🙂 har tenkt litt på dette med all round krydder hva anbefaler du/folk her? Jeg liker jo sikkert noe selv men.. vegeta krydder? God grønnsaksbuljong? 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, elgen said:

Hei

Real middager kan jeg forstå, men Real Frokostblandinger?? Sjekket innholdet og det er jo alt sammen tørt i forveien. Havregryn, andre gryn, tørrmelk, rosiner, nøtter mm. Og så koster 1 porsjon ca. 50 kr. Dette kan man blande selv med marginal større vekt og ha o hvilken som helst pose man ønsker. 

Elgen

Jeg tok ikke denne helt eller men skal prøve et par pakker å se hva stor-fuzzen er om 😎 forandring kanskje.. kan bli real lei havre grøt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Anders_G said:

Sjekk med forsvaret, de kaster hele paller med feltrasjoner feks dersom kaffen har gått ut på dato. Har en kompis som har fått flere esker med feltrasjoner. 

Du kan bare glemme å få "spons" hos Real, men det er mulig å kjøpe turmat hos Fjellsport til 25% avslag (fjell25). Vi kjøpte store kvanta med rabattkode før dem satt opp prisen. Summit to eat er også ett alternativ, billigere og bedre enn real etter min mening. 

Ellers er jeg skeptisk til alle forslagene her om å pakke om realen. Det lønner seg kanskje dersom man skal gå 30 dager i strekk, men det skal jo ikke du. Du sparer kanskje noen gram emballasje, men kan ikke spise rett fra posen og du må vaske opp gryta. 

Ellers er det gull verdt å ha en klatt med smør eller olje oppi. Ta også med noe krydder eller en hot souce som du liker, da får du litt forandring. Når jeg er skikkelig sulten kan jeg spise hva som helst, så variasjon er ikke det viktigste i mine øyne. Du kommer uansett til hytter og butikker der du kan kjøpe deg noe digg. 

Og ja, de har jo forsvars utsalgsbutikk like ved der jeg bor på Tynset. Kan jo høre med dem for å få litt variasjon.. Er det noen som har smakt hvordan de smaker i dag da? Husker de smakte godt på 90 tallet liksom men det er vel andre boller i 2019-- Jeg har en del Blå-band fra Nato øvelsen som jeg fikk fra det svenske forsvaret men de mente den maten var ikek noe bra.. Så de kjøpte heller måltidene hos oss der jeg jobber :P har vel ca 13 middager der og 5 frokoster. 3 av middagene er sånne som er "fersk" og veier mye.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tufsingen skrev:

Og ja, de har jo forsvars utsalgsbutikk like ved der jeg bor på Tynset. Kan jo høre med dem for å få litt variasjon.. Er det noen som har smakt hvordan de smaker i dag da? Husker de smakte godt på 90 tallet liksom men det er vel andre boller i 2019-- Jeg har en del Blå-band fra Nato øvelsen som jeg fikk fra det svenske forsvaret men de mente den maten var ikek noe bra.. Så de kjøpte heller måltidene hos oss der jeg jobber :P har vel ca 13 middager der og 5 frokoster. 3 av middagene er sånne som er "fersk" og veier mye.. 

Det er real/drytech som produserer for forsvaret. Mulig det er litt forskjellig utvalg, men i teorien skal det være helt likt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Hva med Sjokolader og sånt a? Fra Real? Er det vits å styre med å kjøpe masse på 25% rabatt eller? Er det supergodt og mye næring? Vurdere å kjøpe sånne 12 pakninger med sportsbarer fra USA. Har gjort det før og de var meget gode og næringsrike.. Også er det 4 store Freia plater for 100kr på Europris. Og tilbud på snickers for 15kr pr stk.. Bor jo på grensa til sverige men synes ikke den sjokoladen eller snickersen er like god :P Tenker kanskje kjøpe nøtter der i løsvekt for å få skikkelig godt med tørka frukt osv .. ikek til hele turen nei men for å sende sammen med post restante.. Sparer jo en del penger på å handle sånt sånn

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tufsingen skrev:

Er det vits å styre med å kjøpe masse på 25% rabatt eller

Før du går helt banans, kan det være lurt å vite hvor du skal gå, og ca når du er der.

Du må treffe post i butikk, og er butikken åpen på søndag/helligdager? Hvordan havner du i forhold til pinse? Da er det ofte stengt i flere dager. 

Upraktisk med resupplybokser og det er langt unna for å hente de. Kjedelig å måtte vente et sted om du ikke rekker butikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Memento mori said:

Før du går helt banans, kan det være lurt å vite hvor du skal gå, og ca når du er der.

Du må treffe post i butikk, og er butikken åpen på søndag/helligdager? Hvordan havner du i forhold til pinse? Da er det ofte stengt i flere dager. 

Upraktisk med resupplybokser og det er langt unna for å hente de. Kjedelig å måtte vente et sted om du ikke rekker butikken. 

ja skal ikek sende alt på en gang nei.. Min mor kan pakke og sende pakke for pakke langs veien.. Dette planlegger vi mere spesifikt siste uka da jeg skal hvile kropp og bruke hodet for sånt og kart.. Og nei tenker ikke kjøpe inn en palle med sjokolade.. Bare litt for å ha liksom par plater å sende med pakken.. jeg kan jo sende hu melding med GPSn min når jeg ser at jeg er 2-3 dager unna neste by f-eks.. Posten bruker som regel bare 3-4 dager? Selv i krokete kriker av Norge? ( ja dette er spørsmål ) :P :P men takk for poenget da, du har jo rett jeg er litt spontan av meg.. Kan godt hende jeg kjøper bare en 30-40 middager i dag i stedet for 70-80.. Skal ringe å snakke med militæret også før jeg handler Real mat

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Rogavel said:

Skal du ha rene ingredienser anbefaler jeg heller å eksperimentere litt med tørking i stekeovn, evt kjøpe en "tørker".
En kollega brukte nettopp 3 store lapper på en tørker, og han lager sin egen "real turmat", samt sin egenprodusert beef jerky.

Joda, er som regel det jeg gjør på lengre turer hvor jeg vil spare vekt. Tørka lapskaus er en klassiker på mine turer. Det tar ganske mye tid på forarbeid og i ovnen, så et lager med ferdig frysetørka ingredienser (med fordelene det innebærer i rehydreringstid) hadde vært å foretrekke. Har forøvrig sikla på en sånn Excalibur dehydrator i lang tid, men så var det de 3 lappene...

10 hours ago, Memento mori said:

Du må spise opp alt. Har du mulighet til å skylle den, så gjør det, gjerne litt opp ned og tørking om det passer slik. Så må du ta ut all lufta og legge den helt flat før du lukker den. Legger alle helt flatt i en brødpose. 

Real brenner helt opp på bål.

Gjør det? Er det ikke laget av plastikk? Kom over en "brenner du ting på bålet som Lars M?"-tråd her, og ser ut som det er mange som ser stort på brenning av plastflasker og emballasje på tur. Jeg tenker at ufullstendig forbrenning av ved og papir (uten plast- eller alubelegg) er sot, mens alt annet vil tilføre grunnen eller lufta unødvendige avfallsstoffer.

10 hours ago, Tufsingen said:

Jeg spurte drytech om å putte det feks ziplock poser og de svarte:

"Rettene er vakuum pakket, så det er minimalt med plass du sparer. Men litt vekt og søppel. Vi kan ikke garantere mattrygghet ved ompakking. Har må du vite hva du gjør. Maten inneholder ikke mer enn 5% vann og vil umiddelbart trekke til seg fuktighet fra luften rundt. Dette kan senke holdbarheten til noen få dager." Så @valle anbefales ikke for 40stk

Dette var interessant mtp. et evt. lager av frysetørket mat til egen kokkelering -- jeg kan jo umulig holde det fritt for luftfuktigheten. Sånn sett er det vel greit at hjemmetørka mat bruker lenger tid på å ta til seg fuktighet igjen, til tross for tap av aroma. Litt ekstra buljong da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars L skrev:

 Har forøvrig sikla på en sånn Excalibur dehydrator i lang tid, men så var det de 3 lappene...

 

Kjenner til den (min kom på 4,5 lapper) men nå angrer jeg ikke i det hele tatt.
Bare det å kunne tørke beef jerky selv til en lav pris + all tørket frukt som blir snadder gjør
invisteringen innafor :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Lars L said:

Dette var interessant mtp. et evt. lager av frysetørket mat til egen kokkelering -- jeg kan jo umulig holde det fritt for luftfuktigheten. Sånn sett er det vel greit at hjemmetørka mat bruker lenger tid på å ta til seg fuktighet igjen, til tross for tap av aroma. Litt ekstra buljong da...

Sleng oppi en av hver av disse:

https://www.amazon.com/s?k=oxygen+absorbers+for+food+storage

https://www.amazon.com/s?k=moisture+absorbers+for+food+storage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.